Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ark van Noach...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ark van Noach...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'...en gij zult in de ark gaan...' [Gen. 6:18]

Het is aangrijpend om te ontdekken wanneer het in de Bijbel advent wordt. Dat is wanneer het in Gods oog echt niet langer meer kan. Gods Zoon wordt uitgezonden in de wereld in de volheid des tijds. Dat was echter niet een tijd die vol van godsvrucht was, maar juist een tijd die daarin leeggelopen was. Een tijd waarin nog maar een enkeling de vervulling van Gods belofte verwachtte. Als het getal der gelovigen tot zeer klein, als tot niets geworden is, dan breekt de tijd van Gods ingrijpen aan en gaat Hij komen. Zo ging dat in de dagen van Noach.

God zag neer op de mensenkinderen en toen zag Hij dat de boosheid des mensen menigvuldig was (Gen. 6:5). De oorzaak daarvan blijkt te zijn dat Gods zonen zich gingen vermengen met de dochters der mensen. Wat de precieze uitleg hiervan moet zijn is niet duidelijk, maar aannemelijk is de gedachte dat hier sprake is van de afval in de omgang met de Heere. De zonen Gods zijn de kinderen uit het gelovige geslacht van Seth. Zij gaan op in de Kaïns-cultuur. Zij trouwen de vrouwen uit het ongelovige geslacht van Kaïn.

Er is hier meer aan de hand dan dat er gelovigen met ongelovigen trouwen. Waar hier sprake van is, heeft te maken met het vervagen van de verschillen. De grenzen worden uitgewist. Er zijn toch immers twee lijnen zichtbaar geworden: de lijn van Kaïn en de lijn van Seth. Maar voor de kinderen uit het gelovige geslacht van Seth is het dienen van God een randverschijnsel geworden. Zij trouwen zonder God, zij eten en drinken zonder God. Zij zijn even materialistisch als hun ongelovige buren. Zij hebben hun welvaart opgebouwd in een Kaïns-cultuur. En terwijl God eerder onderscheid was gaan maken waar geen onderscheid was, daar laten de kinderen van Seth het nu warempel afweten.

Toen ging de Geest des Heeren zich terugtrekken (Gen. 6 : 3). Want als de zonde de gemeente intrekt, dan wordt de Geest bedroefd. Paulus moet aan de gemeente van Corinthe schrijven: 'Daarom zijn onder u velen zwak' (1 Cor. 11: 30). Niet de wereld is zo sterk, maar de kerk is zo zwak. God gaat dan ingrijpen omdat Hij trouw blijft aan Zijn belofte dat Hij vijandschap gesteld heeft tussen het vrouwenzaad en het slangenzaad. Dat is dan niet allereerst vanwege de opstapeling van de ongerechtigheden in de wereld, maar juist vanwege de afval onder Zijn volk. Het oordeel begint bij het huis Gods. Door de crisis van de zondvloed heen zal God het verschil weer zichtbaar maken.

Toen scheurde God de hemelen en kwam Hij neder. En er klinkt advent in door als Noach de opdracht krijgt om een ark te bouwen! Want de ark kondigt een nieuwe wereld aan. God zal een nieuwe wereld uit de oude doen herrijzen. En als een profeet in zijn tijd mocht Noach daarvan getuigenis geriend ven. Hij maakte werk van zijn geloof. Want het was een daad van geloof, zowel het bouwen van de ark als het ingaan in de ark. Wat gaf dat pit en kracht aan zijn prediking. Gij zijt het zout der wereld. Dat scherpt de tegenstellingen weer aan. De oude wereld zal in het oordeel voorbij gaan, 'maar wij verwachten naar Zijn belofte een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont' (2 Petr. 3 = 13)-

Wat is nodig om de nieuwe aarde te beërven? Gij, ga in de ark! Uw leven staat op het spel. God zal Zijn volk rechtvaardig oordelen. Er komt een dag... Maar dan is er door het oordeel heen behoud van leven in de ark. Deze ark is het beeld van Christus. Hij is de ark des behouds. Want God heeft de zonde van de eerste wereld gestraft met de zondvloed, maar onze zonden heeft Hij gestraft aan Zijn eigen Zoon.

De wateren van Gods toorn gingen over Hem heen. Opdat Hij de Zijnen veilig door het oordeel heen zou dragen. Nóach werd met zijn gezin niet voor het oordeel weggenomen, maar door het oordeel heen gedragen. Midden in het oordeel is er een vrijgeleide!

De prediking die klinken mag nu de volheid des tijds is aangebroken, is zoveel heerlijker dan de prediking van Noach. 'Een kind is ons geboren, een Zoon is gegeven' . Een heerlijker weg ons bekendgemaakt. Ga tot Christus!

Niet een ruwhouten schip, maar een ruwhouten kruis is ons gegeven. Het is de oproep dat wij in geloof moeten komen tot Hem Die God gegeven heeft tot een verzoening van onze zonden. Want Hij is de Gekruisigde Die stierf onder het oordeel Gods om onze ongerechtigheden. Hij brengt ons in de nieuwe wereld van Zijn Koninkrijk.

Onze Heere sprak stervend aan het kruis van Golgotha tot de moordenaar: 'Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn'. Zo doe Hij ook aan mij.

Wij leven nog in een oude wereld. Het is de oude wereld met een Kaïns-cultuur. Hoe zullen we daarin leven? Als burger van twee werelden. De oude wereld zal niet in ons hart leven, maar het levende geloof in de belofte van Gods gerechtigheid. Daarvoor zullen wij het ruwhouten kruis van Golgotha in het oog moeten houden, zoals eenmaal Noach de ark. Al is het een dwaasheid in de ogen van de wereld, maar door dat kruis worden en zijn wij overgezet in het Koninkrijk van de Zoon. Al zien we nog niet wat we zijn zullen, maar wie varf Christus is, is verzegeld tegen de dag der verlossing.

Het heilsfeit ligt er! En door het geloof mogen we reeds deelhebben aan de nieuwe wereld. Want het oude is in Christus voorbij gegaan en ziet: het is alles nieuw geworden... Al zijn we er nog niet.

Nog steeds niet... Het is nog wach-tenstijd. Daar getuigt ook het lijden van deze tegenwoordige tijd van. Daar getuigt de strijd tegen de zonde van. Maar toch is ons de eerste aanbetaling in de gave van de Geest geschonken. Het beginsel van de eeuwige vreugde . wordt al in het hart gevoeld. Dat maakt ons tot profetische mensen in onze tijd, zoals eenmaal Noach in zijn tijd. Het getuigenis van Christus en Dien gekruisigd zal de belijdenis van onze lippen zijn. Als dat getuigenis nog maar klinkt... Wat gaat er lof vanuit als wij met onze kinderen als ge-meente heden ten dage het verschil nog weten aan te geven tussen de oude en de nieuwe wereld. Dan weten we wat advent is.

C. B. STAM, PAPENDRECHT

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De ark van Noach...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 november 2001

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's