Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zien en gezien worden (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zien en gezien worden (2)

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem'. Lukas 19 : 5

Zacheüs wilde Jezus zien. 'En hij zocht Jezus te zien, wie Hij was.' En wat gebeurt er? Zacheüs krijgt Jezus te zien. Hij krijgt Hem niet alleen te zien in wie Hij is, als gestalte, als persoon. Maar juist in datgene wat Jezus doet. En wat doet Jezus? Hij loopt die schouder aan schouder staande massa, die Zacheüs het uitzicht op Jezus ontnamen voorbij. Hij loopt naar een vijgenboom. 'En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende zag Hij hem.'

Het volk had Zacheüs geeneens meer gezien. Wie let er nu op die man? Jezus! Jezus ziet zondaars aan. 'En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende zag Hij hem.' Jezus ziet Zacheüs, Jezus ziet ons. Ook al durft u, ja misschien zelfs ook al wilt u niet van Hem gezien worden. Hij ziet u! En Hij ziet ons niet alleen, maar in het feit dat Hij ons ziet, ziet Hij ook ons hart aan. Hij ziet ons recht in het hart. Voor Hem kunnen we niets verbergen. Onze zonden niet, onze twijfel niet, ons ongeloof niet, onze verlorenheid niet. Helemaal niets!

Maar... de Zoon des Mensen is gekomen om juist dat te zoeken, om te zoeken en zalig te maken wat verloren was. En in dat hart, in uw, in jouw, in mijn hart wil Hij wonen. Calvijn schrijft in zijn commentaar: want het wonen in het hart van Zacheüs was een veel voortreffelijker weldaad dan het intreden in zijn huis. Maar toch roept Jezus Zacheüs. 'Zacheüs, haast u en kom af, want ik moet heden in uw huis blijven.' Jezus wil vertoeven onder het dak van Zacheüs. Hierin is nu te zien wie Jezus is. Hij zegt eigenlijk: Zacheüs, jij wilde Mij zien? Hier ben ik! Ik ben te zien in wat ik doe. Ik ben te zien in datgene waarvoor ik gekomen ben om te doen. Ik zoek. Ik maak zalig, wat verloren is. Zacheüs ik zie jou! En Zacheüs? Hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap. Want waar het Heil, de Heelmaker verschijnt, daar is blijdschap. Daar loopt het hart over van blijdschap, en van verwondering. Hij in mijn huis. Hij, in mijn hart?

En hoe reageert het volk? Ja er bevond zich veel volk rondom Jezus. Ze zagen zijn wonderen. Ze hadden zelfs God ervoor geloofd. Ze sloten zich dicht bij Hem aan, om toch maar vooral geen woord van Hem te moeten missen. En om Zijn daden te zien. En nu roept Jezus een zondaar, ja een overste der zondaren. En wat roept het volk? Halleluja Gode de eer? Nee! Het murmureert, het moppert. Ze wensten Jezus wel te zien, maar alleen in wat Hij deed. En dan nog alleen in hetgeen hij aanschouwelijk deed. Maar ze zijn blind voor het eigenlijke handelen van de Heere Jezus.

Zo zijn er vandaag heel wat mensen rondom Jezus. Ja, Jezus is hun grote voorbeeld. Hij had oog voor het verdrukte, dus moeten wij opkomen voor de verdrukten uit de samenleving. Mijn grote vraag bij dit alles blijft: hebben we in deze kerktheologie nog oog voor wat Jezus deed en doet? Hebben we er nog oog voor dat de Zoon des Mensen gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is? Gaat niet al te gemakkelijk met het zoeken naar het verdrukte, en het gediscrimineerde, juist het verlorene overboord? Een stoel met twee poten valt om. Een fundament zonder betonijzer breekt aan stukken. Een kerk met een halve Christus klinkt als een hol vat. Je slaat erop en je schrikt van de herrie die het tot gevolg heeft, maar er zit niets, maar dan ook helemaal niets in.

Ja maar, mogen we ons dan niet uitspreken tegen onrecht in de wereld? Gaat het dan alleen maar om dat persoonlijke heil? Is het dienen van God dan zo egoïstisch? Nee! Dan hebt u er nog niet veel van begrepen. Het van Jezus gevonden zijn, het geloof in Christus, die het verlorene redt, is niet alleen een zekerheid die in het hart wordt gegraveerd. Het is ook een opdracht. Laat zien wie Jezus is in wat Hij gedaan heeft voor u en aan u. Weet u nog, dat Testament. Een vol Testament getuigt van bezit. Niet toen Zacheüs Jezus had gezien, maar toen Jezus Zacheüs had gezien, kreeg Zacheüs oog voor het verdrukte, voor de armen voor de berooiden. 'Zie de helft van mijn goederen, Heere, geef ik de armen en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder.' Wanneer iemand dit tegen ons zou zeggen schudden we misschien heel reformatorisch het hoofd: zeg broeder, met al je goede werken kun je niet zalig worden. Weet u wat Jezus zegt: 'heden is deze huize zaligheid geschied.' Het is heel frappant. De rijke jongeling wil het eeuwige leven beërven, maar weigert aan de opdracht van de Heere Jezus om zijn bezit aan de armen te geven te voldoen. Zacheüs stelt het als een logisch gevolg van het gezien worden door Jezus, zelf aan Jezus voor. De begeerte wil houden wat hij heeft, de rijke jongeling. De dankbaarheid wil geven wat hij heeft, Zacheüs. Wat willen wij?

Wie is Jezus? Dat lezen we in Lukas 18: 'Ziet, wij gaan op naar Jeruzalem, en het zal alles volbracht worden aan de Zoon des mensen wat geschreven is door de profeten. Want hij zal de heidenen overgeleverd worden, en Hij zal bespot worden, en smadelijk behandeld worden en bespuwd worden. En Hem gegeseld hebbende, zullen zij Hem doden, en ten derde dage zal Hij wederopstaan.' En mogen we nu direct overspringen naar Lukas 19? 'Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken, wat verloren was.'

Wie is Jezus? Wie Hij is kunt u zien in wat Hij doet, wat Hij gedaan heeft aan het kruis. In zijn hjden en sterven voor ons en onze zonden kunt u zien wie Hij is. Hij is uw Redder, uw Zaligmaker, uw Verlosser. Zacheüs, haast u en kom af, want ik moet heden in uw huis blijven. 'Ik moet heden', zegt Jezus. Het klinkt bijna hetzelfde als: 'heden zult gij... met Mij in het paradijs zijn.' 'Ik moet heden in uw huis zijn.' Wat is de beschuldiging van de schare aan het adres van Jezus? 'Hij is tot een zondige man ingegaan om te herbergen.' Maar nu is dat het wonderlijke dat de beschuldiging van het volk op één lijn ligt met de wijze waarop Jezus Zacheüs aanspreekt. 'Ik moet heden in Uw huis zijn... Ik ben gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren was.' Dit is de gouden spreuk van het Evangelie. Jezus zoekt zondaren. Jezus zoekt verlorenen. Jezus zoekt u, die misschien zelden of nooit meer in de kerk komt. Jezus zoekt u, die bij uzelf denkt dat de genade voor u niet meer mogelijk is. Jezus, opwaarts ziende, zag Zacheüs, zag de moordenaar aan het kruis. Jezus ziet u! Jezus ziet jou!

Wat kan een mens die jarenlang God de rug toegekeerd heeft naar die troost verlangen. Wat kun je er naar hunkeren. Het is vaak een doorgaande worsteling, om voor God in gerechtigheid gevonden te worden. Maar er is in jezelf geen kracht om los te komen, je bevindt je in een put waar je niet uit kunt komen. Onder je diepe wateren, boven je de toom en de verdoemenis van God. Oh, als er ook voor mij genade was. Je zoekt overal, maar vindt het nergens. Je bent eigenlijk overal buitengesloten, en iedereen sluit je buiten. Niemand kijkt naar je om. Je bent verloren en je gaat verloren, dat is alles wat je weet. Is dit niet het portret van Zacheüs? Jezus, Jezus komt voorbij. Hij komt door Woord en Geest voorbij. En weet u wat nu het meest wonderlijke is? Hij ziet u! Hij ziet jou! Bestaat Hij dan? U ontmoet Hem in het Woord. Daar wordt Hij uitgetekend in wie Hij is, maar ook in wat Hij doet. Jezus Christus, de Zoon van God, neemt zondaars aan. In het bijzonder is de kerkdienst de ontmoeting van de opgestane Heere en Christus in Woord en Geest. Hij is er in de prediking.

Er wordt wel door de duivel van alles in de weg geplaatst opdat we vooral Hem maar niet zouden zien. Maar laat u niet tegenhouden zegt Kohlbrugge. Klim maar in die vijgenboom, op de hoogste zolder. Het gebed, Zijn Woord is de vijgenboom. Klim erop, houdt u eraan vastgeklemd met handen en voeten! Zal Hij mij zo zien? Eer uw ziel het verwacht, komt Hij naar u toe. Eer uw ziel erop bedacht is staat Hij voor u: Ik moet heden in uw, in jouw huis zijn. Ik moet in uw, in jouw hart zijn. Zullen wij twijfelen aan Gods ontferming? Hier Gods Woord, dat zeer vast is. Jezus is gekomen, van de Vader gezonden, als Zoon van de mensen, opdat Hij zelf zou zoeken, , wat niet kind is, dat Hij het tot zoon en erfgenaam zou maken. Hij is gekomen niet alleen om het te zoeken, maar om het ook zalig te maken, het hoog te plaatsen over alle verlorenheid uit. Hij is gekomen om zalig te maken, niet wat zalig was, en ze-ker niet wat zich zalig dacht, maar wat verloren was, wat volkomen omgekomen is. 'En hij zocht Jezus te zien, wie Hij was...' Kijk dan niet naar de mensen rondom Jezus. Maar zie op Hem. Wat Hij is, deed en doet, ook voor u, ook voor jou.

Ik denk dat wanneer we Zacheüs naar het hoogtepunt van zijn leven zouden kunnen vragen, hij niet zou antwoorden dat het dat moment was waarop hij Jezus zag, maar het moment waarop de Heere Jezus hem zag. Wat is het hoogtepunt wat is nu de inhoud van het testament van ons leven? Antwoordt u dan met Zacheüs en met Paulus en met al de zaligen voor Gods troon: dat ik Hem leerde kennen, en de kracht van Zijn opstanding. Dat Hij mij gezien had. Dat ik door de Geest in Hem de Vader mocht zien, wie Hij was? In en door de Jezus die Zacheüs zag zijn wij mede-erfgenamen van deze Jezus. In Hem mogen we het zeggen: Abba, Vader. Want Zijn gunst alom verspreidt. Zal bestaan in eeuwigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1997

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Zien en gezien worden (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1997

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's