Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Adventstroost (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Adventstroost (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En hij noemde zijn naam Noach, zeggende: Deze zal ons troosten over ons werk en over de smart onzer handen, vanwege het aardrijk, dat de Heere vervloekt heeft!' Genesis 5 : 29

'Deze zal ons troosten'. Zo mocht Lamech profetisch getuigen in de naamgeving van zijn pasgeboren zoon. Daarmee heeft Lamech door het geloof iets bijzonders gezien in zijn zoon. Wij weten dat de tijd van Lamech een tijd is geweest waarin de goddeloosheid zeer vermenigvuldigde. De vermenging van het geslacht van Kain met het geslacht van Seth. De tijd waarin de Heere vanuit de hoge hemel neerzag op het gruwel van de mens der zonde en sprak dat Zijn Geest niet in eeuwigheid zal twisten met de mens. Het berouwde de Heere dat Hij de mens had geschapen en daarom zal Hij alles wat leeft verdelgen van de aardbodem. 'Maar', zo lezen we in Genesis 6 : 8: 'Noach vond genade in de ogen van de Heere'. Hier gaat de betekenis van zijn naam, bij de geboorte gegeven, in vervulling. 'Deze zal ons troosten'. Noach moet de ark gaan bouwen. 'Door het geloof heeft Noach, door Goddelijke aansprak vermaand zijnde van de dingen die nog niet gezien werden en bevreesd geworden zijnde, de ark toebereid tot behoudenis van zijn huisgezin', zo schrijft de apostel eeuwen later aan de Hebreeën. Daar hebt u de goddelijke troost voor ogen. De ark tot behoudenis voor Noach en zijn gezin. Door Gods genade niet omkomen in de golven van Gods oordeel, maar door de ark gedragen te worden over de wateren naar een nieuwe toekomst.
'Deze zal ons troosten'. Lamechs adventsprofetie is pas volledig vervuld in de komst van de lang beloofde Messias, de Heere Jezus Christus. Hij is om onze zonde tot een vloek geworden. Hij heeft de vloek die op het aardrijk ligt op Zich genomen en weggedragen aan het vloekhout van Golgotha. Zie eens hoe Zijn gezegende handen doorboord zijn. Hoor hoe Hij alles volbracht heeft om zo de enige troost te verdienen om straks door Zijn opstanding die troost ook uit te delen door Zijn Woord en Geest. En dat met terugwerkende kracht. Door de geslachten van het Oude Testament heen, tot op Noach en Lamech, Seth, Adam en Eva.
'Deze zal ons troosten'. Wat is het wonder van Gods genade groot! Het geloof leert Hem aanwijzen en aanprijzen: 'Deze'! Van God gegeven. Wat een goedheid van de Heere. Hij gaf het aardrijk niet over tot een totale verwoesting als gevolg van het werk van onze handen. Maar God grijpt in op een wijze die wij nooit hadden kunnen bedenken. God de Vader gaf het liefste wat Hij had.
'Deze zal ons troosten'. Een rijke adventsprediking voor Lamechs geslacht. Voor mensen die het vandaag zelf ook niet meer redden, maar door een Ander gered en vertroost moeten worden. Voor mensen die ook vandaag lijden aan de tijd die we beleven. Dagen als de dagen van Noach. Wie zou niet wenen als we zien hoe ons land en volk steeds verder afglijdt een diep moeras van goddeloosheid in. En wat zal de toekomst ons brengen? Is er nog wel hoop en verwachting? Er is een weg! Zien wij met Lamech uit naar Hem? Daar leren wij buigen onder Gods oordeel, het aardrijk dat de Heere vervloekt heeft, en we ondervinden dagelijks wat dat betekent. Daarom zullen we Hem, op Zijn woord en belofte, opnieuw verwachten Die ons troosten zal over ons werk en over de smart onzer handen. Hij zal troosten door ons te richten op het werk van Zijn handen. Hij zal Zijn werk en kerk in stand houden. Hij laat niet varen de werken Zijner handen. Zijn vertroostend werk wordt voortgezet door de Andere Trooster Die gekomen is om Christus te verheerlijken. De ark van het behoud op weg naar een nieuwe toekomst. De ark had geen roer dat Noach kon bedienen, maar de Heere was de bestuurder. Daarmee wil de Heere vertroosten als wij zo onze zorgen en moeiten uit onze handen in Zijn handen geven. Laten wij aan boord van de Ark de koers van ons leven door de Koning van de Kerk bepalen? Dat zal onze enige troost zijn ook vandaag, de geloofswetenschap dat de Heere regeert en zorg draagt voor Zijn werk. Dat zal onze moeitevolle arbeid toch een stuk lichter maken, want 'Deze zal ons troosten'.

Lunteren               A. J. Schalkoort

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 2000

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Adventstroost (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 2000

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's