Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest voor Pinksteren (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest voor Pinksteren (4)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Openbaring en schenking
Wanneer we pogen na te gaan dat de Heilige Geest reeds ten tijde van het Oude Testament werkte ook op zaligmakende manier dan raken we ook nu en hier aan een belangrijk onderscheid.
Allereerst zien we dat Gods Geest bezig is in het tot stand brengen van de komst van de beloofde Zaligmaker en Zijn heil en hoe Hij daartoe ook heeft gezorgd voor de optekening en te boekstelling van de bijzondere openbaring van God, de Bijbel dus. Vervolgens heeft Hij reeds in de tijd van het Oude Testament zondige, totaal verloren mensen opnieuw geboren doen worden en begiftigd met het ware geloof. Deze beide hebben wel alles met elkaar te maken maar kunnen niet met elkaar vereenzelvigd worden. Immers niet alle gelovigen onder het Oude Verbond zijn Bijbelschrijvers geweest.

Heilshistorie
Onder dit hoofdje vraag ik aandacht voor wat de Heilige Geest deed en hoe Hij werkte ter voorbereiding van de verlossing die komen zou voor heel Gods volk. De tijd van Adam tot Christus, wanneer we zo het tijdvak van het Oude Testament mogen aanduiden, is tijd van openbaring geweest. In bedding van de geschiedenis van de volken en van Israël deed God door Zijn Geest de rivier van de heilsgeschiedenis stromen.
We denken daarbij met name aan de bekendmaking van het komende heil in de moederbelofte, in de dromen en gezichten, in de dienst van de schaduwen in de tabernakel en de tempel, in de profetie en in de schriftelijke optekening en vastlegging van de openbaring Gods.
Wat een geweldig werk van de Heilige Geest voordat het Pinksteren werd Zij die dragers van Gods openbaring zijn geweest en hebben gesproken en geschreven kenden dus zowel de inspiratie als de illuminatie van de Heilige Geest. En zelf mochten zij delen in het heil dat komen zou. Dat ligt bij hen door elkaar heen gevlochten op bijzondere wijze.
In zoverre zijn ze te onderscheiden van Gods kinderen in onze tijd, die nog wel eens profetisch verlicht kunnen zijn, gezicht ontvangen kunnen in bepaalde gebeurtenissen, maar niet om de Schriften aan te vullen. Wij kregen de bijzondere openbaring Gods door de Heilige Geest in de Schriften.
In de heilshistorie gaf de Heilige Geest door de eeuwen heen voor Pinksteren Zijn direct hoorbare inspraak in verstand en hart. Vervolgens bewaarde de Geest de openbaring ook zuiver bij en door middel van mondelinge traditie zolang deze nog niet op schrift stond. En tenslotte zorgde Hij door Zijn beademing van hen ervoor dat de Bijbelschrijvers onfeilbaar en betrouwbaar hebben opgetekend wat Hij wilde.

Geen vereenzelviging
We moeten nu wijzen op gevaar van vereenzelviging dat niet denkbeeldig is! Daarom is het goed enige markante verschillen aan te wijzen.
1. Een 'openbaringspersoon' uit de tijd van het Oude Testament is wezenlijk verschillend van een gelovige hier en nu. De kanon is gesloten, de Bijbel krijgt er geen andere geschriften bij. Wie inzicht ontvangt in de Schrift wordt wel geïllumineerd, verlicht door de Geest, maar niet door Hem geïnspireerd!
2. Ook nu kan door een kind Gods nog wel eens op schrift worden gesteld wat God deed aan zijn of haar ziel en hoe de wondervolle leiding Gods was. Maar dat heeft niet het gezag en gewicht van een profetisch of dichterlijk Bijbelboek. Wat men vroeger schreef en nu schrijft kunnen heerlijke geloofsgetuigenissen zijn, maar de profetische Bijbelboeken zijn geen geloofsuitingen van vrome maimen maar betrouwbare en rechtstreekse ingevingen van Gods Geest, openbaring Gods. Wat dat betreft is er een principieel verschil in visie op en omgang met de Bijbel tussen de gereformeerde theologie en die van de 'Amsterdamse School waarvan ds. N. M. A. ter Linden een zeer begaafd vertolker is.
3. Men kan ook de profeten van het Oude Testament en de dominees en voorgangers in de kerken niet met elkaar vereenzelvigen. De profeten hebben de Bijbel kunnen 'maken', en kregen daarvoor bijzondere bearbeiding van de Geest. Wij leggen slechts de aanwezige Bijbel uit in het gewone ambt van dienaar van het Woord, hoe rijk dat ook is. Wij lijken in dat opzicht meer op de priesters van toen die de Thora aan het volk moesten uitleggen dan op de profeten, die oorspronkelijk waren.

Schenking
Niet eerst op Pinksteren kwam en werkte de Heilige Geest in mensenharten. Neen ook onder het Oude Verbond werkte Deze door opnieuw geboren te doen worden en te brengen tot het geloof in Hem, Die komen zou en gekomen is en nog eenmaal wederkomt.
Maar vanaf het paradijs heeft Gods Geest hartvemieuwend gewerkt. Anders zouden er nooit toen kinderen van God in en buiten Israël (denk aan Job) hebben geleefd.
Niet direct na de zondeval kwam Christus. De Heilige Geest heeft van Hem getuigd in de beloften die geschonken werden en in de schaduwdienst der verzoening, die openbaar kwam. Al meer licht ging er op over Hem. Jesaja zag er al heel wat meer van dan Adam, Abram, Mozes en David. Maar ook dezen hebben ervan geweten en in en door het geloof dat Gods Geest werkte naar Hem uitgezien. Al de gelovigen in het Oude Testament zijn 'in hope zalig geworden, de belofte niet verkregen hebbende'. Maar nog steeds woonde de Geest boven. Maar hoe rijk is dan ook het wonder van Pinksteren, waarop de Heilige Geest persoonlijk en in al de volheid ging wonen in de gemeente.
Daarmee eindigen we dan ook deze beschouwingen over 'de Heilige Geest voor Pinksteren', hopend u en jou iets van de (beperkte) rijkdom te hebben getoond maar ook aanwijzend in wat voor een geweldige tijd wij mogen leven. Het zijn nu de dagen van de Heere Jezus Christus. Het is nu heel in het bijzonder de tijd van de Heilige Geest.

W. Chr. Hovius, Apeldoorn

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De Heilige Geest voor Pinksteren (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's