Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een Gereformeerde Bond voor Inwendige Zending

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een Gereformeerde Bond voor Inwendige Zending

1935-1995: zestig jaar JZB

8 minuten leestijd Arcering uitzetten


Het jaar 1995 is voorde Hervormde Bond voor Inwendige Zending op G.G. (IZB) een jubileumjaar. In het kader daarvan worden in 'De Waarheidsvriend' enkele artikelen geplaatst die de IZB en het werk dat de IZB doet onder uw aandacht brengen. Dit is het vijfde artikel


De IZB op gereformeerde grondslag

Velen kennen de IZB van naam. Maar de eigenlijke naam is minder bekend. De IZB heet voluit Hervormde Bond voor Inwendige Zending, op gereformeerde grondslag'. Zo'n naam is veelomvattend, en terecht, want zending is een veelomvattende taak. Het gaat om allerlei aspecten van die ene opdracht om erop uit te gaan en te getuigen, in woord en daad. In zending krijgen zowel diakonaat als pastoraat, onderwijs en ook verkondiging een eigen plaats. De taak is zo veelomvattend dat alle gemeenteleden nodig zijn. Zij mogen in het zendingswerk zicht krijgen op de heilige en liefdevolle God en Vader in de Heere Jezus Christus. Hij is de God Die door Zijn liefde mensen zoals wij, voortbeweegt naar anderen toe, om Zijn Naam bekend te maken. Het gaat ons om die Ene Naam, 'Die onder de mensen gegeven is, waardoor wij moeten zalig worden'.

De IZB is met name opgericht om inhoud en vorm te geven aan de roeping van de kerk om in de eigen leefomgeving getuige te zijn. Het gaat nu niet om zending ver weg in de landen 'overzee', maar dichtbij in onze eigen straat en op ons werk. Nederland is zendingsland geworden, maar is de kerk al zendingskerk? Zijn wij al getuigen, of zijn we te veel met andere zaken bezig? Nu spelen er inderdaad vele vragen als het gaat om getuige-zijn. Kan iedereen nu zo maar getuigen? Kun je zo maar naar je buren gaan, terwijl je weet dat ze al jaren geleden afstand hebben genomen van de kerk? Kan ik iemand zo maar uitnodigen voor de kerkdienst in mijn gemeente? Moet er juist niet veel meer aandacht zijn voor de eigen gemeenteleden die dreigen af te vallen, zoals bijvoorbeeld de jongeren die je niet meer naar de kerk krijgt? Hoe kun je mensen die kortgeleden zijn afgehaakt er weer bij betrekken, hoe ga je met hen om, wat zegje tegen ze? U begrijpt het al, de inwendige zending is, nog meer dan zending in verre landen, een terrein waar vele vragen op je af komen. Door je op zending te bezinnen stuiten we op allerlei zaken die te maken hebben met ons eigen geloof en de manier waarop wij als gelovigen leven temidden van onze medemensen. In deze vorm van zending gaat het er niet om of wij wel of niet een zendingsorganisatie met gebed en geld steunen, maar of wij zelf onze roeping verstaan: getuige zijn in de wereld. Met deze vragen is de IZB bezig, met het oog op de gemeente, om ideeën aan te reiken, om werkvormen op te zetten, en met name om visie te verwoorden en te kweken. De IZB wil gemeenten en ook individuele gemeenteleden dienen bij hun taak om een 'licht in de wereld te zijn', een 'zout dat zijn smaak niet verliest'. Daarvoor wil de IZB midden in de kerk staan en ook de cultuur verstaan. Juist op zo'n kwetsbare plaats, aan het front naar de wereld toe, moet je weten waar je staat, heb je een grondslag nodig, een fundament. Deze grondslag is voor de IZB het gereformeerd belijden. Juist in confrontatie met de grote missionaire vragen die op ons afkomen, kan opnieuw de waarde van de gereformeerde belijdenis blijken.

Kleur bekennen

Nu is het niet makkelijk om in een paar zinnen iets zinnigs te zeggen over de grondslag. Toch is het goed om een paar aspecten hiervan nader toe te lichten, om zo tot een concretere positiebepaling te komen. Juist in onze tijd is het belangrijk om helderheid te verschaffen als het gaat om de identiteit. Niet om daarin te blijven steken, maar juist om kleur te bekennen, om uit te komen voor de Rots waarop je mag bouwen, de Heere Jezus Christus. Hij is de Koning over een ontelbare menigte van onderdanen, mensen die leven vanuit Zijn verzoening.

In dienst van die Koning mogen we staan temidden van onze samenleving, met een open oog voor de missionaire mogelijkheden maar ook voor de vele vragen. Temidden van de vele uitdagingen en bedreigingen staan we er echter niet alleen voor. Hij Die met ons is, is sterker dan de tegenstander. Hem is alle macht gegeven in hemel en op aarde. Om Hem gaat het in ons leven en dus ook in ons werk. We mogen Hem eren met ons handelen. We mogen Hem loven met onze daden. Hij heeft Zijn schat van verlossing en vervulling gelegd in aarden vaten, opdat wij door Zijn genade, mogen werken in de bediening van Zijn verzoening. Wij mogen uitdelen van wat Hij ons gegeven heeft. In ons werk gaat het dan vooral om het persoonlijk heil van mensen als ook om de lofprijzing van God in het publieke leven. Het gaat ten diepste om het Koningschap van God.

De grootste dienst die de kerk aan de wereld kan bewijzen is haar te zeggen Wie God is. In de kennis van God, het omgaan met Hem, komt de mens tot zijn eeuwige bestemming. Daar zijn wij uiteindelijk voor geschapen. Dit komt terug in de aandacht van de gereformeerde traditie voor de twee-eenheid van rechtvaardiging en heiliging. In onze opdracht mogen we spreken van Hem, - door Wie wij volkomen vrijspraak mogen ontvangen. En Hij is ook Degene Die ons wil vernieuwen tot een leven op de weg van de navolging, de gehoorzaamheid. De weg van geloof en gehoorzaamheid betekent ook het opkomen voor de eer van God en de ware menselijkheid voor hen die in mensonwaardige omstandigheden leven. Het gaat in het zendingswerk vandaag de dag nog steeds om de oproep tot geloof en bekering. Maar ook klinkt de oproep naar de kerk vandaag: zijn wij nog wel een leesbare brief van Christus? Is de kerk, zijn de gelovigen, nog wel een licht in de wereld, schijnend onder 'een krom en verdraaid geslacht?

In de menselijke duisternis verrijst het Evangelie van de komst van Jezus Christus. Hij is gekomen om de mens te redden uit de macht van de zonde en de dood. Hij is gekomen om ons te verzoenen met de Vader. In deze woorden klopt het hart van het Evangelie. Dit alles roept om geloof. En door Gods liefde voortbewogen roepen wij onze medemens op tot geloof Hem mogen we bidden om geloof en om meer geloof, opdat wij gaan zien wat Hij wil doen in deze tijd en in ons leven.

Het gaat in ons werk ook om de opbouw van de gemeente, opdat wij in de schaapskooi open leren staan voor schapen die nog niet van de kudde waren. En de ervaring leert dat het contact met hen die buiten zijn zoveel licht laat schijnen op Zijn heilswerk met mensen. Wat zie je veel, juist door betrokken te zijn bij het zendingswerk! Het is een groot voorrecht om de eerste te mogen zijn die met iemand de Bijbel leest of bidt. Wat is het een wonder om een ander opeens te horen zeggen: ik geloof u, Heere God.

Woord en geest

Maar er gebeurt al zoveel op het gebied van evangelisatiewerk. Waarom nu ook nog een gereformeerde bond op dit terrein? Waarin verschilt de IZB nu van een evangelische organisatie, of juist van een modern-theologische organisatie, om zo maar wat vragen te noemen. Nu is het volgens velen niet zo nuttig om juist de verschillen te benadrukken. Het is in hun ogen beter om samen te werken op evangelisatorisch gebied, dan om elkaar te bekritiseren, zonder dat er wat gedaan wordt. Nu is in vele situaties inderdaad samenwerking geboden, maar juist in de samenwerking is het belangrijk om eikaars identiteit te kennen.

De IZB is een gereformeerde organisatie in die zin dat zij de twee-eenheid van Woord en Geest benadrukt. De Heilige Geest is de grote activator in het zendingswerk. Hij roept mensen en wekt hen op tot geloof en navolging. Hij opent harten voor het Evangelie en Hij maakt bekwaam tot zendingswerk. De Heilige Geest paart Zich ook aan het Woord van de Heilige Schrift en de uitlegging en toepassing hiervan. Het Woord zou niet begrepen worden als de Heüige Geest er geen licht over geeft.

In deze visie schuilt ten diepste het verschil met enerzijds veel evangelische organisaties en anderzijds de modern-theologische beweging. De grote uitdaging voor een 'missionaire gemeente op gereformeerde grondslag' is om het unieke gezaghebbende Woord van God, door de Heüige Geest, telkens opnieuw te verstaan. In een nieuwe tijd zullen naast oude ook nieuwe schatten uit het Woord verzameld kunnen worden. Zo wordt op de schouders van de vorige generaties, die ons in het belijden zijn voorgegaan, gekeken naar wat vandaag de dag gesproken en gedaan dient te worden.

De praktijk

De IZB werkt vandaag de dag op een aantal manieren. Door middel van de aanstelling van evangelisten, het ontwerpen en geven van cursussen, maar ook door het uitgeven van evangelisatiemateriaal wil de organisatie dienstbaar zijn aan de kerk vandaag. Zo mogen we samen, als gemeente, als individuele gelovigen en als organisatie werken in de bediening van de verzoening.

Het grondbesef dat het geloof een gave van God is, bewaart ons voor activistische 'schreeuwerige' methoden. Wij kunnen God niet dwingen en daarom moeten we de mensen niet willen dwingen. Wij mogen erop aandringen in het gebed, in de verwachting dat de Heilige Geest Zijn werk wil doen, ook via ons.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1995

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Een Gereformeerde Bond voor Inwendige Zending

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1995

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's