Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

P.S. Korte reactie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

P.S. Korte reactie

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. In mijn bijdrage heb ik op geen enkele wijze ontkend dat de structuur van de kerk presbyteriaal genoemd kan worden. Plaatselijk is de kerkenraad (het presbyterium) de ambtelijke vergadering die de eerste verantwoordelijkheid draagt voor het leven en werken van de gemeente.
Juist vanwege deze presbyteriale verantwoordelijkheid is het van gewicht dat in de regeling die sinds 1991 in de hervormde kerk van kracht is, de kerkenraad de begroting en rekening van de financiën van de gemeente vaststelt, zoals dat ook in alle afgescheiden kerken het geval is.
2. Wat ik heb betoogd is dat de structuur van de hervormde kerk presbyteriaal-synodaal is, dus zowel presbyteriaal als ook synodaal. Mijn stelling is dat in de gereformeerde (hervormde) kerk van de reformatie in ons land de synode altijd bevoegdheden heeft gehad die het leven van de plaatselijke gemeente raken.
In het aangehaalde citaat van de commissie Werkorde aan (blz. 179) wordt de instelling van de (constituerende) synode verdedigd! Een afzonderlijke kerkenraad heeft niet zelf de hoogste macht in de kerk, deze berust bij 'de gezamenlijke gemeenten' die een synode kiezen. De presbyteriale orde wordt dus met 'de gedachte van de constituerende synode' als ambtelijke vergadering verbonden.
De commissie stelt vervolgens dat de wetgevende bevoegdheid bij de synode blijft, die 'zal niet aan een ander lichaam kunnen worden gedelegeerd... Bij de synode blijft ook een deel van de rechtspraak. Rechtspraak is in de Kerk de hoogste gezagsuitoefening' (blz. 181). Wanneer de commissie Werkorde spreekt van de presbyteriale orde bedoelt ze daarmee te onderstrepen dat de meerdere vergaderingen geen bestuursorganen met een louter administratieve functie hebben te zijn, maar ambtelijke vergaderingen met een belijdende taak. Bij deze belijdende taak behoort ook het vaststellen van een kerkorde die het de kerkenraad mogelijk maakt haar ambtelijke verantwoordelijkheden uit te oefenen.
3. Het plaatselijk beheer van de goederen en gelden van de gemeente staat niet buiten het kerkverband: het zijn de goederen van de gemeente. De synode was voordien reeds bevoegd aan dat beheer bepaalde regels te stellen (denk aan de invoering van het Reglement op de Predikantstraktementen in 1921), maar zeker sinds 1951 maken de regelingen voor de financiën deel uit van de kerkorde. Het vaststellen en wijzigen van deze regelingen behoort tot de kerkordelijke taak van de generale synode. De kerkenraad en de generale synode hebben elk hun eigen gezag: daarom heet de structuur van onze kerk 'presbyteriaal-synodaal'.

Bunnik              P. van den Heuvel

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2000

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

P.S. Korte reactie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 mei 2000

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's