Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeker weten!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zeker weten!

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Zo wete dan zeker het ganse huis van Israël, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij gekruist hebt.' (Handelingen 2 : 36)

2: Uit God de Vader

De Heilige Geest van Pinksteren leidt het twijfelende hart tot zekerheid. We zagen dat vorige week. Petrus betuigt het aan het einde van zijn pinksterpreek 'Zo' en niet anders. Alleen door het werk van de Heilige Geest komt het aarzelende hart tot de vaste overtuiging en de zekerheid van het geloof.

Maar dan gaat de apostel ook verder. Hij gaat in zijn onderwijs, gedreven door de Geest van Pinksteren, ook aangeven de bron van die zekerheid. Lees maar wat hij de menigte op het tempelplein voorhoudt: Dat God!... Dat is nu precies het tegenovergestelde van wat wat wij doen als we iets willen bewijzen. Als ons de vraag gesteld wordt hoe weet je dat? Hoe kom je daaraan? Dan beginnen wij meestal te zeggen: Dat ik! en dan gaat het om wat ik gezien, gedaan en gezegd en ervaren heb. En laten we eerlijk zijn. Daar had Petrus wel het één en ander van kunnen vertellen. Hoe de Heere hem uit de duisternis van de zonde en de verloochening gebracht had tot de zekerheid van het geloof.

Maar nee. Petrus spreekt hier in de kracht van de Heilige Geest. Het getuigenis van de Geest wijst ons de weg. De weg naar God. De weg naar het hart van God de Vader die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft maar Hem voor ons allen heeft overgegeven. En daarom wijst Petrus als het gaat om de zekerheid van zichzelf af: dat God! Het gaat immers om wat de Heere gedaan heeft. De zekerheid van het geloof zoek ik vergeefs op de akker van mijn eigen leven. Zekerheid is geen vrucht van wat ik doe of denk.

Eén ding moet ons duidelijk zijn: De zekerheid ligt buiten onszelf. De zekerheid van mijn geloof ligt in Hem. En u en ik, wij kunnen de Pinkstergeest niet meer verdriet doen, dan dat we in ons eigen hart en leven blijven zoeken naar zekerheid. Alles wat wij in onszelf vinden is onzekerheid en schijnzekerheid. En het is nodig dat we daar doorheen zakken. Het volk van Israël dacht de zekerheid te vinden in het nauwgezet onderhouden van de wet. Zo nauw en zo krap mogelijk. Daar was het mee te verdienen. Daar moest het van komen. De Pinkstergeest haalt daar een streep doorheen.

Petrus mag vol van de Geest leren en getuigen wie God is en wat Hij gedaan heeft. Het gaat niet om vruchten van mijn eigen akker. Daarmee waren de joden op het oude pinksterfeest naar de tempel gekomen. Met de eerste vruchten van hun akkers om die aan de Heere te offeren. De komst van de Heilige Geest keert het oude om. Het gaat daarom, dat vruchten van bekering en geloof worden gezien in mijn leven. Paulus noemt ze op in Galaten 5. Vruchten van de Geest, u kent dat rijtje wel of lees het anders nog maar eens door... Daar komt het op aan in ons leven. Daaraan kunnen wij toetsen of wij leven uit de kracht van de Heilige Geest. Ik geef u maar door wat Paulus daar direct op laat volgen: 'Tegen de zodanigen is de wet niet'. Door Pinksteren wordt de wet van God voor mij een leefregel der dankbaarheid, en ik ga als vanzelf doen wat God van mij vraagt. Niet vanuit mijzelf, maar doordat Gods genade in Mijn hart werkt.

Voor mensen die leven uit Gods genadegeest, is God niet meer die dreigende onweerswolk zoals op Sinaï, niet meer die eisende deurwaarder. Maar dan is de Heere voor het geloof een genadige Vader die er alles aan doet om Zijn volk te bewaren door de woestijn van dit leven. Dan is Hij die God die trouw blijft aan de woorden van Zijn verbond.

Dat laatste blijkt ook uit het woord dat volgt in onze tekst. Petrus, hij kan er niet over zwijgen wat de Heere gedaan heeft. Hij heeft Hem, dat is Jezus, gezonden naar deze wereld. Hij heeft de Zoon verhoogd en verheerlijkt op de troon. Hij heeft naar het woord van Zijn mond de Heilige Geest uitgestort opdat de verkondiging van de genade, de bediening der verzoening zou voortgaan.

Wat Petrus aan zijn joodse volksgenoten wil duidelijk maken, dat is dat de God van Sinaï dezelfde is als Hij die de Zoon heeft gezonden en de Geest heeft geschonken.

Daarin alleen ligt de zekerheid van het Geloof verankerd. Niet 'dat ik'. Maar dat God Hem, Jezus van Nazareth tot een Heere en Christus gemaakt heeft. God heeft aan de Lijdende knecht het loon niet onthouden. Hij heeft Hem aan de verderving niet prijsgegeven. Die God is nog heden ten dage dezelfde. Hij is de God van het verbond. De God van mijn doop. Zijn arm is niet verkort. Zijn macht is niet vergaan. Die God is het die zich vandaag aan u en aan mij bekend wil maken door het getuigenis van de Geest. Hij houdt vast aan wat Hij begon. Ook al gaat het door het lijden en de diepte heen. Ook al worstelen we met de vraag naar zekerheid. In mijzelf vind ik het niet. Maar de Heere laat het ons betuigen: Zo wete dan zeker, het ganse huis van Israël tot God!...

Wat een troost voor het geloof. Wat een zekerheid. God heeft Zijn Zoon door Zijn rechterhand verhoogd. Om mij ten goede te regeren. Om ook mij het tegenpand: De Heilige Geest te geven. Ook voor mij. Zeker weten! Niet op grond van iets in mij. Niet op grond van mijn werken, worstelen of geloven maar in Hem door God zelf tot een Heere en Christus gemaakt. Over dat laatste hopen we volgende week na te denken.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1998

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Zeker weten!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1998

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's