Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De islam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De islam

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

6. ONZE HOUDING TOT DE MOSLIM-NAASTE

Het is duidelijk dat we in ons land steeds meer met moslims te maken zullen krijgen, in de steden, maar ook meer en meer in de dorpen. We komen hen tegen in de werksituatie, onze jongeren komen met hen in aanraking op de scholen, aan de universiteiten en op andere plaatsen. Moslims kunnen onze buren worden.

We kunnen het ook omdraaien: zij komen in aanraking met ons. Misschien is dat een moslim die nog nooit in aanraking geweest is met een christen. Wat gaat er van ons uit? Zouden ook ten aanzien van de moslimnaaste de woorden van Jezus niet gelden: 'Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen dat zij uw goede werken mogen zien en uw Vader Die in de hemelen is, verheerlijken'? (Matth. 5 : 16).

Het kan ook meer zijn: ze kunnen door ons in aanraking komen met het christelijk geloof. Wat zou het geweldig zijn als we vanuit het Evangelie wezenlijk wat voor een moslim kunnen betekenen, als ze in ons land kwamen wonen en ze vinden hier de Heere Jezus als hun Heiland en Verlosser.

TWee lijnen

Als ik de vele moslims in ons land zie moet ik denken aan de vreemdeling in het Oude Testament. Deze komt in het Oude Testament vele malen voor, in de vijfhoeken van Mozes zelfs meer dan vijftig keer. En voor het merendeel in positieve zin. Een paar voorbeelden: 'Gij zult het recht van de vreemdeling en de wees niet buigen. Wat op de akker blijft staan of aan de olijfboom of wijnstok blijft hangen zal voor de vreemdeling, de wees en de weduwe zijn' (Deut. 24 : 17-22). Opvallend is dat steeds de vreemdeling voorop staat, nog vóór de wees en de weduwe. De vreemdeling is ook in het sabbatsgebod begrepen: ... de vreemdeling, die in uw poorten is' (Ex. 20 : 10). Ook hij heeft recht op de rustdag en mag delen in de zegen van de sabbat. We zingen het ook: 'Het is de Heer, die vreemdelingen met een wakend oog beschouwt' (Psalm 146). Het motief om oog te hebben voor de vreemdeling is: 'Gij zult gedenken dat gij een knecht geweest zijt in Egypteland' (Deut. 24 : 18 en 22). Zou dat ook voor ons niet gelden? We horen het toch als aanhef van de Tien Geboden: 'Ik ben de Heere, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb' en dan denken we toch aan de verlossing door Jezus Christus?

Daarnaast is er ook de andere lijn: Israël kwam steeds in de verleiding hun afgoden over te nemen en is ook vele malen voor die verleiding bezweken. Die spanning is er ook ten aanzien van de islam. De moslim is de vreemdeling in onze poort en daarmee onze naaste. Maar er is voor ons land ook de verleiding of bedreiging van hun religie. We wijzen als christenen immers de islam als religie af.

Vriendschappen

Dat zullen we bedenken als we te maken krijgen met vriendschappen van onze jongeren met moslims. Daar kan op zichzelf geen bezwaar tegen zijn, zo we het al zouden kunnen tegengaan. Maar dan is het wel uiterst belangrijk dat onze jongeren (en wij) vast in de schoenen staan en weten wat we als christenen belijden. Zelfs is het niet onmogelijk dat een vriendschap van een jongen met een meisje uitgroeit tot een vaste relatie die kan uitlopen op een huwelijk. Onze jongeren zullen toegerust moeten worden dat een dergelijk huwelijk dringend moet worden ontraden. Niet alleen vanwege het wezenlijke verschil tussen het moslimbelijden en het christelijk belijden, maar ook vanwege de geheel andere cultuur en gewoonten.

Wie met een moslimmeisje of - jongen trouwt, trouwt, zeker in de moslimwereld, ook met de familie en heeft intensief met de moslimwereld te maken. Bovendien zegt de Koran dat men bij een huwelijk met een moslimjongen of - meisje moslim moet worden en dat betekent een breuk met het christelijk geloof.

Ook al komt het moslimmeisje of de moslimjongen uit een geseculariseerd gezin waarin de islam vrijwel geen rol speelt, dan nog is de kloof zeer groot.

Vooroordelen

Er kunnen ook andere vriendschappen ontstaan, waarbij we vrijuit ons christelijk geloof kunnen belijden. Dan zullen we de moslim als onze naaste aanvaarden en hun laten zien dat we naar het gebod van God onze naaste liefhebben als onszelf.

We zullen ook helpen vooroordelen tegen moslims (en tegen allochtonen in het algemeen) uit de weg te ruimen, zoals dat moslims crimineel zijn. Is zo'n opmerking in overeenstemming met de woorden van Paulus dat we de ander uitnemender achten dan onszelf? Bovendien is het nietwaar. Het gemiddeld criminaliteitscijfer voor moslims is niet hoger dan dat van Nederlanders.

Moslims kunnen ons zelfs leren dat hun moraal in veel opzichten hoger is dan in het Westen. Dat geldt de huwelijksmoraal, ook al is die van een andere cultuur dan bij ons, de gastvrijheid, die er bij hen heel vanzelfsprekend is, en de vriendschap die ze graag ontvangen en willen geven.

Ontworteld

Veel moslims zijn in onze westerse maatschappij uit hun eigen cultuur ontworteld en hebben behoefte aan vertrouwen en vriendschap. Is dat niet iets wat wij, christelijk gezien, kunnen bieden?

Ze zien ook de geweldige secularisatie in ons land. Die secularisatie gaat ook hun zelf niet voorbij. Ze hebben hun twijfels ten aanzien van het christelijk geloof, maar dikwijls ook ten aanzien van hun eigen geloof. Er wordt wel eens gezegd dat de islam het christendom nog eens zal overvleugelen en de meerderheid zal krijgen. Als dat waar is, is dat beschamend voor het oppervlakkige en lauwe christendom van onze dagen. Is het echter waar? Veel moslims, met name in West-Europa, zijn zelf aangetast door de secularisatie of zijn zeer ongerust over de grote invloed van de secularisatie op hun kinderen.

Geloof

We zullen in contacten met moslims bedenken dat we niet dezelfde God belijden. De islam kent niet de belijdenis van de drie-enige God, niet God als de barmhartige Vader van onze Heere Jezus Christus, niet de belijdenis van Jezus Christus als Heiland en Verlosser. De vraag 'Wat moet ik doen om zalig te worden? ' beantwoordt de moslim met: 'Gehoorzaam Allah's wetten en geloof zijn profeet', terwijl de boodschap van de Bijbel is: 'Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, gij en uw huis' (Hand. 16 : 31).

Waarom zouden we, als dat mogelijk is, het gesprek niet aangaan over wat wij van de drie-enige God belijden en wat het hart van ons geloof is, de belijdenis van de Heere Jezus Christus?

Contacten

Willen wij voor een moslim wat betekenen dan is het belangrijk een goede relatie met hem te hebben. Alleen op basis van een goed vertrouwen is een relatie mogelijk. Dat kan een contact zijn van vrouwen met een moslimvrouw, als ze alleen of met andere vrouwen thuis is. Of als man tegenover man. Daarbij moeten we niet proberen als man binnen te komen in de vrouwenmaatschappij of als vrouw in de mannenmaatschappij.

Moslims lezen graag verhalen van Abraham, Izak, Jacob en David. En van Jezus, die zij hoog achten. Soms kan een eenvoudige kinderbijbel of jeugdbijbei heel wat doen.

Makkelijk?

We zullen moeten bedenken dat dit alles niet zo gemakkelijk is. Moslims kunnen met een zekere argwaan kijken naar de westerse cultuur. Zou dat ook niet met ons het geval zijn als wij bijvoorbeeld kwamen wonen in een moslimland en moslims zouden ons tegemoet treden?

Respectvolle omgang

We mogen met moslims een respectvolle omgang hebben, in de Naam van Jezus Christus. Sprak Jezus zo niet met de Romeinse hoofdman, met de Samaritaanse vrouw en met de Kananese vrouw? Laten we bedenken dat Jezus omging met tollenaren en zondaren, bij hen binnen ging, met hen at, en daarop veel kritiek kreeg: 'Hij ontvangt zondaren en eet met hen.' Maar het was juist Jezus' werk: Hij is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Dat is het evangelie voor ons en voor moslims. Verstaan we dat, dan leren we die gestalte ook als christelijke gemeente te hebben.

H. VELDHUIZEN, WAPENVELD

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

De islam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's