Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vreze en vertrouwen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vreze en vertrouwen

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen, en Hij zal Zijn kinderen een toevlucht wezen.' Spreuken 14 : 26

Tot de belangrijkste woorden om het leven voor Gods aangezicht uit te drukken, behoren in het Oude Testament de woorden 'de HEERE vrezen' of: 'de vreze des HEEREN' . Niet het woordje geloof of geloven. Dat had ook gekund, zoals wij wel eens zeggen: dat is een heel gelovige man of vrouw. Toch heeft de Bijbel, en met name het Oude Testament juist deze woorden gekozen: de vreze des HEEREN. Waarom? Omdat de uitdrukking 'de vreze des HEEREN' als geen ander laat zien dat de omgang met de Heere nederigheid, eerbied, gehoorzaamheid en onderworpenheid betekent. Zinnen als: ik geloof in God, ik geloof dat God liefde is, kunnen nog een zekere brutaliteit verraden. 'Ik geloof in God, in Zijn goedheid, maar ik verwacht nu ook van Hem dat Hij mij niet teleurstelt. Ik verwacht dat Hij mij geeft waar ik Hem om gebeden heb'.

Juist de uitdrukking 'de vreze des HEEREN' drukt het eerbiedige ontzag tegenover Gods grootheid en majesteit uit. Hij mag bepalen of en hoe mijn gebeden worden verhoord. Hij mag het in ons leven voor het zeggen hebben. Wij hebben deze uitdrukking hard nodig. Vooral in een tijd waarin wij als mens zelf bepalen hoe wij vorm geven aan ons leven. Steeds bereikt ons de boodschap: 'Volg de stem van je hart, luister naar je gevoel. Is je huwelijk saai geworden en kom je iemand tegen die meer te bieden heeft, laat je leven niet bedorven worden door een verkeerde keuze. Doe wat je hart je ingeeft'.

Ook wat het geloof betreft wordt steeds meer de nadruk gelegd op de eigen keuzevrijheid. 'Kies de geloofsovertuiging die jou het meest aanspreekt.' Wij moeten ons er gelukkig bij voelen. Wij mogen zeggen hoe we God willen zien en beleven. Wij mogen de geloofstraditie volgen die het meeste bij ons past. Maar dat is de weg van de Bijbel omdraaien. Het is de oerzonde: 'Onderwerp je niet aan God, aan Zijn wil en wet. Bepaal zelf in hoeverre je Hem kunt gebruiken. Je bent in wezen aan Hem gelijk'. Dit is niet God dienen, maar Hem naar onze hand proberen te zetten. De ware omgang met God bestaat echter in een diep ontzag voor de hoogheid en heiligheid van God. Hem aanbidden is in de Bijbel dan ook allereerst je voor Hem neerbuigen. 'Komt laat ons aanbidden en nederbukken; laat ons knielen voor de HEERE, Die ons gemaakt heeft' (Psalm 95 : 6).

Vrezen wij de Heere? Is in ons leven dat heilig ontzag gegroeid voor de levende God? Wat houdt dat concreet in? In Spreuken 3 wordt de vreze des HEEREN op een prachtige wijze beschreven: 'Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken'. De Heere vrezen is Hem bij alle dingen van ons leven betrekken. Nemen wij zelf onze beslissingen, laten we daar God buiten, of betrekken we Hem erbij? Als een promotie een verhuizing inhoudt, als we verkering krijgen. Betrekken we God erbij? Zoeken wij Zijn wil? De manier waarop wij zaken doen en omgaan met anderen, is daaraan te merken dat wij met God rekenen of laten we Hem er liever buiten? Zien onze kinderen, ziet onze omgeving aan ons dat wij leven uit een diep ontzag voor God? Zit achter onze opvoeding een levende relatie met de Heere God of dragen we niet anders dan lege vormen over?

Nu is het een groot misverstand te denken dat we van de vreze des HEEREN alleen maar slechter worden. Juist niet. Zijn grootheid en heiligheid vormen geen bedreiging. God is geen God, Die alleen maar ons respect wil, onze gehoorzaamheid zoekt, maar Die verder onberekenbaar en grillig is. Die er niets om geeft hoe wij eraan toe zijn. Zijn grootheid en heiligheid vragen om onderwerping en eerbied, maar willen tegelijk ons diepe vertrouwen op Hem wekken. 'In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen.' In het Hebreeuws ligt de nadruk niet zozeer op óns sterke vertrouwen, de nadruk ligt veel meer op de sterkte van het voorwerp van ons vertrouwen. In de vreze des Heeren leren we ons vertrouwen aan een sterke God! Zoals wij lezen in Exodus 14 : 30 en 31: 'Alzo verloste de HEERE Israël op die dag uit de hand der Egyptenaren. Ook zag Israël de grote hand, die de HEERE aan de Egyptenaren bewezen had; en het volk vreesde de HEERE, en geloofde in de HEERE, en aan Mozes, Zijn knecht'. Israël zag Gods grootheid, vreesde en vertrouwde op Hem.

Zo mag er in de vreze des HEEREN een krachtig vertrouwen groeien. Bij tegenslagen, als jongere, als je weer bent uitgeloot. 'De grote God zal mij niet laten vallen. Hoe mijn leven ook gaat. Hij zal over mij waken.'
Als de uitslag van een medisch onderzoek tegenvalt. In de vreze des HEERE is een sterk vertrouwen. 'God is groot, ik mag me aan Hem toevertrouwen, Hij is machtig me door deze periode heen te helpen. Ook als het naar mijn besef niet goed gaat.'
Als er spanningen zijn op het werk of in het gezin. 'O God', zegt het geloof, 'ik weet dat we in een gebroken wereld leven, maar ik vertrouw op U, dat U ons niet alleen zult laten.'
Als kinderen afdwalen. We zien het met verbijstering, maar niet zonder hoop. In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen. 'O God van het verbond, laat onze kinderen toch niet los, U hebt Uw Naam aan hun leven verbonden.'
Als het kerkelijk leven een neergang vertoont. In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen. Onze middelen om de neergang tegen te gaan helpen ons niet. Maar in de vreze des HEEREN mag er een sterk vertrouwen zijn. En het vertrouwen wordt een gebed, een beroep op de macht van God, de macht van de Geest, de macht van Zijn liefde. 'HEERE, breng ons tot een diep schuldbesef, tot diepe verootmoediging, en laat ons op een nieuwe manier de liefde van de Heere Jezus zien. Laat Uw Geest met kracht werken. U bent geen machteloze en onbewogen God, maar U bent de heilige, de Machtige, Die niet wil dat wij verloren gaan, Die niet wil dat wij lauw en slap leven, gebonden aan onze afgoden, zonder levende liefde voor U. Ontferm U over ons!'

Zullen wij dit vertrouwen leren beoefenen? In de vreze des HEEREN is een sterk vertrouwen. Laten we maar voortdurend de grootheid en de goedheid van God overdenken.

Capelle aan den IJssel              P. J. den Admirant

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2000

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Vreze en vertrouwen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 augustus 2000

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's