Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest als gids

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest als gids

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar wanneer Die gekomen zal zijn, namelijk de Geest der waarheid, zal Hij u in al de waarheid leiden. Joh. 16:13a

Wat is het fijn om een goede gids te hebben. Als je met een groep naar Israël gaat, dan is zo'n gids zelfs verplicht. Maar goed ook.

Zo'n gids weet veel meer van het land dan jij. Hij kan je de belangrijkste en mooiste dingen laten zien. Hij brengt je op plekjes, waar je anders nooit gekomen was. Hij of zij heeft toegang, waar je zelf niet binnenkomt. Hij kent ook de gevaren. Hij weet waar je niet zijn moet, of waar je uiterst voorzichtig moet zijn.

Met vakantie zou je zo'n gids nog wel kunnen missen als je je maar goed voorbereidt. Maar als het gaat over onze levensreis niet. Anders verdwalen wij hopeloos, raken verstrikt in onszelf en gaan verloren.

Zolang de Heere Jezus op aarde was, hadden de discipelen aan zo'n gids geen gebrek. Petrus had uit naam van allen beleden, dat de Heere Jezus de woorden van het eeuwige leven had.

Nu was de tijd van afscheid gekomen. De Heere Jezus zou heengaan. Maar hoe moest dat nu met Zijn discipelen? Hoe moest dat nu met Zijn gemeente? Moest die voortaan maar een beetje door het bestaan rondzwerven? Was die nu verder aan haar lot overgelaten? Zouden ze die woorden van het eeuwige leven nu voorgoed moeten missen?

En zou de Heere Jezus nog gauw voor Zijn afscheid daarvan nog zo mogelijk aan de discipelen proberen mee te geven. Zoals een moeder bij haar zoon, die op vakantie gaat: Denk toch vooral om dit en vergeet ook dat niet. Goedbedoeld, maar tot zo'n jongen doordringen doet het niet.

Nee, de Heere Jezus kan Zijn discipelen rustig achterlaten. Zijn gemeente zal in de wereld niet alleen zijn. De Troostergeest zal komen. Die zal haar in alle waarheid leiden.

Hij is de Geest der waarheid. Dat wil in ieder geval zeggen, dat de Geest betrouwbaar is, je kunt op Zijn woord aan. Hij is geen Leugengeest. Dat wordt nog versterkt als de Heere Jezus van Hem zegt, dat Hij van zichzelf niet zal spreken. Niet uit zichzelf. Dat heeft de profeet Jeremia de valse profeten uit zijn dagen moeten verwijten. Zij spraken wel van zichzelf. Zij zeiden: Alzo zegt de HEERE. Maar de HEERE had helemaal niets tegen hen gezegd. Ze praatten maar wat en dat was dan altijd iets wat de mensen graag wilden horen. De Heilige Geest is geen valse profeet. Hij zal niet uit zichzelf spreken. Alleen wat Hij horen zal van de verhoogde Heere Jezus Christus, dat zal Hij spreken.

Niet anders was het bij de Heere Jezus, toen Hij op aarde rondging. Meer dan een keer heeft Hij gezegd: Ik spreek van Mijzelf niet. Al wat de Vader Mij geeft, dat spreek Ik. Zo zal de Heilige Geest op Zijn beurt ook niet van Zichzelf spreken. Het zal de waarheid van God zijn, die Hij zal bekendmaken. Daarom is Hij volop betrouwbaar. Je kunt helemaal aan op wat de Heilige Geest zegt. Hij spreekt de waarheid Gods.

Bij ons is waarheid wel eens wat plat, wat oppervlakkig. Waarheid is dat het klopt met de feiten. Anderen denken bij waarheid aan een bewijs, een stelling, die logisch uit een andere volgt. En soms denken mensen bij de waarheid aan een bepaalde leer. De oude waarheid, of de gereformeerde waarheid. Dat heeft er allemaal ook wel meer of minder mee te maken, maar als het in de Bijbel over de waarheid gaat, reikt dat veel dieper, is dat veel voller en rijker. Je zou kunnen zeggen: het is niet de oude waarheid, maar het is de nieuwe waarheid. In het Grieks staat een woord, dat zoveel betekent als de onverborgenheid. Dat wat verborgen is geweest, dat wat niemand ooit kon bedenken. Dat wat uit geen stelling viel af te leiden, is nu aan het licht gekomen. De sluiers zijn er afgerukt. God heeft de waarheid geopenbaard in de komst en het werk van de Heere Jezus Christus.

De waarheid van de radicale mislukking van het menselijk geslacht, van Israël. De waarheid van Zijn toorn over de zonde. De waarheid van Zijn heerlijke en genadige liefde, dat Hij in Christus de wereld met Zichzelf heeft verzoend. De waarheid, dat het oude voorbij is gegaan en het nieuwe gekomen is. Kortom, dat alles wat in Jezus is, ja dat alles wat Jezus Zelf is. Twee hoofdstukken terug horen wij het Hem zeggen: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. De waarheid, dat is niet in de eerste plaats een stelling of een leer, de waarheid is allereerst de Heere Jezus Zelf.

Als een kind zegt: 'Mijn papa is sterk', maar het niet naar die papa gaat om z'n kapotte fiets recht te laten buigen, is dat zinnetje 'Papa is sterk' wel een waarheid, maar theoretisch. Papa zelf in zijn kracht is de werkelijke waarheid voor dat kind. Op hem mag het vertrouwen.

Zo is de Heere Jezus in Zijn liefde, in Zijn genade, in Zijn Paasheerlijkheid de waarheid. We kennen de waarheid pas, als we door het geloof aan Hem verbonden zijn.

Hij is de waarheid Gods. De onverborgenheid Gods. In Hem valt helemaal open, wie God is voor een zondig en verloren mensenkind. Buiten de Heere Jezus is uiteindelijk geen waarheid. Wie niet gelooft in de Heere Jezus, leeft in de leugen. Je kunt de waarheid in pacht menen te hebben. Met je wijsheid, die je in dit leven bij elkaar gescharreld hebt. Met je wetenschappelijkheid, je diploma's, je titels. Je kunt denken, dat jij het wel weet, met je ervaring. Hoeveel dat ook voor het dagelijks leven kan betekenen, zonder de Heere Jezus leef je in de leugen en met die leugen leef je in de dood. Hij is de Waarheid. Hij is het Leven.

En nu is de Heilige Geest, de Geest van Pinksteren dus de Geest der waarheid. Hij gaat in de waarheid, die in Jezus is inleiden. Die zal u in alle waarheid leiden.

In het Griekse woord leiden zit het woord weg. Vandaar ook dat 'Gids'. Je zou ook kunnen denken aan een Leermeester. Maar daar zit te weinig beweging in. Een gids gaat samen met je op weg. Zo gaat de Heilige Geest met de discipelen, met de gemeente en met ieder gelovige apart op weg.

De tijden door, het leven door om altijd maar weer in de waarheid Christus te leiden. Altijd maar weer uit Hem aan te reiken wat in bepaalde omstandigheden goed en nodig is. De volheid, die in Christus gaat steeds verder open. Bij stukjes en beetjes reikt de Geest het aan en deelt Hij het uit.

Christus heeft Gods Naam geopenbaard aan de mensen. Dat is op zichzelf vol en goed. Daar hoeft niets meer bij, daar mag niets meer bij. Maar de Geest leidt als het ware rond in die volheid van Christus. Hij neemt daaruit wat we ook telkens weer nodig hebben.

Wat is dat een heerlijke bemoediging. Als u eens denkt aan de christelijke gemeente de tijden door. Wat een verschillende omstandigheden. In de waarheid van Christus is er genoeg om dat allemaal aan te kunnen.

Alleen wie neemt het nu uit Christus? Wie leidt de gemeente ook in die omstandigheden in Zijn waarheid? Zou ze dat zelf moeten doen, dan zou ze het spoor zo maar bijster zijn. Maar de Troostergeest, die leidt in alle waarheid.

En denkt u dan ook eens aan ons persoonlijk leven. Voor hoeveel onverwachte en onverhoopte beslissingen kom je niet te staan. Wat moetje ermee aan. In je werk, in je familie en met je opgroeiende kinderen. Hoe kun je nu ook in deze tijd en in deze wereld christen zijn? Wat is christelijk geloven en christelijk leven nu? Nee, daarvoor zijn we niet aan ons zelf overgeleverd. Daarvoor mogen we alles van de Heilige Geest verwachten.

We mogen ons laten leiden in de waarheid van Christus. Wat betekent dat concreet? In ieder geval, niet eigenwijs zijn. Niet denken, datje het zelf wel weet. Niet prat gaan op al die verworvenheden van menselijke wijsheid. Het betekent afhankelijk, biddend, en luisterend leven. Maar waarnaar dan luisteren? Luisteren naar een inwendige stem, die je bepaalde dingen zou influisteren? Luisteren naar je gevoel, of naar je verstand? Nee, allereerst en altijd weer luisteren naar het woord van Christus, zoals ons dat in de Bijbel gegeven is. Onze levensfrequentie afstemmen op het evangelie en telkens weer vanuit dat evangelie de waarheid aangereikt krijgen. Dat mogen we immers vertrouwen, want de vaste belofte van Christus over Zijn Geest is: Die zal u in alle waarheid leiden. En als we dan van de goede weg raken, zal onze Gids dat er niet bij laten zitten. Hij brengt ons weer terug. Hij leidt ons in, met en uit Christus 'op het spoor der vreugde bij het licht van het godd'lijk aangezicht'.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 1995

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De Heilige Geest als gids

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 augustus 1995

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's