Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gezin en de nieuwe 'stad'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gezin en de nieuwe 'stad'

KERKELIJKE PRESENTIE IN NIEUWBOUWWIJKEN [2]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vanqf een dorp trok het gezin van mijn ouders naar een stad. In dat dorp was in de jaren veertig het merendeel van de bewoners aangesloten bij de 'grote' kerk. In de stad waren veel meer kerken, een ervan u> as de hervormde gemeente en binnen deze gemeente waren er ook nog eens modaliteiten. Toch is mij ook van de prediking in die gemeente bijgebleven dat zij de totalegemeenschap op het oog had. Bij mij groeide het besef dat de kerk er is voor alle bewoners van de stad, overeenkomstig Christus' opdracht om te verkondigen aan de gehele schepping en zo de volkeren voor Hem te ivinnen. Zó zag ik de betekenis en de roeping van de kerk, toen ons gezin in 1968 verhuisde naar Dronten.

De geschiedenis van de polder

De kerk in onze polder kreeg gestalte in het einde van de jaren vijftig. De polderwerkers waren woonachtig in werkkampen, waar zij op de zondagen de kerkdiensten bezochten. De verdeeldheid van het oude land viel daar weg, men was er één onder het Woord. Toen later de dorpen ontstonden, bleef dat ideaal van de ongedeelde kerk op de achtergrond een rol spelen.

De gemeente kon niet direct op eigen benen staan. Bij die ontwikkeling van de gemeenten in de polder vond adoptie plaats. De hervormde gemeente in Dronten werd ondersteund door die in Kampen, terwijl de synode van onze landelijke kerk een hervormd predikant voor de gehele polder aanstelde.

De modaliteiten functioneerden er nauwelijks, 'de bonders' deden integraal mee met het werk in de nieuwe gemeente. Nuchter moet worden vastgesteld dat dit niet alleen op een ideaal berustte, maar dat de schaalgrootte van dat moment geen differentiatie toestond. Binnen die constellatie hebben ook wij als gezin onze verantwoordelijkheid opgenomen in de deelname aan allerlei kerkelijk werk.

De 'GB-diensten'

Sinds het einde van de jaren zestig worden er, dankzij het initiatief van de afdeling van de Gereformeerde Bond (GB), in alle woonkernen in onze polder de zogenoemde 'GB-diensten' gehouden. In de hervormde gemeente in Dronten gaat jaarlijks in een achttal diensten een GB-predikant voor. Deze diensten vinden plaats onder verantwoordelijkheid van de plaatselijke kerkenraad, zodat alle diensten gewone hervormde diensten bleven. Hierdoor kon er geen bedding ontstaan waarin het gereformeerde leven gestalte kon krijgen.

Vanaf de jaren zeventig was er sprake van een brede oecumenische vloedgolf, die de hervormde gemeente en de gereformeerde kerk tot vormen van samenwerking bracht. Dit leidde tot een gezamenlijke aanpak van het gemeentewerk. Vooral via het gezamenlijk vormingswerk baande de oecumene zich een weg in onze gemeente en het kon dan ook niet uitblijven dat ook onze jeugd hiermee in aanraking kwam.

Later ontstond de Raad van Kerken in Oostelijk Flevoland, waardoor de samenwerking werd uitgebreid tot de RK-Kerk, de Vrij Evangelische Gemeente en de Vrijzinnige geloofsgemeenschap. Deze samenwerkingsvorm leidde tot gezamenlijke gespreksgroepen en gezamenlijke (doop)diensten. Binnen het kerkelijk werk werd de diepte volledig opgeofferd aan de breedte. Het geestelijk klimaat veranderde en wij gingen als gezin verstaan dat wij op deze wijze niet verder kónden gaan. Teerden wij als ouders op onze reserves, onze kinderen misten die mogelijkheid. Daar kwam nog bij dat er binnen het kerkelijk verband voor hen nauwelijks aansluiting bij leeftijdgenoten was, omdat er geen kerkelijk jeugdwerk was. En juist die leeftijdgenoten zijn zo onmisbaar om jongeren hun weg in de kerk te doen vinden!

Nogal wat inkomende geestverwanten trokken na korter of langer tijd weer weg naar hervormde gemeenten op het oude land of naar andere kerken in Dronten.

Zij maakten in de nood van de situatie andere keuzen dan wij. Ten gevolge van deze uitstroom bleef de oppositie beperkt tot een kleine, vooral als lastig ervaren, minderheid.

De kentering

In die tijd, hebben wij met een aantal gemeenteleden het initiatief genomen tot het vormen van bijbelgesprekskringen. Deze kringen vonden nadrukkelijk plaats onder verantwoordelijkheid van de (SoW)-kerkenraad. Met deze kringen wilden wij de gehele gemeente dienen. Binnen dit project vonden wij geestelijk de kracht om door te gaan.

Daarnaast gingen we met enkele geestverwanten, daarin geadviseerd door het hoofdbestuur van de GB, zoeken naar wegen die zouden leiden naar een formeel onderdak voor het gereformeerd kerkelijk leven. Bij dit alles volgden wij steeds de kerkelijke weg, die helaas steeds weer een doodlopende weg bleek te zijn. Het werd ons steeds duidelijker dat men in Dronten een kerk zonder modaliteiten wenste.

De laatste tien jaren

Die behoefte aan een kerkelijk onderkomen was ook in Lelystad aanwezig. Het langdurig overleg van vele instanties werd door de HEERE gezegend, zodat in het begin van de jaren negentig een bovenwijkse Pastoraatsgemeente kon worden geïnstitueerd onder de koepel van de Centrale Kerkenraad in Lelystad. Deze Pastoraatsgemeente bedoelde, als streekgemeente, ook geestelijk onderdak te bieden aan elders in de polder wonende hervormd-gereformeerden.

Als gezin zijn ook wij toen naar Lelystad getrokken, als asielzoekers, zonder te perforeren. Wij zijn intens dankbaar voor wat wij aldaar aan zegen hebben ontvangen. Onze leegheid werd opnieuw gevuld, wij zijn er op adem gekomen. Maar het had wel iets dubbels, omdat wij onze roeping in Dronten wisten. Want ondanks alle zorg die wij om de ontwikkelingen in Dronten hebben, zijn wij ervan overtuigd dat de HEERE de gemeente daar niet losgelaten heeft.

Deze ontwikkelingen in Lelystad, hoe verblijdend op zich, waren een tijdelijke rem op de ontwikkelingen in Dronten. Initiatieven zouden immers tot schade van de ontwikkelingen in Lelystad (kunnen) zijn. Een uitzondering op deze 'pas op de plaats' was het feit dat de kerkenraad van Dronten ons verzoek honoreerde om, onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad van de Pastoraatsgemeente, in Dronten catechisatie te geven aan onze jongeren.

De situatie van dit moment

Vorig jaar was het moment aangebroken dat in Dronten opnieuw initiatieven konden worden genomen. Het afdelingsbestuur van de GB heeft vorig jaar een gesprek aangevraagd met de Centrale Kerkenraad. Wij hebben het als een wonder ervaren dat voor het eerst door de kerkenraad écht naar onze argumenten werd geluisterd. Dankbaar stellen we vast dat het geestelijk klimaat in Dronten veranderd is. Er is oog voor gekomen, dat niet alle kerkelijk werk kan worden gebracht onder de noemer van de brede oecumene.

De invalshoek die we in het gesprek kozen, was dat er zowel voor de kerkenraad als voor het afdelingsbestuur van de GB een opdracht ligt, om de in de loop der tijd 'uitgewekenen' weer terug te leiden naar de plaats waar zij thuishoren, de plaatselijke gemeente.

Door het afdelingsbestuur is daarop gesteld, dat deze terugkeer alleen kan gelukken indien er uitzicht is op een onderdak, uiteindelijk in de vorm van, de komst van een hervormd-gereformeerd (parttime) predikant met een eigen kerkenraad.

Als eerste stap kreeg het bestuur toestemming om meer structuur aan te brengen in het schema van de reeds bestaande GB-diensten. Niet op enkele verspreide zondagen over het jaar, maar een avonddienst op een vaste zondag in de maand. Daarnaast werd toegestaan dat de predikanten uit de zogenoemde 'vluchtgemeenten' zouden voorgaan. Zij maken op deze wijze zichtbaar dat de omliggende gemeenten dit proces dragen. Na een jaar zal deze nieuwe opzet worden geëvalueerd en zal worden gesproken over e.v. te nemen verdere stappen.

De toekomst

Het bestuur van de afdeling wilde ook vooruit kijken en dit formuleren in een beleidsplan. Wij weten ons afhankelijk van de Koning der kerk. Wij belijden dat niet de inzichten en de werkzaamheden van mensen in dezen bepalend zijn, maar dat we in alles afhankelijk zijn van de HEERE die de harten neigt.

Het bestuur heeft deze afhankelijkheid verwoord in: 'Zo de HEERE het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan'; (Psalm 127 : ia). Er is dan ook een oproep tot gebed uitgegaan naar degenen die in de loop van de tijd zijn Weggetrokken én naar de kerkenraden van de omliggende hervormd-gereformeerde vluchtgemeenten. De GB-kerkenraden van Elburg, Kampen en Lelystad hebben daarop hun hartelijke medewerking toegezegd en ondersteunen onze initiatieven in de richting van de uitgewekenen.

Een terugblik, toegespitst op ons gezin

De kerk in Dronten is een weg van veertig jaren gegaan. Wij zijn een groot deel van die veertig jaren meegetrokken. Als wij naar ons gezin kijken, weten wij niet of wij alleen maar blij moeten zijn met die weg. Onze kinderen zijn kerkelijk tekortgekomen. Met heilige jaloezie zien we naar de onderlinge verbondenheid van onze huidige jeugd in Lelystad. Binnen de persoonlijke en aanstekelijke betrokkenheid op elkaar in een bezield verband, ontstaan vriendschappen en vinden levensgezellen elkaar.

Toch is er meer. Wij hebben ook ondervonden dat een moeizame tocht tot zegen kan worden voor het persoonlijk leven. Wij hebben geleerd van onszelf af te zien en alles van de HEERE te verwachten. Dankbaar zien we hoe ook in déze tijd de Heilige Geest werkzaam is. Zo hebben wij geleerd Psalm 127 te verstaan:

Zo God Zijn hulp aan 't u/erk ontzegt, Vergeefs, 0 wachters, is uw vlijt, Zo God niet zelf de stad bevrijdt.

C. P. KIJKUIT, DRONTEN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Een gezin en de nieuwe 'stad'

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's