Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dezer dagen verscheen bij uitgeverij Jan van Arkel te Utrecht een prachtig boek, getiteld 'Landschap in meervoud'. Daarin staat een bijdrage van Huub Beurskens 'Onder een beroemde wolkenlucht', waarin hij iets doorgeeft uit de Nederlandse poëzie over het landschap. Hier volgen enkele fragmenten van gedichten:

J. C. Bloem (1921):
Te midden van de verre stilten en de weiden,
Door groene singels in een loverkrans omvat,
Ligt, weinig slechts beroerd door 't glijden van de tijden,
Verlaten en vergeten, menige oude stad.

Daarboven gaat de trek der nooit-geruste wolken,
En spelen zon en wind en lucht hun eeuwig spel;
De mensen, die de kleine woningen bevolken,
Zien hoog-op naar dit schoon, en zij herkennen 't wel.

H. Marsman:
De hemel groots en grauw,
daaronder het geweldig laagland met de plassen;
bomen en molens, kerktorens en kassen,
verkaveld door de sloten, zilvergrauw,

dit is mijn land, mijn volk;
dit is de ruimte waarin ik wil klinken,
laat mij één avond in de plassen blinken
daarna mag ik verdampen als een wolk.

J. C. Bloem (kort na de Tweede Wereldoorlog):
Natuur is voor tevredenen of legen,
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.


Ds. J. J. Buskes jr., gereformeerd predikant te Amsterdam, hield op 19 september 1935 in de Apollohal te Amsterdam een toespraak tijdens een protestvergadering tegen de ontrechting der joden in Duitsland. Er waren meer dan 6.000 joden en niet-joden aanwezig, terwijl tienduizenden mensen buiten de zaal stonden. De protestvergadering werd gehouden naar aanleiding van de maatregelen van de Nationaal Socialistische regering onder leiding van Adolf Hitler. Op 15 september 1935 werd door de Rijksdag in Neurenberg besloten de joden hun burgerrechten te ontnemen en ze uit te sluiten van veel beroepen. Het startschot voor de vernietiging van de joden in Europa was hiermee gegeven. Andere sprekers op de protestbijeenkomst in Amsterdam, let wel in 1935, waren: rabbijn L. H. Sarlouis, prof. dr. A. H. de Hartog, kapelaan H. Drost, A. Asscher, ds. A. R. de Jong, mr. dr. L E. Visser en prof. dr. D. Cohen. Hier volgt het slot van de profetische toespraak van ds. Buskes, die we aantroffen in Christenen voor Israël:

'Hoog boven bloed en eer, hoog boven volk en ras, staat in den Bijbel de eer van Hem, die de God der gerechtigheid is en die als de God der gerechtigheid van ons alleen gerechtigheid vraagt. Wat moet een nationaal-socialist echter beginnen met dezen God der gerechtigheid? De nationaal-socialist, die het recht buigt in de poort als dat in het belang van volk en ras is, als het Duitsche bloed en de Duitsche eer beschermd moeten worden; de nationaal-socialist, voor wien het recht ten slotte niets anders is dan het vermeende belang van volk en ras.
Vanuit mijn geloof in den God van den Bijbel, den God van het Evangelie van Jezus Christus, dat getuigt: "Gij zult God liefhebben, boven alles en uw naaste gelijk uzelf", wijs ik elke gemeenschap met het "positieve christendom" van het Derde Rijk af! (Luid applaus.)
Wanneer de christelijke kerk in Duitschland niet krachtig tegen deze wetgeving en den geest, die zich daarin openbaart, haar protest uitbrengt, houdt zij daarmede in beginsel op christelijke kerk te zijn.
Wanneer de christelijke kerk in Nederland niet in den naam van Jezus Christus getuigt tegen dit goddeloze antisemitisme, dat een verkrachting van alle menschelijkheid en alle christelijkheid beteekent, wordt zij daarmede ontrouw aan haar belijdenis van Jezus Christus als den door God tot alle volken en tot alle rassen gezonden Zaligmaker.
Julius Stretcher moge getuigen, dat het joodsche ras den eeuwigen moord van Golgotha op het voorhoofd draagt, een christen die zichzelf verlost weet, niet door zijn eigen bloed, maar door het bloed van Jezus Christus, antwoordt: "'t En zijn de joden niet, Heer Jezus, die U kruisten, noch die verraderlijk U togen voor 't gericht! Ik ben 't, ik ben 't, Heer, die U dit heb gedaan, want dit is al geschied, helaas, om mijne zonden!' (Jacobus Revius).
Dat Duitschland, voor een groot gedeelte ook christelijk Duitschland, het waagt om de vervolging der joden als een straf van God en zijn eigen misdaad aan het jodendom begaan als een Goddelijk gericht voor te stellen, is van een dergelijke gemeenheid, dat het niet valt uit te spreken. Hier kunnen wij als christenen alleen maar huiveren voor den afgrond van zulk een menschelijken hoogmoed. Hier kunnen wij alleen maar getuigen, terwijl de pijn onze ziel doorsnijdt, dat Duitschland in zijn antisemitisme bezig is Jezus Christus opnieuw te kruisigen!
Joodsche Volksgenooten! Er zijn duizenden christenen, die in deze dagen met geheel hun hart met u medeleven; duizenden christenen, wier christenhart diep gewond is vanwege het onrecht, dat u wordt aangedaan. Ik weet te spreken uit hun naam, wanneer ik in den naam van Jezus Christus protesteer tegen de ontrechting van het joodsche volk in het Derde Rijk.
Ik eindig met enkele woorden uit Psalm 146:
"Welgelukzalig is hij, die den God van Jacob tot zijn hulp heeft, wiens verwachting van den Heere zijn God is, Die den hemel en de aarde gemaakt heeft, Die trouwe houdt in eeuwigheid. Die den verdrukten recht doet. De Heer zal in eeuwigheid regeeren. Uw God, O Zion, is van geslacht tot geslacht. Halleluja!" (Luid applaus.)

v. d. G.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 december 1999

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's