Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

G. Heitink, J. Körver, M. van den Berg, R. Dullaert, Pastoraat en geestelijke gezondheidszorg, uitg. Ambo, Baarn, 80 blz., f 19, 95.

Dit boekje is neerslag van een studiemiddag in oktober 1995 van het Katholiek Studiecentrum voor Geestelijke Volksgezondheid (KSGV), dat als thema had 'De pastorale professional en de geestelijke gezondheidszorg'. De vraag was: wat brengen de geestelijke verzorgers in de geestelijke gezondheidszorg als extra in naast anders professionele werkers? Dr. G. Heitink onderstreept in het hoofdstuk 'De pastor en de geestelijke gezondheidszorg' dat de geestelijke verzorging een integraal deel van de geestelijke gezondheidszorg is. Van belang is dat de pastor zijn eigen inbreng en positie bepaalt. Heitink zegt: In het pastoraat gaat het om het heil van de enkeling (in de zin van: de gehele mens). Daar horen woorden bij als: helen, bijstaan, begeleiden en verzoenen. De pastor is aangewezen op samenwerking met andere disciplines, maar heeft ook een eigen invalshoek, identiteit en deskundigheid. Pastoraat is een functie van de kerk, niet van de instelling waar men in dienst is.

Drs. Körver schrijft in het hoofdstuk 'De pastor in het spel der disciplines' vanuit zijn praktijkervaring als pastor in een psychiatrisch ziekenhuis. Hij noemt als beeld van de pastor de Emmaüsganger: op weg met anderen, sprekend over wat er gebeurd is, en zo in de ontmoeting God ervarend. Verwaarlozing voor het levensbeschouwelijke c.q. religieuze perspectief brengt een ontoelaatbare reductie van de patiënt met zich mee. Anderzijds blijkt aandacht voor het levensbeschouwelijke of religieuze een niet geringe diagnostische waarde te hebben. Verpleeghuispastor M. van den Berg zegt in zijn bijdrage: de pastor dient voelbaar aanwezig te zijn en met name aandacht te hebben voor de religieuze dimensie van het levensverhaal van de patiënt.

Tenslotte vertelt oecumenisch drugspastor R. Dullaert (Amsterdam) in zijn bijdrage 'Drugspastoraat: pastor, blijf bij je leest' van zijn ervaring in het werk onder drugsverslaafden, junks, hiv-besmetten, aidspatiënten e.d. en van de 'zondagsviering', met Bijbellezing, gebed en verkondiging in dialoogvorm. Vraag is: gaat het werkelijk om de boodschap van het heil van zondaren door Christus? Dat is werkelijk pastoraat. In dat verband kwam, naar aanleiding van wat op blz. 25 gezegd wordt over 'al dan niet christelijke godsdienst' en 'pluralistische samenleving', de vraag bij mij op in hoeverre in de christelijke gezondheidszorg ruimte mag zijn voor humanistische en andere (islam? ) geestelijke verzorgers. Christelijke gezondheidszorg dient uit te gaan van het unieke van de persoon en het werk van Christus.

Voor werkers in de (geestelijke) gezondheidszorg is het een instructief boekje, temeer daar, door bezuinigingen e.d. de eigen plaats van de geestelijke verzorging op de tocht kan komen te staan.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 1996

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 september 1996

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's