Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hemelvaart als voorspel op Pinksteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart als voorspel op Pinksteren

CHRISTUS' WERK KRUGT OECUMENISCHE WIJDSHEID

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De hemelvaart van Christus betekent niet dat Hij de Zijnen op aarde in de steek laat Christus Zelf zegt ons duidelijk in het evangelie van Johannes hoofdstuk 14 : 18: 'Ik zal U geen wezen laten, Ik kom weder tot U'. Dat wil in elk geval zeggen dat Christus door de uitstorting van de Heilige Geest op een nieuwe wijze tegenwoordig is. Want we mogen dit verbinden met wat Hij elders zegt, namelijk: 'Ik ben met U al de dagen tot de voleinding der wereld.' Daarmee is niet gezegd dat de komst van de Geest samenvalt met een soort nieuwe komst van Christus. Christus en de Geest blijven we onderscheiden en uiteenhouden. Wel betekent de komst van de Geest nauwe samenhang met de blijvende werkzame aanwezigheid van Christus op aarde. En Hemelvaart legt daar de basis voor.

Daarom zou gezegd kunnen worden dat door Hemelvaart de weg geplaveid wordt voor Pinksteren. Door Hemelvaart gaat Christus met Pinksteren op nieuwe wijze Zijn werk voortzetten. Betekent Hemelvaart dat de mensgeworden en opgestane God de Zoon, de aarde verlaat; Pinksteren wil zeggen dat God de Heilige Geest de lege plaats gaat opvullen. God verlaat deze wereld niet, maar blijft heilzaam aanwezig. In zekere zin zelfs nog rijker dan toen Jezus Zelf op aarde was.

Want in de Pinkster-Geest is Christus Zelf op geheel unieke wijze present. En dat heeft vele voordelen, zou Luther zeggen. Want nu kan satan de Heere Jezus nooit meer te pakken krijgen. Naar Zijn lichaam is Hij immers veilig opgeborgen in de hemel. Door de Geest is Hij zodanig op aarde, dat Hij onaantastbaar is geworden voor alles wat duivel heet. Zoals niemand gist, dat door het deeg is heengetrokken, uit dat deeg kan krijgen, zo kan satan Christus als door de Geest Aanwezige, niet uit deze wereld verwijderen. Dat gist blijft zijn werk doen en Christus blijft dat door de Geest ook doen. Het werk van Christus gaat dus door.

De strijd gaat door

Op aarde gaat ook de strijd door. 298

Weliswaar is de strijd door Christus gestreden, helemaal klaar. Hij heeft de overwinning voor de volle honderd procent behaald. Maar via. de Geest gaat de strijd voort. Satan is namelijk nog steeds op aarde geworpen en alle helse geesten voeren nog steeds hun dodende strijd. Daarom is het dodelijk gevaarlijk om buiten het bereik van de Geest van Christus te leven. Dan zijn we immers een soort pingpongbal van de machten uit de afgrond. We komen niet verder dan van het kastje van ons verloren bestaan naar de muur van de dood, waartegen we stuk lopen.

Aan de andere kant is het heerlijk en heilzaam om in het krachtenveld van de Geest te vertoeven. En dat gebeurt waar we binnen het bereik van Gods Woord zijn. Dat maakt kerkdiensten ook tot zo'n sterk en rijk gebeuren. De Geest werkt er door het Woord en wil ons levenshuis met bezemen keren, zodat alle boze geesten wegvluchten zonder ooit terug te komen. Waar predikers helemaal leeg van zichzelf, totaal vol zijn van de Geest, daar gaan ze echt dienaren van het Woord worden. Ze mogen in de kracht van de Geest de verzoening bedienen door Christus in de prediking present te stellen.

Garande

Ondertussen is dat iets met wereldwijde strekking. Door Zijn Hemelvaart is Christus niet meer aan één bepaalde plaats op deze aarde gebonden. Overal waar de Geest waait door het Woord, is Hij reddend aanwezig. Hemelvaart geeft garantie voor oecumenische wijdsheid van het werk van Christus.

Tegelijk geeft de Hemelvaart garantie voor de volharding van het geloof tot het einde. Want door de Geest wordt Gods kracht in onze zwakheid volbracht. De Geest des Heeren wil vaardig worden over ons, zodat het ons zal lukken om alle reuzen, de goliathfiguren van naam, de antichristelijke blufpokers van deze tijd, neer te vellen. 'Hij die van ons wordt aangebeden, zal onze weêrpartij vertreden'. Dan kunnen we toe met geringe middelen, zoals David met slinger en steen Goliath versloèg. Want we strijden in de Naam des Heeren. Onze kracht is zwak en daarom hebben we voortdurend de kracht van God nodig. God kan door Zijn kracht met ons aan de gang gaan, omdat al onze eigen kracht tot de laatste steen is afgebroken. We mogen vrolijk worden, want er is hoop voor de kerk. Immers Christus kan dan als Koning alle touwtjes in handen nemen. Bovendien houden we het op deze wijze vol in de geloofsstrijd, ook als ambtsdragers. En we zullen als ex-ambtsdragers niet afhaken, zoals velen volgens een recent verschenen rapport, helaas doen.

Aldus maakt Hemelvaart de weg vrij voor Gods wonderbare kracht. Vlak voor zijn afscheid met Hemelvaart bemoedigt Christus dan ook Zijn discipelen met de belofte dat ze de kracht van de Heilige Geest zullen ontvangen (Hand. 1, 8). En die kracht is effectief geweest. Zozeer zelfs dat iemand terecht gezegd heeft dat er nooit iets van de kerk terecht zou zijn gekomen, wanneer de apostelen zich zo relativerend over Christus hadden uitgelaten als vele huidige kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders helaas doen. De apostelen waren niet te temmen leeuwen die bleven brullen, ook al stond de hele wereld op zijn kop. Luther had er ook iets van meegekregen. En het zou heilzaam voor de kerk zijn, wanneer God ook vandaag weer enkele van die leeuwen in kerk en wereld losliet. In ieder geval mogen we wel krachtig bidden of God ons allen iets van dat leeuwachtige wil geven, waarin we totaal zwak in onszelf, worden aangedaan met kracht uit de hoge.

Niet menselijk gloriërend

Overigens dienen we te blijven bedenken dat het er in alle werk van Gods Koninkrijk niet gloriërend aan toe gaat. Althans niet op de wijze van menselijk kraak- en breekwerk. De Geest werkt op de wijze van de les die Elia moest leren bij de Horeb.

Het is het stille, zachte suizen van de Geest die alle menselijk stuntwerk onderuit haalt. Er zit iets van een geheim in het werk van de Geest. Althans, een geheim voor in elk geval alle postmoderne 'wijsneuzen' die hun eigen gevoelen niet willen inruilen voor het gezag van het spreken des Heeren. Daarom is het diepste geheim van Hemelvaart ook voor ons verborgen gehouden. Een wolk die Jezus opnam, blokkeert onze nieuwsgierigheid. Waarbij wij die wolk niet verstaan als een regenwolk, maar als de Heilige Shechina van de tabernakel en tempel, waarin God aanwezig was. God Zelf blokkeert daarin onze nieuwsgierigheid, met de bedoeling ons te leren dat Zijn gedachten hoger zijn dan de onze.

Heel het werk in de kerk heeft daarom iets verborgens. Ook ons nieuwemenszijn heeft iets verborgens, want het Koningschap van Christus wordt getypeerd door die verborgenheid. Weliswaar mag Hemelvaart gezien worden als de troonsbestijging van Christus. Doch dat gebeurt in de hemel, terwijl Hij op aarde veeleer incognito, althans via de Pinkster-Geest, zijn heerschappij uitoefent.

Niet marktgericht

Het Rijk van Christus op aarde is dus een geestelijk Rijk. Het is niet van deze wereld. Dat betekent ook dat de kerk niet imponerend moet willen zijn. Het marktgericht denken dient haar vreemd te zijn. Ze zal dan ook geen publiciteit zoeken omwille van eigen floreren. Enkel om Christus te laten gloriëren. Het dienstencentrum in Utrecht kan afgeslankt worden. Experimenteel stuntwerk kan naar de schroothoop. Onze woordenstroom, al of niet gemaild, kan ingedamd worden. 'Want het Koninkrijk van God is niet gelegen in woorden maar in kracht' (i Kor. 4 : 20).

En dat is kracht die aangeduid kan worden als paaskracht, door de Geest gewerkt. Het is kracht die de dood waardoor heel ons menselijk bestaan is aangetast, tot op de laatste steen afbreekt. Van Ruler zegt ervan in Verhuld Bestaan (blz. 148): 'De kracht der opstanding, de reuk des levens... trekt over alle velden, door alle werkelijkheden. En de ganse kosmos bestaat en kan alleen bestaan van Christus uit.

Op hemelvaartsdag worden we niet zozeer hemels, als veeleer kosmisch ingesteld'.

Van Ruler brengt dit in verband met Ef. 4, 10, waar staat dat Christus 'is opgevaren ver boven al de hemelen, opdat Hij alle dingen vervullen zou' (Religie en politiek, blz. 138). Hij verstaat het als de 'kracht van de opstanding, d.i. van de betekenis van het middelaarswerk van Christus, welke door de dingen heentrekt, volmakend, zingevend, terechtbrengend'. Hij noemt dit een structuur en methode van het bijbelse denken dat 'voor een filosoof is om razend van te worden'. Omdat het een monstrueus-logische verbinding is van idealisme en realisme.

Ondertussen is hij van mening dat hiermee 'de zin van de Hemelvaart op het nauwkeurigst is uitgedrukt... want Hemelvaart is immers dit dat de Messias ten volle wordt ingezet'.

Hiermee wil niet gezegd zijn dat sinds Hemelvaart de kracht van de opstanding zichtbaar stralend manifest wordt. Het voltrekt zich veeleer als stukwerk dat nog onaf is. Van Ruler wijst daar ook op. En Wentsel brengt dit in verband met de heiligmaking (God en mens verzoend, dogmatiek deel 3b, blz. 293). Hij zegt dan: 'Heiligmaking is geen zelfverlossing, maar een door de Geest veranderd worden naar het paasbeeld van Christus (...). De Hemelvaart is op deze wijze het rustpunt en het startpunt van het leven en werken op aarde: het rustpunt omdat wij met Hem in de hemel zijn gezet; het startpunt omdat wij vandaaruit streven naar de complete vernieuwing van ons menszijn.' Ondertussen is helder dat heiligmaking torsoachtig blijft.

Complete vernieuwing

De complete vernieuwing zelf wacht dus nog. Al is er wel de garantie dat deze verborgenheid manifest zal worden in volkomen herschapenheid. Want Hemelvaart betekent, zegt de catechismus in antwoord 49: 'dat wij ons vlees in de hemel tot een zeker pand hebben, dat Hij, als het Hoofd, ons zijn lidmaten tot Zich zal nemen'. Tegelijk wordt in datzelfde antwoord van de catechismus gezegd dat Hemelvaart aangeeft 'dat Hij ons Zijn Geest tot een tegenpand zendt, door wiens kracht wij zoeken wat boven is'.

En die Pinkster-Geest als tegenpand is tegelijk garantie van complete vernieuwing. Zo is Pinksteren niet enkel het bewijs datjezus met Hemelvaart Zijn troon heeft bestegen. Pinksteren is ook zwart-op-wit-garantie dat Hij naar Zijn belofte, alle dingen metterdaad nieuw zal maken. Hij laat niet varen de werken van Zijn handen.

Nog is het niet zover dat alle dingen werkelijk nieuw zijn. Nog is er het zuchten van hen die de eerstelingen van de Geest hebben, 'verwachtende de aanneming tot kinderen namelijk de verlossing van ons lichaam' (Rom. 8 : 23). Doch de Pinkster-Geest zal niet rusten, totdat de tegenpool van Hemelvaart, namelijk de wederkomst, werkelijkheid zal zijn geworden en de herschepping volkomen zal zijn. Daarom lezen we in Openb. 22 : 17: 'En de Geest en de bruid zeggen: Kom'.

Hemelvaart als voorspel op Pinksteren is dan voorbij. En de eigen volle melodie van totale herschepping zal voor eeuwig klinken, 'want zij zongen een nieuw lied'.

R. H. KIESKAMP, LIENDEN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2002

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Hemelvaart als voorspel op Pinksteren

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 mei 2002

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's