Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere bemoedigt Zijn strijdende Kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere bemoedigt Zijn strijdende Kerk

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En aan de vrouw zijn gegeven twee vleugelen van een grote arend, opda vliegen in de woestijn, in haar plaats, alwaar zij gevoed wordt een tijd, en tijd een halve tijd, buiten het gezicht van de slang.' [Openbaring 12:14]

We zagen de vorige week, dat de rode draak, de satan, geweldig sterk is. Hij heeft niet voor niets zeven hoofden en tien hoornen en op zijn hoofden zeven koninklijke hoeden. Zijn denkkracht is groot. Zijn stootkracht is enorm. Zijn macht moeten we niet onderschatten.

Niemand is dan ook in eigen kracht tegen hem opgewassen. In eigen kracht moeten we het onderspit tegen hem delven.

Maar de Heere is er ook nog! Hij houdt door alles heen Zijn gemeente in stand. Hij beschermt en onderhoudt Zijn kinderen tot het moment dat Hij ze thuishaalt in het Vaderhuis of tot het moment dat Hij wederkomt op de wolken van de hemel.

De Kerk van Christus mag het moeilijk hebben in alle aanvallen van de satan. De Heere komt haar te hulp.

We horen: 'Aan de vrouw zijn gegeven twee vleugels van een grote arend, opdat zij zou vliegen in de woestijn in haar plaats.' Ze worden haar gegeven. Eerst had zij die vleugels niet. Johannes ziet dat ze haar als het ware worden aangedaan. Ze worden haar geschonken.

Hier moeten we ongetwijfeld denken aan de gave van de Heilige Geest Die de Kerk met Pinksteren ontvangt, als zij na de hemelvaart van Christus verweesd en eenzaam op de aarde achterblijft, achtervolgd door de draak, de satan. Johannes ziet echter, dat de vrouw twee vleugels ontvangt. We kunnen hier denken aan twee bijzondere gaven van de Heilige Geest: het geloof en het gebed. De Heilige Geest schenkt meer gaven, maar deze treden het meest op de voorgrond.

De Heere denkt aan Zijn Kerk op aarde in die tijd tussen Zijn hemelvaart en Zijn wederkomst. Dat is die drie en een halve tijd, waar hier van gesproken wordt. Dit tijdvak wordt ook wel aangeduid met 1260 dagen en ook met 42 maanden. Hier wordt gesproken van tijden, omdat het voor ons gevoel tijden zal duren voor de Heiland zal wederkomen op de wolken van de hemel, ook al zal het 'Maranatha'- Heere Jezus kom haastig! - in de gemeente van Christus niet verstommen.

In deze tijd schenkt de Heere geloof en gebed. Daardoor wordt de band onderhouden tussen de strijdende Kerk op aarde en de grote Overwinnaar Jezus Christus in de hemel. Geloof en gebed zijn de wapens om stand te kunnen houden tegen de aanvallen van de satan.

Leven wij in dat geloof, dat steunt op het Woord alleen, of liever op de God van dat Woord?

Dat geloof is belangrijker dan alle speculaties op een spoedige wederkomst van Christus. Dat geloof steunt vóór alles op Christus en Zijn gerechtigheid en kan Christus' middelaarswerk niet meer missen.

Het geloof is niet zonder gebed. Dat kan zonder gebed niet leven. Het kent het uitstorten van ons hart voor de Heere en het pleiten op de beloften van de Heere, die Hij in Zijn Woord heeft geopenbaard.

t Van zij zou dit geloof en dit gebed zien we en iets en bij de discipelen, wanneer hun Meester naar de hemel gevaren is en zij de belofte van de komende Trooster, de Heilige Geest, hebben ontvangen. Zij waren eendrachtig volhardende in het bidden en smeken. Jezus is wel heengegaan naar Zijn Vader, maar het gelovig contact blijft.

Eén ding moeten we hier niet over het hoofd zien. Dë vrouw vliegt met haar vleugels in de woestijn. We moeten de woestijn in! De weg naar de grote morgen, waarop Gods Kerk voor eeuwig zal zingen van Gods opzoekende liefde, voert door de woestijn, buiten het gezicht van de slang.

De woestijn is de plaats waar je niet meer in onmiddellijk levensgevaar bent. Denk maar aan Israël. Israël werd uit het slavenhuis van Egypte verlost. Wat had de duivel het voorzien op het verbondsvolk Israël. Gods arm leidde het echter uit en zo kwam het in de woestijn en dwars door de woestijn werd het volk gebracht in het beloofde land.

De Kerk van Christus is, ook al mag ze weten van Zijn redding en verzoening, op deze aarde nog in de woestijn. Een woestijn doet denken aan doornen en distels, aan tegenslagen en teleurstellingen, aan verdriet en rouw. Kortom, de woestijn doet denken aan een plaats waar we ons niet thuis voelen.

De woestijn is nog niet het land van de belofte. Toen Israël in de woestijn was, waren ze wel bevrijd uit het land van de duisternis, maar ze waren nog niet in het beloofde land. Ze moesten door de woestijn om in het beloofde land te komen. Zo is het ook met de Kerk van Jezus Christus. Zo loutert en beproeft de Heere Zijn Kerk om haar te leren om in geloof en gebed van zichzelf radicaal af te zien en het van de Heere voor tijd en eeuwigheid te verwachten en zo uit te zien naar Zijn grote toekomst.

In de woestijn zorgt de Heere goed voor Zijn Kerk. Dat is hier Gods belofte. Hij geeft haar die twee vleugels van geloof en gebed, opdat ze daarmee zou vliegen. Vliegen heeft in zich vluchten... wegvluchten uit de grijpklauwen van de satan. Vliegen heeft ook in zich... toevlucht nemen tot.

Gods kinderen, de gelovigen, kennen dat vliegen als van een grote arend op de vleugels van geloof en gebed tot God en Christus en Zijn Woord. Zo zijn ze sterk in alle aanvechting en be-

strijding van de satan en zullen zij in de woestijn niet omkomen.

Er staat juist het tegenovergestelde: Zij zullen gevoed worden met hemels manna, het Brood des Levens. 'Die de Heere verwachten, zullen de kracht vernieuwen, zij zullen opvaren met vleugels gelijk de arenden.'

Misschien moet u wel belijden, dat u meer vrezende bent, dan vliegende en vluchtende, dat uw geloof zo ingezonken is. Breng dit dan maar in het gebed bij de Heere. De Heere is ook vandaag nog Dezelfde als in de dagen van Johannes. Hij vergeet Zijn strijdende kinderen niet. Hij wil de Heilige Geest schenken en zó die gaven van geloof en gebed om stand te kunnen houden in de strijd, om ook in de woestijn gelovig uit te zien naar de grote dag van Christus komst: Maranatha... Heere Jezus, kom haastig.

We moeten het niet vergeten: het komt aan op geloof en gebed. De Heere wil deze vleugels nog aanreiken in Zijn genade.

E. M. BAKKER, BODEGRAVEN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De Heere bemoedigt Zijn strijdende Kerk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 januari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's