Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De zegen van Pinksteren (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De zegen van Pinksteren (1)

Over het werk van de Heilige Geest

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alomvattend

Het werk van God de Heilige Geest is alomvattend. De Geest neemt deel aan het werk van God de Vader in schepping en voorzienigheid. Hij neemt ook deel aan het werk van God de Zoon in Zijn menswording, toerusting, bediening, zelfofferande, opstanding en in de vergadering en toerusting van Zijn gemeente. God de Heilige Geest werkt in de door God geschapen en van Hem afgevallen wereld, maar in het bijzonder in Israël (Jes. 63 : 10, 11, 14) en in Christus' gemeente als Zijn tempel (1 Kor. 3 : 16). Hij maakt gebruik van het werk van de Vader en van de Zoon en Hij deelt dat uit aan mensen (Joh. 16 : 14, 15). Zonder het werk van de Vader vindt de Geest als duif geen rustplaats voor het hol van Zijn voet (Gen. 8 : 9). Zonder het heilswerk van de Zoon kan de Heilige Geest niet werken en wonen in zondaren (Joh. 7 : 38, 39). Wanneer we over het werk van de Heilige Geest nadenken, dienen we de Drie-enige God en al Zijn werken in het oog te houden.

Herscheppend

In het herscheppende werk van de Drie-enige God neemt de Heilige Geest een grote plaats in. Hoewel God de Vader en God de Zoon daarin ook werkzaam zijn (Joh. 5 : 17), werkt in de herschepping toch vooral God de Heilige Geest. Hij is God-in-actie.

De Heilige Geest gaat uit van de Vader en van de Zoon en Zij werken door Hem. Als de grote Herschepper heeft Hij gewerkt in de wereld vóór de roeping van Abraham (Gen. 1-11), in en door middel van Israël onder het Oude Verbond en in en via de christelijke gemeente uit Israël en de volkeren onder het Nieuwe Verbond. Als de grote Herschepper werkt Hij vandaag nog. In deze artikelen beperk ik mij tot Zijn werk in de nieuwtestamentische gemeente en de gelovige als lid van die gemeente.

Christusverheerlijkend

In Zijn herscheppend werk is God de Heilige Geest gericht op de verheerlijking van de Heere Jezus Christus; dat Zijn Naam, Zijn Persoon en werk in het middelpunt komen en blijven; ja gaan stralen en schitteren. De Heere Jezus heeft dat Zelf gezegd: Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen en zal het u verkondigen' (Joh. 16 : 14). En Paulus getuigt: En niemand kan zeggen Jezus is Heere (Kurios) dan door de Heilige Geest' (1 Kor. 12:3). Het is het lievelingswerk van de Heilige Geest om de Heere Jezus aan te wijzen en aan te prijzen. De verheerlijking van de Heere Jezus houdt tegelijk in de verheerlijking van God de Vader, Die Zijn Zoon heeft gezonden. Waar het werk van God de Heilige Geest bijbels aan de orde komt, daar ontvangen de Vader en de Zoon alle liefde en lof. Daar komen Zij niets tekort.

Rijke verscheidenheid

Het herscheppende werk van de Heilige Geest kent een rijke verscheidenheid. In de heilsgeschiedenis is er een voortgaande openbaring van het werk van de Vader, van de Zoon en van de Heilige Geest. Wat in het Oude Testament nog in de knop zit, bloeit heerlijk open in het Nieuwe Testament. De uitstorting van de Heilige Geest op het pinksterfeest in Jeruzalem (Hand. 2) is een hoogtepunt. De werkingen, de vrucht, de gaven en de bedieningen van de Heilige Geest komen nu openbaar in volheid en overvloed. Jezus' discipelen kenden deze al: zij waren wedergeboren door de Heilige Geest. Zij openbaarden de vrucht van de Geest en ze waren werkzaam met de gaven van de Geest. Zij wierpen zelfs duivelen uit. Op de dag van Zijn opstanding blies Jezus op hen en zeide: Ontvangt de Heilige Geest' (Joh. 20 : 22). Hoe rijk dit alles ook was, door de uitstorting van de Heilige Geest op het pinksterfeest ontvingen zij openbaring in kennis en toerusting met kracht. Zij werden vervuld met de Heilige Geest en zij begonnen te spreken in andere talen zoals de Geest hun gaf uit te spreken (Hand. 2 : 4). Stromen van levend water vloeiden uit hun binnenste (Joh. 7 : 38). Dit was een rijke en heerlijke ervaring tot eer van God en tot zegen van henzelf en van anderen. Zij werden door de Geest samengesmeed tot het ene lichaam van Christus en zij functioneerden als zodanig. De nieuwtestamentische gemeente als de tempel van de Heilige Geest kwam tot openbaring.

Het eenmalige

De uitstorting van de Heilige Geest onder de tekenen van geluid en vuur op het joodse pinksterfeest in Jeruzalem is eenmalig geweest. De tijd waarop en de omstandigheden waaronder zijn onherhaalbaar. De openbaring en vorming van de nieuwtestamentische gemeente zijn eenmalig geweest. Ook het spreken in andere talen als middel voor evangelieverkondiging in deze omvang is uniek geweest. Verder zijn er een aantal dingen voor de eerste keer gebeurd, die zich later herhaald hebben.

Het blijvende

De vervulling met de Heilige Geest is niet tot Hand. 2 beperkt gebleven. Telkens opnieuw lezen we in het boek Handelingen over 'vervuld worden' met de Heilige Geest, zowel van dezelfde personen (4 : 8, 31) als van andere personen (8 : 17, 18; 9 : 17; 10 : 44-47; 19:6). Bij de verkiezing van diakenen moet er omgezien worden naar mannen 'vol van de Heilige Geest' (6 : 3, 5; 7 : 55).

Blijkbaar waren niet alle gemeenteleden dat. De apostel Paulus schrijft aan de gemeente van Efeze: Wordt vervuld met de Geest' (Ef. 5 : 18). Die vervulling is telkens opnieuw nodig, omdat wij lekkende vaten zijn. Maar die vervulling is ook mogelijk. God de Heilige Geest is de Geest van volheid en overvloed. Hij doet niets liever dan zondaren vullen met de Heere Jezus en Zijn heil. Die vervulling met de Heilige Geest kan plaatsvinden bij het tot geloof en bekering komen (de drieduizend in Hand. 2, Saulus in Hand. 9, Cornelius in Hand. 10), bij de bediening van de Heilige Doop (de Johannes-jongeren in Hand. 19), maar ook na het tot geloof en bekering gekomen zijn (de honderdentwintig in Hand. 2; de Samaritanen in Hand. 8). Het Nieuwe Testament leert, dat tot geloof en bekering komen, zich laten dopen en vervuld worden met de Heilige Geest bij elkaar behoren. Petrus noemt deze drie dingen in één adem: Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus tot vergeving der zonden; en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God, toe roepen zal' (Hand. 2 : 38, 39). Waar één van deze drie elementen gemist wordt, daar is een tekort, waarin later genadig wordt voorzien (Hand. 8, 10, 19). De hele gemeente van de Heere Jezus kan Pinkstergemeente zijn. Zij mag delen in de volle Pinksterzegen. Tot het normale christelijke leven in het Nieuwe Testament behoren: eloof en bekering, het verstaan van de Heilige Doop en de vervulling met de Heilige Geest.

Daarom kan Paulus aan de gemeente van Corinthe schrijven: Want ook wij allen zijn door (in het Grieks: in') één Geest tot één lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot één Geest gedrenkt' (1 Kor. 12 : 13). De doop in of de vervulling met de Geest: en heerlijke werkelijkheid die diep en rijk is ervaren.

(Inleiding gehouden in de Pauluskerk te Wezep op woensdag 18 september 1996 voor de Classicale Vergadering van Hattem. Met verwerking van de discussie).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 1997

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

De zegen van Pinksteren (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 mei 1997

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's