Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

K. A. Deurloo, Jona, commentaar voor bijbelstudie, onderwijs en prediking, uitgeverij G. F. Callenbach B.V., Baarn 1995, 106 blz., ƒ 29, 90.

De auteur, vertegenwoordiger van de zgn. Amsterdamse school biedt in dit fijnzinnige boekje een grondige exegese en bijbels-theologische analyse van het boek Jona aan. Hij spreekt over een didactisch profetenverhaal, hoewel die typering toch wel wat tam is. Want wie heeft iets dergelijks in de bijbel ooit gehoord? (p. 12) Hij ziet als tijd van ontstaan op zijn vroegst de derde eeuw voor Chr. Het is een verhaal om voor te lezen, zodat de hoorders ophoren en deelgenoot worden van het gebeuren. In het bijzonder van de laatste vraag, waarmee het boek eindigt (4 : 11).

Na een inleidend hoofdstuk volgen vier hoofdstukken over resp. Jona I, II, III, IV. In hoofdstuk 5 wordt een bijbels-theologische kenschetsing gegeven. Daarna volgt nog o.a. informatie over de wijze van transcriptie van het Hebreeuws. De hoofdstukken 2 t/m 4 zijn als volgt opgebouwd: vertaling, notities bij de vertaling, opbouw, uitleg, literatuur

Het mooie van dit boek is dat het ingaat op het woordgebruik en de opbouw van het boek. Met name de sleutelwoorden boeien: afdalen, groot-klein, enz. Mijn vragen liggen op het terrein van de historiciteit. Waarom zou het niet om vertelde historie kunnen gaan in dit boek? De tegenstelling tussen JHWH en God in het algemeen overtuigt me niet. Zou de auteur van Jona werkelijk bedoeld hebben dat Ninevé zich niet bekeerde tot JHWH, maar tot God in het algemeen? Als het er om gaat wat de eigenlijke intentie van het boek is, noemt Deurloo verschillende mogelijkheden, waarbij hij zelf vooral kiest voor de vrijmacht van JHWH. Ook gaat het JHWH om Jona zelf. Graag neem ik de laatste zin uit het boek over: 'De laatste vraag van JHWH kan theologisch gemakkelijk met "ja" beantwoord worden, maar nodigt de verteller zijn hoorder niet uit om Jona's plaats in te nemen? De hoorder gaat zich ongemakkelijk voelen' (p. 104).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 1996

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 1996

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's