Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

24 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEVESTIGING EN INTREDE DS. L. SCHAAP TE STRIJEN
Op zondag 19 september was de hervormde gemeente van Strijen verwonderd en verblijd over de trouw en goedheid des Heeren. In de morgendienst bevestigde ds. J. den Hoed zijn broeder en vriend ds. L. Schaap, in de Grote of St.-Lambertuskerk. De naam van deze kerk en de voornaam van de nieuwe predikant zijn hetzelfde!
In een opscherpende doch hoopvolle preek bepaalde ds. Den Hoed, met zijn gedrevenheid van het Woord, de gemeente bij Jeremia 1 : 11 en 12 'Wijders geschiedde des Heeren woord tot mij, zeggende: Wat ziet gij Jeremia? En ik zeide: ik zie een amandelroede. En de Heere zeide tot mij: Gij hebt wel gezien. Want Ik zal wakker zijn over Mijn Woord, om dat te doen'. Inleidende opmerkingen gingen over de worsteling van mensenwoord en Goddelijk Woord. De eerste gedachte hield in, wat de profeet hoorde en zag. Jeremia was niet zo gezien en sprak de mensen niet naar de mond. Zijn opdracht was uitrukken en breken, bouwen en planten. Dat brengt een worsteling in Jeremia teweeg, in het profeet en mens-zijn. Hij was een mens van gelijke beweging als wij. In een tijd waarin alles concreet moet worden benoemd, is het noodzakelijk dat de zonde en de ongerechtigheid concreet worden genoemd. Hoewel grote wereldvragen op ons afkomen, moeten we toch weer naar het oude Boek grijpen.
De tweede gedachte werkte Gods belofte uit: de amandelroede is een boodschap van verwachting. Het amandeltakje bloeit zelfs in de winter. Als alles nog slaapt en dood is, is de amandelboom wakker. Letterlijk is de amandelboom de 'waakboom' of 'wakkerboom'. Hierin werden zowel ds. Schaap als de gemeente bemoedigd, in een tijd waarin aan alle gemeenten getornd wordt. De Heere Zelf is Wachter over Zijn Woord. Ondanks de ernst van de tijd ligt hierin het houvast. Zo werden de tucht en belofte van Gods Woord in deze bevestigingsdienst duidelijk ontvouwd.
In het middaguur kwamen velen samen om de intrededienst van ds. L. Schaap mee te maken. Het Evangelie ging open in Romeinen 1 : 11 en 12. 'Want ik verlang om u te zien, opdat u enige geestelijke gave mocht mededelen, ten einde gij versterkt zoudt worden; dat is, om mede vertroost te worden onder u, door het onderlinge geloof, zo het uwe als het mijne'. In een heldere overtuigende verkondiging zette ds. L. Schaap zijn mond aan de bazuin van het Evangelie. Het bijzondere van een dag van bevestiging en intrede is dat het Woord doorgaat. Dat het Evangelie al eeuwen wordt verkondigd en dat op deze dag de negenenveertigste predikant in de geschiedenis aan Strijen is verbonden. De vraag: wat verwacht je van de nieuwe dominee is relevant. In dat kader neemt ds. Schaap het samengekomen kerkvolk mee naar Romeinen 1. Het zou kunnen lijken dat de apostel Paulus al eens in Rome was geweest. Dat is niet het geval. Op de een of andere wijze is God gaan werken in Rome en kwam er een gemeente tot stand. Dat wordt duidelijk vanuit het zevende vers: uw geloof wordt verkondigd over de gehele wereld. Er zijn mensen tot bekering gekomen. Ds. Schaap weet geen beter woord, dat weergeeft hoe een mens wordt overgezet vanuit het duister in het licht. Daaraan verbindt hij de persoonlijke vraag of de gemeente die bekering in je eigen leven ook kent. Plotseling of gaandeweg. Dat er een moment komt in je leven dat je de oude Heidelberger kunt nazeggen dat je in leven en sterven de Heere Jezus toebehoort. Dat maakt de verkondiging ernstig: als je voor de rechterstoel van God staat, wat dan? Ds. Schaap legde deze vraag zeer indringend aan de gemeente voor. Als de apostel de geestelijke gave noemt, kunnen we denken aan de gave van de profetie. Dat is niet de toekomst voorspellen, maar iets te zeggen hebben. Daarnaast is er ook de gave van onderwijs en barmhartigheid. We kunnen hiervan lezen in Romeinen 12. Vandaar uit mocht ds. Schaap vrijmoedig zeggen, dat hij niet met lege handen komt. Hij komt om enige geestelijke gave uit te delen. Daardoor worden de kinderen Gods versterkt. Er staat duidelijk niet dat zij zichzelf versterken. Het onderlinge geloof in de tekst wijst op een wisselwerking. Het gaat over het geloof van de apostel en van de gemeenteleden. Het wijst er tevens op dat ook een predikant van genade moet leven. Hij is ook een zondaar die de vergeving door het bloed van de Heere Jezus nodig heeft. Zo wil ds. Schaap door de gemeente gaan. Over dezelfde hoogten en door dezelfde diepten. Om dat met elkaar te kunnen delen en bemoedigd te worden.
Het was duidelijk te merken dat ds. Schaap hetzelfde verlangen als de apostel mocht hebben: ik verlang om u te zien. Om samen als dienaren van het Woord en gemeente te dienen in Strijen, in het onderlinge geloof.
Na het dankgebed richtte ds. Schaap zich tot verschillende personen en instanties. Vervolgens werd het woord gericht tot hem en zijn vrouw en gezin door het gemeentebestuur van Strijen, bij monde van wethouder Buitendijk. De consulent, ds. D. van Duyvenbode, sprak namens de classis Barendrecht, de ring Binnenmaas en de centrale kerkenraad. Ten slotte sprak broeder Schilperoord namens de wijkkerkenraad en de gemeente. Ds. Schaap werd toegezongen het derde vers uit de morgenzang. Na het slotlied van Psalm 108 : 2 legde ds. Schaap voor het eerst als eigen herder en leraar de zegen op de gemeente. Ieder kon dankend huiswaarts gaan.

AFSCHEID DS. H. NAP VAN EDE
Op zondag 5 september '99 heeft ds. H. Nap afscheid genomen van wijk 7 van de hervormde gemeente te Ede, die hij ruim 20 jaar diende, na een periode van 5 jaar in zijn eerste gemeente Hoog Blokland.
In een druk bezochte dienst zette hij de schriftlezing uit Johannes 3 : 22-36 centraal. De kernteksten waren vers 29 en 30: Die de bruid heeft is de bruidegom; maar de vriend van de bruidegom, die erbij staat en naar hem luistert, verblijdt zich met blijdschap over de stem van de bruidegom. Zo is dan deze mijn blijdschap vervuld. Hij moet wassen, ik moet minder worden. Als thema koos hij: 'De vriend van de bruidegom'.
In de preek memoreerde hij zijn zoon, die hem eens pochend tegen vrienden de 'directeur van de kerk' had genoemd. Ds. Nap heeft zich nooit zo gevoeld. Dienend bezig zijn naast de mensen, ook al wordt van dominees gezegd dat zij een stempel op de kerk zetten en dat mensen hen volgen. Dat was in Korinthe ook al zo. De één volgt Paulus, de ander Cefas. Maar het gaat echter om Christus.
Ds. Nap zou zich het liefst identificeren met Johannes de Doper als de vriend van de Bruidegom. Het gaat daarbij om de Bruidegom. De Bruidegom is de Here Jezus Christus. Wie in Hem gelooft, heeft eeuwig leven, doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien. Johannes' volgelingen maken zich druk om de rol van Christus, maar dat vindt Johannes pas echt goed. Hij zegt: Ik ben de Christus niet, maar die na mij komt. Ik ben nog niet waard zijn schoenriem los te knopen. Ds. Nap houdt de gemeente voor dat wij ook aan die kwaal kunnen lijden? Gaat het bij ons ook niet meer om de knecht dan om de Meester? Om de man dan om het Woord? Om de dominee dan om Christus? Tegen de collega's zegt ds. Nap: 't Is toch wel erg fijn als de kerk altijd goed vol zit.
Hoe gemakkelijk kan het één en het ander een sta in de weg zijn om bij Christus te komen.
Ds. Nap stelt dat we het met geen enkele 'Johannes' kunnen wagen en met geen enkele dominee. Alleen met Het Lam, alleen met Christus. Johannes was slechts een heraut, een voorloper: een vriend van de bruidegom. De vriend is als een ceremoniemeester, die overredingskracht moest gebruiken en de bruid moest winnen voor de bruidegom, getuige Eliëzer, de knecht van Abraham en Rebecca. Die vriend van de bruidegom moest er op uit zijn om zichzelf overbodig te maken. Zo'n vriend wilde Johannes van Christus zijn.
Hij mag de schatten van de Bruidegom uitstallen. 'Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt'. Er is zoveel liefde bij de Bruidegom dat Hij zelfs Zijn leven heeft gegeven om Zijn bruid. Zijn bruidskerk te redden.
Zo'n vriend wilde ds. Nap zijn voor de bruidskerk: werkend op de achtergrond, luisterend naar de komst van de Bruidegom. Dat kost zelfverloochening. 'Hij meer – ik minder. Mooi gezegd! En zeggen kunnen we het misschien wel. Maar nu in de praktijk. Johannes kon dat wel. Jezelf wegcijferen zie je ook in de opvoeding als ouders. Eerst zorg je en bepaal je wat je kinderen doen, maar naarmate ze ouder worden, worden ze ook zelfstandiger en doe je een stapje terug. Minder worden en God de baas. laten zijn in je leven: dat is groeien in het geloof! Hij wassen, ik minder worden! De vriend van de bruidegom mag intens blij zijn als hij de gemeente en Christus mag verenigen.
Als hij door mag geven dat de Bruidegom zegt: 'Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde'. Een dienaar van het evangelie is pas echt blij als hij zondaren kwijtraakt aan Jezus. Ds. Nap houdt de gemeente voor dat de Here Jezus bedroefd is als ze niet tot Hem wil komen. Ze zal het eenmaal moeten verantwoorden als ze ieder huwelijksaanzoek van de Bruidegom heeft afgeslagen.
Afscheid nemen is een beetje sterven zegt een spreekwoord. Ds. Nap zegt: Nee, hier mag grote blijdschap zijn als ik u in handen van de Here Jezus mag overgeven. De Heilige Geest zal het toepassen. Ook dat hoort bij het minder worden: opdat Hij groter wordt! Met groter worden bedoelt ds. Nap niet dat Hij niet groter kan worden, maar wel meer eer kan ontvangen, meer gediend, meer gehoorzaamd kan worden, meer wederliefde moet ontvangen. Er kan meer gebruik gemaakt worden van Zijn bloed, dat reinigt van alle zonden. Er kunnen meer onderdanen komen. Hij moet wassen. Van Godswege moet dat. Dat is Gods wil en Zijn plan. Hij moet alle eer ontvangen. Er is geen rijker vreugd dan om mensen aan Christus te verliezen. Daarvoor mogen ze de dominee vergeten! Daarom is het de moeite waard om als een kaars op te branden en, licht werpend op het Lam, zelf weg te teren: komend tot Christus en blijvend in Christus, sterft de oude koning 'ik' en neemt Christus die plaats in. Dan heeft deze blijdschap van het minder worden iets in zich van de voorsmaak van de eeuwige vreugde, als God zal zijn alles en in allen. Amen
Ds. Nap werd toegesproken door dhr. Russcher, voorzitter van de CK, die inging op zijn open werkwijze en stijl van vergaderen, waarbij hij ds. Nap (en zijn vrouw) bedankte voor de grote inzet in de breedte van de Edese hervormde kerken.
Ds. C. H. Bax sprak namens PKC, Classis, Ring, ministerie van predikanten, wijk 6 en als collega. Hij benadrukte de uitnemende samenwerking als duo. Hij schetste de positieve invalshoeken in het denken van ds. Nap en refereerde aan Jozua en Kaleb, die ook geloofden in positief denken, tegen de stroom van de heersende opinie in, rotsvast overtuigd van Gods zegenende hand.
Ten slotte werd het echtpaar Nap door broeder v. d. Put, preses van de kerkenraad toegesproken en bedankt voor alles wat zij voor wijk 7 van 'de Ark' hadden kunnen betekenen, waarop de gemeente hen staande toezong: de Heer zegene u en behoede u, de Heer doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig.

BEVESTIGING EN INTREDE DS. A. VAN WIJK IN HERKINGEN
Na een vacaturetijd van ruim een jaar kreeg de hervormde gemeente van Herkingen tot haar grote vreugde en dankbaarheid jl. zondag weer een eigen predikant in de persoon van ds. A. van Wijk, gekomen uit Lienden.
In de morgendienst van 12 september jl. werd deze door de consulent ds. A. Belder van Nieuwe Tonge bevestigd met een prediking n.a.v. Hand. 5 : 20: 'Gaat heen en staat en spreekt in de tempel tot het volk al de woorden dezes levens'.
In de middagdienst deed ds. Van Wijk onder grote belangstelling intrede in zijn nieuwe gemeente met een prediking uitgaande van 1 Tim. 1 : 15, zijn gehoor voorhoudend dat 'het getrouw en aller aanneming waardige woord' waarover Paulus schrijft, als een rots in een onstuimige zee, het enige blijvende is in deze verscheurde wereld en maatschappij. Omdat het ook de enige Weg wijst naar Christus Jezus Die in de wereld kwam om zondaren zalig te maken. Ik zie het als mijn opdracht deze Weg steeds aan de gemeente te moeten en mogen prediken, aldus ds. Van Wijk in zijn intredepreek.
Na de dankzegging spraken ds. A. Belder namens de classis Brielle en de ring Sommelsdijk, en oud. G. Warendorff namens de gemeente kerkenraad en kerkvoogdij, welkomstwoorden en werd het gezin ds. Van Wijk de zegenbede van Psalm 121 : 4 toegezongen.
Daarop volgde nog een dankwoord van de nieuwe predikant van Herkingen.
Nadat over de aanwezigen de zegen des Heeren was uitgesproken, werd de bijzondere dienst besloten met het zingen van Psalm 68 : 10.

CHOOCHEM
Vereniging ter ondersteuning van hoogbegaafde christenen
Op D.V. dinsdag 21 september 1999 wordt door Choochem, aan de Christelijke Hogeschool De Driestar in Gouda, een lezing over hoogbegaafdheid georganiseerd: Janneke Baas 'Hoe het lijf moet buigen voor de geest'.
De bijeenkomst wordt gehouden in de aula van de Hogeschool De Driestar, Burg. Jamessingel 2, 2803 PD Gouda, tel. 0182-540333. De lezing begint om 19.30 uur, de zaal gaat om 19.00 uur open. Leden van Choochem hebben vrije toegang, niet-leden betalen ƒ 10,–.
Janneke Baas is logopediste en sensorische integratie therapeute. De kans dat hoogbegaafde kinderen weerstand ontwikkelen tegen het handelen is groter dan bij anderen, omdat ze hun lijf als een last ervaren in plaats van als een instrument. De meeste hoogbegaafde kinderen kennen een soort gemeenschappelijke noemer voor wat betreft de motoriek, zoals symptomen als verstrooidheid, onhandigheid, stotteren, schijnbare concentratieproblemen en voortdurende onrust. De verklaring voor deze gedragsvormen en de manier waarop je hiermee om kunt gaan worden op deze avond besproken. Ook zal Janneke ingaan op het gegeven dat deze kinderen vaak al op heel jonge leeftijd 'moeilijke' vragen stellen en de vinger leggen op schijnbare tegenstellingen in het Evangelie.
Choochem is een vereniging ter ondersteuning van hoogbegaafde christenen in kerk, school en samenleving. Het geven van bekendheid aan en informatie over het verschijnsel hoogbegaafdheid is één van de taken die de vereniging zich stelt. Verdere informatie kan worden aangevraagd bij Choochem, Postbus 2018, 3800 CA Amersfoort, tel.nr. 0900-2022021, of via e-mail choochem@iname.com Tevens vindt u informatie van de vereniging Choochem op onze homepage http:\\www.choochem.com

GZB LEGT CONTACTEN IN DE ROEMEENS ORTHODOXE KERK
Het ligt niet voor de hand dat de GZB, die meer dan vierhonderd hervormd gereformeerde gemeenten in Nederland vertegenwoordigt, contacten legt met een Oosters-Orthodoxe kerk. Immers, historisch, theologisch en liturgisch zijn er grote verschillen. De orthodoxe kerken kennen geen Reformatie zoals die in West-Europa plaatsvond in de 16e eeuw. Voor veel reformatorische belijders is de orthodoxie een verre vreemde wereld. In Roemenië zijn de meeste contacten vanuit Nederland met de Hongaarse broeders en zusters die daar wonen.
Toch trok ruim een week geleden een tiental theologiestadenten onder leiding van een stafmedewerker van de GZB, ds. N. M. Tramper, naar Roemenië voor een bezoek aan de Oastea Domnului, een opwekkingsbeweging in de Roemeens Orthodoxe (R.O.) Kerk.
In 1924 was priester Joseph Trifa tot het inzicht gekomen dat de situatie van de Roemeens-Orthodoxe kerk onhoudbaar was. De kerkleiding was verwikkeld in een machtsspel. Priesters, die het goede voorbeeld aan de mensen moesten geven, waren geregeld dronken. Het kerkvolk miste elke vorm van geestelijk inzicht. Mede door Trifa's preken en geschriften ontstond er een opwekkingsbeweging in de Roemeens-Orthodoxe kerk, die tijdens het communisme enorm werd vervolgd. Een van de leiders, de dichter Trajan Dorz, zat zeventien jaar gevangen.
Na de val van Ceaucescu kreeg de Oastea Domnului weer ademruimte en kon ze zich beter organiseren. Naar schatting behoren nu ruim driehonderdduizend Roemenen bij deze beweging, die de kerk van binnen uit wil reformeren. De Oastea Domnului wil midden in de R.O. kerk blijven staan, maar geestelijk staat ze dicht bij de Reformatie. De beweging heeft veel jongeren. Sommigen studeren theologie aan een orthodox seminarie.
Tijdens de contacten van de afgelopen jaren kwamen veel herkenningspunten tussen de GZB en de Oastea Domnului naar voren: de positie in de landelijke kerk, de bevinding, het leven uit het Woord van God, de nadruk op bekering en levensheiliging. In de afgelopen week kwamen leidinggevenden uit heel Roemenië bij elkaar voor toerusting. De Nederlandse delegatie leverde bijdragen over kinderwerk, bijbelstadies voor jongeren, missionair en diaconaal werk. Op zondag werd een orthodoxe kerkdienst bezocht in één van de dorpen. In de stampvolle kerk werd de Nederlandse delegatie gevraagd een bijdrage te leveren in de Schriftuitleg en liederen, waarna de officiële liturgie voor de middagdienst volgde.
Het is niet de bedoeling een uitgebreid netwerk van contacten tussen Nederlandse en Roemeense gemeenten op gang te brengen. De GZB heeft besloten tot een voorzichtige vorm van assistentie bij toerusting en op het gebied van materiële nood; de gemeenten zijn over het algemeen erg arm. Nadere (theologische) verkenning is nodig, evenals nader contact met leidinggevenden in de R.O. Kerk.

HAAMSTEDECONFERENTIE 2000
Doordat de Talma-Hoeve te Garderen in de week van 4 september 2000 bezet is, zal de volgende Haamstedeconferentie in tegenstelling tot eerdere berichten niet op 4, 5 en 6 september, maar op D.V. 11, 12 en 13 september 2000 worden gehouden.

STUDIEDAG IN LEIDEN
Op maandag 25 oktober a.s. organiseert de Faculteit der Godgeleerdheid in Leiden een studiedag voor haar alumni en andere geïnteresseerden. Het thema is: Opvatting van pastoraat tegen de achtergrond van mens- en wereldvisie.
Centraal staan twee boeken die op dit moment in de pastorale wereld veel opgang maken: Angst en bevrijding, Theologische en psychologisch handboek voor pastorale werkers (1997) door dr. A. F. Verheule en De context en de Ander. Nagy herlezen in het spoor van Levinas met het oog op pastoraat (1997) door dr. J. N. Meulink-Korf en dr. M. A. van Rhijn.
Doel van deze dag is om, via voordrachten en discussies, de verschillende visies die uit de boeken spreken met elkaar te confronteren.
Informatie en/of opgave: dr. J. G. Mooi, Faculteit der Godgeleerdheid, Postbus 9515, 2300 RA Leiden, tel. 071-5272570.

NIEUW GZB-PROJECT VOOR CATECHISANTEN: TERREINWAGEN VOOR KENIA
De GZB presenteert voor de komende winter een nieuw catecheseprjoject. Onder het motto: 'Mission on track' kunnen catechisanten kennis maken met zending. Centraal in dit project staat de aanschaf van een terreinwagen voor het toerustingswerk in het westen van Kenia. De – veelal verspreid liggende – kleine christelijke gemeenten in dit gebied worden geleid door ouderlingen. Veel van deze voorgangers hebben een minimale opleiding genoten. Om hen te helpen in hun taak biedt de Reformed Church of East Africa, samen met de GZB, toerustingscursussen aan.
Speciaal voor dit werk is de heer Anton Verstoep uitgezonden. Hij verzorgt een deel van deze cursussen op locatie. Omdat de conditie van het wegennet, vooral in de regentijd, niet best is heeft hij voor dit werk een nieuw terreinvoertuig nodig. De kosten voor deze auto bedragen ruim ƒ 68.000,–.
Ook dit jaar zijn er diverse mogelijkheden om het project onder de aandacht van catechisanten te brengen. Begeleidend beeld- en foldermateriaal is bij de GZB te bestellen.

GEDENKDAGEN PREDIKANTEN OKTOBER 1999
Ds. J. Wieman hoopt op woensdag 6 oktober 75 jaar te worden. Zwijndrecht is zijn huidige woonplaats. Op 11 oktober 1959 werd ds. K. J. Jansen in Schelluinen als predikant bevestigd, derhalve hoopt hij de komende maand op die datum zijn 40-jarig ambtsjubileum te vieren. Op diezelfde dag werd ook ds. W. Kalkman als predikant bevestigd in de gemeente Willige-Langerak. Papendrecht is zijn huidige woonplaats. Ds. E. Woltinge, wonend in Hoogeveen en oud predikant van Oude Pekela hoopt 23 oktober 85 jaar te worden.

REGIONALE AFDELING GRONINGEN/DRENTHE VAN DE GEREFORMEERDE BOND
Met vreugde en dankbaarheid aan de Heere God mogen wij u hartelijk uitnodigen voor onze eerste vergadering in het nieuwe seizoen 1999-2000, welke gehouden zal worden op D.V. donderdag 30 september a.s. om 19.45 uur in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente, Landsteinerlaan 2 te Groningen.
Voor ons hoopt te spreken ds. P. H. van Trigt te Wapenveld over het onderwerp: 'Geestelijke opvoeding in deze tijd'.
Deze avond zal de boekentafel aanwezig zijn.
Bij deze kunnen wij ook de volgende vergaderingen doorgeven, met dank aan de bereidwilligheid van de sprekers.
D.V. woensdag 24 november 1999, 19.45 uur.
Plaats: d'Ekkelkamp te Onstwedde.
Spreker: dr. ir. J. van der Graaf.
D.V. donderdag 27 januari 2000, 19.45 uur.
Plaats: 'De Wegwijzer' te Noordhorn.
Spreker: ds. H. C. Marchand te Groningen.
Onderwerp: 'Prediking en bevinding'.
D.V. donderdag 23 maart 2000, 19.45 uur.
Plaats: 'De Open Poort' te Tiendeveen.
Spreker: ds. C. Gielen te Polsbroek.
Wij hopen u allen op deze avond te ontmoeten.

THEMADAG VOOR JONGEREN
Op D.V. zaterdag 13 november wordt er speciaal voor 16-plussers een themadag georganiseerd, een nieuwe initiatief van de jeugdraad van de hervormde gemeente in Wapenveld. In de verschillende programma-onderdelen zal het thema 'Gods leiding in je leven' centraal staan.
Verdieping en ontmoeting, dat zijn de kenmerken van deze themadag.
Zo start het ochtendprogramma met een creatieve introductie op het thema, gevolgd door een bijbelstudie van dr. G. van den End uit Voorthuizen. In deze studie aandacht voor de vraag wat Gods leiding eigenlijk inhoudt en hoe je in je persoonlijk leven Zijn leiding ontdekt.
De belangrijkste invulling van het middagprogramma is een viertal keuzeprogramma's over de onderwerpen 'Leiding en lijden' (ds. P. H. van Trigt, Ede), 'Gods leiding in het wereldgebeuren' (ds. J. J. Verhaar, Houten), 'Word ik geroepen?' (ds. K. van Meijeren, Zwolle) en 'Op zoek naar leiding – over stille tijd' (Herman van Wijngaarden, HGJB). Na een gezamenlijke maaltijd wordt de themadag afgesloten met een muzikaal slotprogramma.
De themadag wordt gehouden in het kerkelijk centrum in Wapenveld en duurt van 10.00-20.00 uur. Deelname aan de dag kost 20 gulden (incl. warme maaltijd en consumpties). Jongeren die belangstelling hebben, kunnen zich opgeven en/of een informatiefolder aanvragen (tel. 038-4478665 of 038-4470441). Graag opgeven vóór eind oktober.

BEROEPEN TE:
Springford (Canada): C. Stelwagen te Elspeet
Herwijnen: kand. J. van Dijk te Zeist
Scherpenzeel: J. A. Brussaard te Wijngaarden

ZENDINGSMIDDAG 2 OKTOBER 1999 IN OUD-BEIJERLAND
De plaatselijke zendingscommissie van de hervormde gemeente van Oud-Beijerland organiseert zaterdagmiddag 2 oktober 1999 haar jaarlijkse zendingsmiddag.
Plaats van samenkomst is het Kerkelijk Centrum 'Maranatha' en zal beginnen om 14.30 uur.
Als sprekers zijn uitgenodigd: ds. J. C. de Groot uit Dordrecht en ds. G. S. A. de Knegt uit Barneveld. De opening zal verzorgd worden door de plaatselijke predikant ds. J. Maas.
De collecte is bestemd voor het werk van de zendingsorganisaties GZB en IZB. Er is ook een boekentafel aanwezig.

WILLIGE-LANGERAK
Op D.V. zondag 3 oktober 1999 zal de bevestigingsdienst en de intrededienst van kand. A. D. L. Terlouw plaatsvinden.
De bevestiging zal plaatsvinden in de dienst van 10.00 uur, waarin voorgaat ds. C. van Andel uit Amsterdam. 's Middags zal ds. A. D. L. Terlouw intrede doen in de dienst die om 14.30 uur aanvangt. Beide diensten zullen plaatsvinden in het eigen kerkgebouw aan De Montignylaan te Schoonhoven.
Op maandag 11 oktober 1999 is het 40 jaar geleden dat ds. W. Kalkman intrede deed in zijn eerste gemeente Willige-Langerak. Na die tijd mocht hij dienen in de gemeenten van Driebergen, Ameide-Tienhoven en Genderen. Op 1 mei 1997 is hij met emeritaat gegaan en in Papendrecht gaan wonen. Op D.V. zondag 10 oktober 1999 gaat ds. W. Kalkman in de dienst van 10.00 uur in onze gemeente voor

VIJFDE WINTERCURSUS VAN DE SSNR
Traditiegetrouw organiseert de SSNR ook het komende seizoen een 'wintercursus' voor allen die belang stellen in de geschiedenis van de Nadere Reformatie en wat daarmee samenhangt. De afgelopen jaren mocht deze activiteit zich in een groeiende belangstelling verheugen. Vorig jaar telde de cursus ruim 160 deelnemers.
De nieuwe cursus draagt de titel 'De Nadere Reformatie in conventikels en gezelschappen'. Centraal daarin staan zes personen die een plaats hebben gehad in het gereformeerde gezelschapsleven in de 17e en 18e eeuw in ons land.
Zes deskundige inleiders zullen, naast een theologisch of historisch thema, ieder , één van de volgende gezelschapsmensen bespreken: Lambertus Myseras, Justus Vermeer, Jacoba Petronella Winckelman, Jacobus Groenewegen, Jan Nupoort en Theodoras Avinck.
Evenals de voorgaande cursussen wordt ook deze vijfde wintercursus gegeven op zes zaterdagmorgens, deze keer in het gebouw van de gereformeerde gemeente te Veenendaal. De cursus is geschikt voor ieder die geïnteresseerd is in kerkgeschiedenis. De kosten bedragen ƒ 195,– all in. De eerste cursusochtend is gepland op 13 november 1999.
De sluitingsdatum van de inschrijving is 23 oktober 1999.
Een cursusfolder met gedetailleerde informatie is verkrijgbaar bij dr. R. Bisschop, tel. 0318-522691.

REÜNIE GSA DE VIJVERBERG EDE
25 jaar geleden is de GSA, de Gereformeerde Sociale Academie, in Ede begonnen. We willen een reünie houden met docenten en studenten van de opleidingen MW, SKW en IW uit de periode 1974-1987. Meld je aan of wijs uw (klein)zoon of (klein)dochter op dit bericht. Zegt het voort. Een reünie kan alleen maar leuker worden naar mate er meer mensen komen.
De datum is 6 november 1999 (van 10.30 tot 15.30 uur).
Het programma omvat: presentaties van oud-studenten en docenten, een optreden van Shirchadasj van toen, veel tijd voor ontmoeting.
De volgende gegevens willen wij graag hebben, als je wilt komen, met verwijzing naar Reünie GSA De Vijverberg:
a. Naam, adres, telefoon
b. Jaar van aankomst
c. Studierichting
d. Voltijd- of deeltijdopleiding.
Aanmelding kan gebeuren bij de Christelijke Hogeschool Ede, Postbus 80, 6710 BB Ede, tel. 0318-696300; telefax 0318-696396 per e-mail: tvdlagemaat@che.nl

'OP DE DREMPEL VAN EEN NEW AGE'
Op D.V. zaterdag 23 oktober 1999 zal in de Jacobikerk te Utrecht, de 16e ontmoetingsdag gehouden worden.
Het bestuur van de vereniging 'Ph. J. Hoedemaker' en de redactie van Kontekstueel nodigen u allen – lezers van Kontekstueel en belangstellenden – hiervoor hartelijk uit. Het thema van de dag is: 'Op de drempel van een New Age'. Het is bevreemdend te bemerken dat het onder deze omstandigheden niet lukt om als kerk de mensen aan te spreken; terwijl een beweging als New Age haar duizenden binnenhaalt.
We willen deze dag kijken naar de overeenkomsten en verschillen tussen New Age en de kerk als waren het kraampjes op dezelfde markt. Er wordt ingegaan op het mensbeeld dat zij hanteren, de zingeving die zijn aanbieden en de wijze waarop zij omgaan met individualisme. Wat kunnen we als kerk van de confrontatie leren?
Er zijn drie sprekers:
• drs. P. van Kampen (medewerker van de EO), auteur van o.a. De cirkel en het kruis: New Age denken en christelijk geloof.
• dr. P. Schelling (gereformeerd predikant), auteur van o.a. Paranormale verschijnselen: Pastoraal-bijbelse overwegingen en Helder zien: gesprekken over geloof en paranormale ervaringen.
• mw. H. Wesselijk (spiritueel energetisch therapeut in Leusden).
De Jacobikerk is gelegen aan de St. Jacobistraat 171 (op loopafstand van het station, in de omgeving zijn parkeergarages).
De dag begint om 10.00 uur en zal om ongeveer 15.00 uur afgelopen zijn.
De kosten, inclusief koffie en lunch, zijn ƒ 27,50, voor studerenden ƒ 17,50. Belangstellenden wordt verzocht zich liefst schriftelijk bij een van de onderstaande adressen voor deze dag op te geven, maar telefonisch kan ook. Graag vóór 10 oktober 1999.
B. W. J. de Ruyter, Westduinweg 868, 2583 EL 's-Gravenhage, tel. 070-3509283; G. C. Korving, Brunelweg 19, 8082 GZ Zwolle, tel. 038-4212762.

GEREFORMEERDE BOND AFD. SLIEDRECHT
Wij hopen onze jaarlijkse vergadering te houden D.V. op donderdag 30 september 1999. Hoofdbestuurslid ds. A. Baas te IJsselmuiden zal voor ons spreken over het onderwerp: 'Leven bij de Schrift'.
De achtergrond van dit thema is eigenlijk de vraag hoe ons leven geleid wordt door het Woord van God. Dat houdt in een luisteren naar de Schrift en een kennen van de Schrift.
Hoe gaan we om met het Woord, wat betekent het in ons dagelijks leven, in ons gezin, in de gemeente? Ook het belang van de Bijbel in onze moderne tijd, op de grens van een nieuw millennium, kan hierbij aan de orde komen. 'Leven bij de Schrift' is een onderwerp dat voor iedereen van belang is.
Na de pauze is er ruimschoots gelegenheid uw vragen te stellen en met ds. Baas nader van gedachten te wisselen over het onderwerp.
De avond begint om 20.15 uur en wordt gehouden in de Maranathakerk, hoek Lijsterweg/Rembrandtlaan te Sliedrecht.
Alle gemeenteleden en belangstellenden zijn van harte welkom.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 september 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's