Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Godzaligheid: tot alle dingen nut! (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Godzaligheid: tot alle dingen nut! (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'... en oefen uzelf tot godzaligheid. Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut, maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbend de belofte van het tegenwoordige leven en van het toekomende leven.' 1 Tim. 4 : 7b en 8

Door het Griekse woord te gebruiken, waarvan ons woord 'gymnastiek' is afgeleid, dat 'oefenen' betekent, herinnert Paulus aan de Griekse gymnasten, die worstelden en liepen om een prijs te behalen. Wat spanden die zich in, om de sport onder de knie te krijgen. Hoe ver konden zij door regelmatige oefening en training het brengen!

Zo nu schreef Paulus aan Timotheüs en door hem tot ons: oefen u tot godzaligheid. Oefen u, span u in met al uw krachten. Maar zo hoor ik iemand opmerken: is dat wel waar? Gaat dat niet te ver? Betekent dit dan, dat je door geestelijke oefening of door veel inspanning de godzaligheid verwerven kan? Is de vreze des Heeren dan iets, wat men door oefening kan aanleren? Is de ware godzaligheid niet veelmeer, enkel en alleen vrucht van Gods verkiezende liefde en genade? Dit leert de Heilige Schrift toch overduidelijk: 'Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'. Ongetwijfeld! Het is een groot kwaad, hier iets van af te doen.

Leven in waarachtige godsvrucht is alleen mogelijk door het geloof in Christus. Zo alleen worden wij vol van God, indien we Jezus Christus door het geloof kennen als onze Zaligmaker. Zeker, dan zien wij bij het licht van Gods Geest en Woord ook, dat ons hart van nature vol van ongerechtigheid en zonden zit. Maar dan leren wij met David bidden: 'Herschep mijn hart en reinig Gij, o Heer' die vuile bron van al mijn wanbedrijven'.

Ziet, dan past diezelfde Geest ook door het Woord alle gerechtigheid en verdiensten van Christus toe, zodat ons hart vol wordt van genade en liefde. Zo worden we vol van God! Dan zijn we werkelijk: Godzalig!

Dan straalt die volheid als een lichtbundel naar buiten! Waar toch het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Maar dan zal dit ook in heel onze handel en wandel zichtbaar worden. Dan zullen we ook ter harte nemen de opwekking van Paulus: 'Oefen u in de godzaligheid'.

Als we gezond willen blijven, dan zullen wij toch ons lichaam zo goed mogelijk verzorgen. Zo geldt niet minder in het geestelijk leven het gezegde: 'Oefening baart kunst'. Dan zullen we ook onszelf geestelijk oefenen in geloof en liefde, in zelfbeheersing en ootmoed.

Ik noem er nu zo maar een paar zaken op, maar u zult zien, dat het niet zonder vruchten blijft, niet tevergeefs is. Want naar Paulus' woorden heeft het de belofte van het tegenwoordige en toekomende leven.

Allereerst heeft het dus de rijke belofte in zich voor dit leven van hier en nu! Neen, het geloof is maar niet een wissel op de eeuwigheid. Het heeft ook waarde voor deze tijd, waarin wij leven.

Neen, niet in die zin, dat de godsvrucht de beste waarborg zou zijn voor een rustig gemakkelijk leven. Gods wegen gaan lang niet altijd over rozen. Het kunnen ook moeilijke, zware wegen zijn, vol beproeving en teleurstellingen. Wél heeft de godzaligheid deze belofte, dat God zal zorgen, dat de Zijnen niets te kort komen, het aan niets hun ontbreken zal.

Dan ontvangen we kracht om te leven en te werken, ja, om met goede moed en opgewekt na de vakanties weer naar school te gaan en het werk te hervatten.

Ook de kracht om de beproevingen en teleurstellingen te dragen. Dan leren we stil zijn, indien het niet gaat, gelijk we hopen, denken, of zelfs bidden. Maar juist dan mogen we ervaren, dat in stilheid en vertrouwen onze sterkte ligt, ja, dat de godzaligheid met een kruis rijker en begeerlijker is, dan een leven buiten God zonder kruis. Maar de godsvrucht heeft ook de belofte voor het toekomstige leven!

Eén van de hardste dingen is wel, dat wij bij het sterven alles achter laten. Al onze liefde, allen, die ons lief en dierbaar zijn, die we zo moeilijk kunnen missen. Al onze bezittingen, al onze kennis en kunde, waar we soms zo zwaar voor geleerd hebben, ons bedrijf, dat we met moeite hebben opgebouwd. Alles laten we achter! Niets kunnen we meenemen!

Maar ziet, de godzaligheid geeft wél een belofte mee, nl. de belofte voor het toekomstige leven. De belofte, dat het met de dood niet afgelopen is, zodat een mens niet als een dier sterft en verteert.

Neen, de belofte, dat wij, indien wij godzalig, zonder allerlei vroomdoenerij leven de dood zonder verschrikking tegemoet kunnen zien, omdat de dood dan niet het eindpunt is, maar de doorgang tot het eeuwige leven!

Ja, dit is de rijke belofte voor allen, die Christus Jezus mogen kennen als hun Heiland en Verlosser: in het uur van mijn dood, is Christus bij mij, en neemt Hij mij tot Zich.

Dit alles wordt eerst ten volle gerealiseerd op de jongste dag, bij de komst van Christus en Zijn Rijk op aarde. Dan zal blijken, dat de godzaligheid inderdaad een groot gewin is. Dan zullen we werkelijk vol van God, Godzalig zijn, omdat Hij dan alles in allen is.

Weet u, wat zo groot is? Wij kunnen op deze belofte aan! Hier worden ons soms koeien met gouden horens beloofd, waar nooit iets van gezien, gerealiseerd wordt. Hier op aarde wordt vaak veel door de mensen beloofd, terwijl we de vervulling maar moeten afwachten.

Maar zo niet met Gods beloften. Deze falen nooit! 'Faalt aardse vrienden vaak aan krachten, maar nooit een vriend als Jezus is!' In Hem toch, schrijft Paulus, zijn al Gods beloften 'Ja en Amen'. Wilt u het bewijs hebben? Zie dan naar Golgotha, naar het kruis van Christus! Daar heeft God met het bloed van Jezus Christus al Zijn beloften verzegeld en bekrachtigd. Daarom kon Paulus ook schrijven aan de Romeinen: wat zullen wij tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal dan tegen ons zijn? Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard, maar overgegeven heeft voor ons allen, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

Ja, het is niet teveel, niet overdreven, maar heerlijke werkelijkheid: 'de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte van het tegenwoordige en toekomstige leven'.

En God zal nooit herroepen 't geen Hij eenmaal heeft gesproken,

't Geen uit Zijn lippen ging, blijft vast en onverbroken!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 1998

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Godzaligheid: tot alle dingen nut! (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 1998

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's