Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatie:Het zout der aarde (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatie:Het zout der aarde (1)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Veracht het kleine niet, zie wat daaruit worden kan'. Op een bord bij de bron van de rivier de Donau staan deze woorden. Bij de oorsprong is de Donau nietig. Dan komt een smalle stroom. Daarna verandert de Donau in een grote rivier. 'Wie het begin bekijkt, moet het resultaat niet over het hoofd zien.

De Reformatie heeft de Bron van het Woord herontdekt. 'Veracht het kleine niet, zie wat daaruit worden kan'. Wat in het begin klein en zwak leek, heeft zich doorgezet. Want deze Bron bevochtigde veel landen van Europa. De Hervorming roept ons terug tot de Bron van Gods Woord. Het gedenken is zinvol wanneer wij ons met de hervormers verbonden weten aan de Schrift. Door alleen te luisteren naar de Stem van de levende God zetten we de Hervorming voort. Het Evangelie is niet alleen voor eigen gebruik en zaligheid. De fakkel van het Woord moet voortgedragen worden van de ene generatie naar de andere. Die opdracht geeft Jezus in Mattheüs 5:13: Gij zijt het zout der aarde; indien nu het zout smakeloos wordt, waarmede zal het gezouten worden? Het deugt nergens meer toe, dan om buiten geworpen en van de mensen vertreden te worden.'

Bekende woorden van Jezus in de Bergrede liggen voor ons. Het is belangrijk goed te lezen. Geweldige dingen worden gezegd: Gij zijt het zout der aarde. Dit is een conclusie die onze persoonlijke verantwoordelijkheid onderstreept. Jezus zegt niet: U kunt het zout der aarde zijn. Hij stelt alleen vast dat we zout der aarde zijn. Wat is het verschil? Het is nu onmogelijk onze verantwoordelijkheid te ontkennen. Als Jezus had gezegd dat we zout der aarde kunnen worden, dan zeggen we: 'Inderdaad, maar ik ben het niet. Ik hoop dat het ooit voor mij zal gelden.' Het concreet spreken door Jezus brengt ons bij de vraag: Ben ik werkelijk het zout der aarde?

Tot wie gericht?

Na de zaligsprekingen noemt Jezus de apostelen en andere volgelingen het zout der aarde. Let op! Eerst de zaligsprekingen. Daarna: Gij zijt het zout der aarde. Deze aansluiting heeft voor ons de volgende boodschap: Wie door Jezus zalig gesproken wordt, is een leesbare brief van God in de wereld. Door genade zijn we nieuwe mensen. We behoren Christus toe. Die verandering valt op. In de gemeenschap met Christus zijn we dus zout der aarde. Vanaf het moment dat we onszelf verloochenen en de Heiland gaan volgen, klinkt van Christus', wege: Gij zijt het zout der aarde.

Tegenhanger

Een weinig zuurdesem doorzuurt heel het deeg. Met andere woorden: Het zuurdeeg doortrekt het hele deeg. Hebt u de betekenis van zuurdeeg al te pakken? Iemand zegt: 'Ik denk dat ik het weet. Zuurdeeg kan een hele bak met deeg bederven. Het heeft een allesdoordringende werking.' Dit antwoord klopt. Zuurdeeg grijpt om zich heen. De Heere Jezus waarschuwt tegen het zuurdesem van de Farizeeën en Sadduceeën. Hun motieven en beginselen deugen niet. De verbreidende invloed van Farizeeën en Sadduceeën is verderfelijk.

De apostel Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe: weet gij niet dat een weinig zuurdesem het gehele deeg zuur maakt? (1 Kor. 5 : 6, 7). Paulus waarschuwt tegen zedeloosheid. In Korinthe is nog veel over van het oude heidense leven. Dit overblijfsel werkt als zuurdeeg. Het grijpt om zich heen en richt grote schade aan in de gemeente. De vergelijking van de kinderen van God met zout is de tegenhanger van de gelijkenis van het zuurdeeg. Zowel zuurdeeg en zout hebben een allesdoordringende werking. Het voortwoekeren van zuurdeeg is gevaarlijk. De doordringende werking van zout is noodzakelijk.

Het zout van het Woord was het antwoord van de hervormers tegen het zuurdesem dat zij in de kerk aantroffen. De Reformatie is niet alleen een reactie op de vervalverschijnselen van die tijd. Door het systeem van de goede werken en de heiligenverering had men een verkeerd fundament gelegd. Het Woord stond niet meer centraal.

Zout is herkenbaar

Zelfs een klein beetje zout is herkenbaar. Van eten zonder zout zeggen we: Er is niets aan. Het is flauw. Als een moeder vergeten heeft zout bij de aardappels en de groente te doen, is het commentaar: Haal eens gauw zout! Zout brengt als specerij het eten op smaak.

Een volgeling van Jezus is even als zout herkenbaar. De wereld herkent christenen als mensen die bij Christus horen. Dan is er godsvrucht. Eerbied voor de Heere. Er is een verbinding tussen de genade van God in Christus en de godsvrucht. Het gaat van Christus naar de godsvrucht. Alleen Hij is de Weg naar een ander leven. Calvijn zegt het prachtig: Godsvrucht is het begin, het midden en het einde van het christelijk leven. Wil het christelijk leven bij ons wat voorstellen, dat moet het een eigen stijl kennen. Het christelijk leven kent uit het geloof een eigen stijl.

In de Bijbel heeft zout een grote symbolische betekenis. Een zoutverbond is een verbond dat gekenmerkt wordt door trouw en liefde. Een offergave werd gezouten. Pasgeboren kinderen wreef men in met zout. De profeet Elisa maakte met zout een slechte bron gezond.

De Schrift neemt zout in de betekenis van reiniging en vooral van bewaren voor verderf. Zout heeft dus bewarende kracht. Denk aan de inmaak. Vroeger deden we andijvie in een grote pot. Met veel zout. Boven op de pot een plankje met een grote steen. Het zout drong in de andijvie. De hele winter aten we andijvie uit de pot. Zonder zout lukte dat niet. Dan bedierf de andijvie. Iedereen, die een grote pot zag staan met andijvie, wist dat er zout aan toe was gevoegd.

Niet goud der aarde

Jezus vergelijkt Zijn kinderen niet met een luxe-artikel. Er staat niet: Gij zijt het goud der aarde. Maar: U bent het zout der aarde. Tussen goud en zout is een groot verschil. Goud is kostbaar. Zout is onmisbaar. Waarom duidt Jezus Zijn leerlingen niet aan met goud? Met deze 'titel' zouden ze hoogmoedig worden. We kunnen zo gemakkelijk boven anderen gaan staan en menen dat we beter zijn. De Heere Jezus is met de uitspraak 'Gij zijt het zout der aarde' er niet op uit de gelovigen met een air van superioriteit door het leven te laten gaan. Het past ons niet arrogant de vinger naar de wereld uit te steken en te zeggen: Hoor eens, ik ben het goud der aarde. Wie met zijn goud, met zijn vroomheid, meent een streepje voor te hebben bij God en daarom boven ongelovigen mag staan, stoot af Waarom vergelijkt Jezus Gods kinderen met alledaags zout? Het is de oproep midden in deze wereld God te dienen en een zegen voor de omgeving te zijn.

Een zegen voor de omgeving

'Gij zijt het zout der aarde'. De laatste drie woorden vallen op. Of zijn ze te bekend om er iets bijzonders in te ontdekken? Het bijzondere zit in het woord 'aarde'. Ik ga het woord 'aarde' vervangen door twee andere woorden:

Gij zijt het zout van de kerk.

Gij zijt het zout van de gemeente. De belijders van Christus zijn het zout der aarde. Hun belijdenis heeft invloed op de omgeving. Jezus wijst met zout der aarde op het ambt van de gelovigen. Alle gelovigen hebben de roeping de wereld in te gaan met de nodiging van het Evangelie. Welke uitnodiging geven we door? 'Nog is er plaats.' Belijders van Christus zijn met het Evangelie zout voor hun omgeving. Want het Woord van God heeft net als zout een doordringende werking. De Heilige Geest kan via de woordvoerders van Christus ongelovige mensen veranderen. Voor de zondige wereld is dit zout onmisbaar. De wereld kan niet zonder de getuigen van Jezus. Lach niet om deze bewering! Denk niet gering over de kracht van het zout! Onderschat de verbreidende invloed van de Bijbel niet! Ik verneem een protest. 'De kerk heeft niets in te brengen bij de wereld', smaalt iemand. 'Je kunt het beter omdraaien: De wereld is als wassend water in de kerk. We worden overspoeld door wereldgelijkvormigheid'. Hoe de kinderen van God leven en hoe de kerk van Christus naar buiten treedt, is inderdaad vaak on­ der de maat. Maar deze nalatigheid heeft niet Christus' goedkeuring. Onverkort geldt Zijn Woord: Gij zijt het zout der aarde. U bent een zegen voor de omgeving.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1995

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Reformatie:Het zout der aarde (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 oktober 1995

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's