Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het einde der tijden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het einde der tijden

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onder bovenstaande titel verscheen een boek uan de amerikaanse schrijvers Tim Lahaye en Jerry B. Jenkins, bedoeld als een bijbelse onderbouwing van hun overbekende romanserie 'De laatste bazuin'. Van deze serie, waarvan inmiddels negen delen zijn verschenen en die twaalf (of meer) delen zal bevatten, werden in enkele jaren tijds in Amerika meer dan tien miljoen exemplaren verkocht, terwijl de website gemiddeld ruim 80.000 bezoekers per dag telt. Ook in vele andere landen, waaronder Nederland, vond en vindt de romanserie een grote lezerskring en beleefde ze verschillende drukken. De schrijvers zeggen duizenden brieven van lezers te hebben ontvangen waaruit blijkt dat velen door het lezen van de serie tot geloof zijn gekomen. Omdat ze veel vragen over de eindtijdgebeurtenissen kregen schreven ze dit boek, waarbij ze zich nauw bij de romanserie aansluiten.

Spoedige wederkomst

De hoofdlijn van het boek is duidelijk. We hebben reden om te geloven dat Christus in onze tijd terugkomt. Weliswaar is dat alle eeuwen door al gezegd en heeft Jezus gezegd dat van die dag en die ure niemand weet, ook niet de engelen in de hemel, noch de Zoon dan de Vader (Mark. 13 : 32). Maar toch is er alle reden om te zeggen dat het in onze tijd zal zijn. Daar wijzen vele tekenen op, zoals Israëls herstel als natie, de haatgevoelens tegen Israël, de vervuiling van de aarde, overbevolking, opraken van de bronnen van de aarde, criminaliteit, perversiteiten, waarbij de schrijvers onder andere homoseksualiteit noemen, enz. Ergens zeggen ze (blz. 60): Als we goed rekenen komen we uit ergens tussen de eeuwwisseling en de eerste vijfentwintig jaar van de 21e eeuw.

Het is voorzegd

Ook de profetieën zeggen het. De opname van alle gelovigen zal binnen niet al te lange tijd plaatsvinden. Ineens zullen alle oprecht gelovigen van de aarde verdwenen zijn (deel 1 van de romanserie, 'Verlaten'). Kort daarna zal er het begin zijn van de gróte verdrukking, die zeven jaar zal duren. De antichrist zal verschijnen, aanvankelijk door bijna niemand onderkend. Hij zal de leiding van de Verenigde Naties (of de opvolger daarvan) op zich nemen en een goddeloos zevenjarig verbond met Israël sluiten (deel 2, 'Tegenstand') en onder andere de herbouwde tempel in Jeruzalem gebruiken om zijn macht te vestigen. Daar zal hij echter niet lang blijven. Babyion zal worden herbouwd en zal het

hoofdkwartier van de Verenigde Naties worden (deel 3, 'Nicolae'). De antichrist zal zich steeds bruter en brutaler voordoen. Tegelijk gaan ook Gods oordelen uit het boek Openbaring door de wereld (deel 4 'Oogst'). Waarschijnlijk zullen er bij Jezus' terugkomst niet meer dan een half miljard mensen in leven zijn.

Dit alles kunnen we, aldus de schrijvers, lezen in de profetieën en het boek Openbaring. Het is allemaal voorzegd. En het is ook allemaal te lezen in de romanserie 'De laatste bazuin'.

Israël

Er is volgens de schrijvers nog meer in de profetieën en de Openbaring te lezen. In de eerste helft van de zevenjarige verdrukking zullen in Jeruzalem twee getuigen prediken (Openb. 11). Na drieënhalf jaar zullen deze door de antichrist worden

gedood en hun dode lichamen zullen op de straat blijven liggen, via CNN en andere televisiekanalen zichtbaar voor de gehele wereld. Ze zullen echter door God weer uit de dood worden opgewekt en in de hemel worden opgenomen. Er zullen 144.000 joden tot geloof in Christus komen en die zullen miljoenen andere mensen tot bekering en geloof brengen. De verwachting is, zeggen de schrijvers, dat er bij het einde van de wereld meer mensen gelovig dan ongelovig zullen zijn.

Dan breekt de grote eindstrijd aan. Rusland, de Arabische wereld en China met zijn bondgenoten zullen zich verzamelen in Harmagedón (de vlakte van Megiddo) voor de grote strijd tegen Israël. Dan zal echter Christus ingrijpen en de vijandelijke legers verslaan. Het duizendjarig rijk breekt aan. Een gebeurtenis, zeggen de schrijvers opnieuw, die wel eens aan het begin van de 21e eeuw zou kunnen plaatsvinden.

Hal Lindsey

Tim Lahaye en Jerry B. Jenkins hebben de romanserie en ook dit boek bedoeld om op te roepen tot het geloof voordat het te laat is. Letterlijk schrijven ze: 'We hopen dat ieder die dit boek leest te allen tijde voorbereid zal zijn op Jezus' komst. Probeer voor Hem niet beschaamd te staan bij Zijn komst. Wij bidden dat u er klaar voor bent als Hij komt.' We kunnen die wens en bede alleen maar onderstrepen.

Toch heb ik met dit boek en de romanserie grote moeite. Is zoals de schrijvers omgaan met de profetieën en de Openbaring een juist omgaan met de Bijbel? Volgen zij niet dezelfde lijn als ongeveer dertig jaar geleden Hal Lindsey in zijn veelgelezen boeken 'De planeet die aarde heette', 'Op weg naar een nieuwe wereld' en 'De laatste veldslag'? Hal Lindsey wees 1988 aan als jaar van het begin van het eindtijdgebeuren. Tim Lahaye en Jerry Jenkins zijn wat voorzichtiger. Maar hun omgaan met de eindtijdprofetieën is dezelfde: deze lezen als een blauwdruk van de toekomst, voorzeggingen als stukjes van een legpuzzel in elkaar leggen, alsof de profeten letterlijk de 21e eeuw op het oog hadden toen ze hun profetieën schreven. Het is niet voor niets dat ds. Tj. Boersma als weerwoord op de boeken van Hal Lindsey het boek schreef'De Bijbel is geen puzzelboek' (Uitg. Boersma, 1977)-

Profetie

De vraag is namelijk wat profetie is. Is dat de toekomst voorspellen, zodat we kunnen berekenen hoe die zal verlopen? Met de mogelijkheid dat we ons vergissen?

Ongetwijfeld hebben veel profetieën betrekking op de toekomst. Maar daar ligt altijd iets van een sluier over. Profetie is namelijk van een eigen taal en stijl. Ze bevat, evenals bijvoorbeeld poëzie, veel beeldspraak. Profetieën worden pas doorzien als ze vervuld worden. En dan blijkt de vervulling soms heel anders dan men op het eerste gezicht had verwacht.

Heel in het bijzonder zien we dat in het Nieuwe Testament. In Jeruzalem zijn vele vromen die de verlossing verwachten (Lukas 2:38). Zij zijn echter niet naar Bethlehem gegaan omdat ze dat gelezen hadden in Micha 5 : 1. Stel trouwens dat zij Micha 5 : 1 letterlijk hadden genomen. Dan zouden zij misschien hebben uitgezien naar een Heerser en gedacht hebben aan een burcht of paleis in Bethlehem en allerminst aan een kribbe of een stal. We lezen ook niet dat de discipelen met Pinksteren gedacht hebben: Vandaag of binnenkort gaat Joël 2 in vervulling en dan gaan zonen en dochters en jongeren en ouderen profeteren. Als de Heilige Geest echter is uitgestort is er de herkenning en wijst Petrus op de profetie uit Joël 2, die op een wat andere wijze vervuld wordt dan men letterlijk had kunnen denken.

Het basisprincipe voor de uitleg van de profetie is het woord van Jezus: 'Ik heb het u gezegd eer het geschied is, opdat, wanneer het geschied zal zijn, gij geloven moogt' (Joh. 14 : 29; ook 13 : 19 en 16 : 4). Dat is wat anders dan: Ik heb het u gezegd, zo en zo zal het letterlijk geschieden. De profetieën zijn niet om te berekenen, maar om er méé te rekenen en aan te sporen tot een geheiligde levenswandel in de verwachting van Jezus' komst.

Gedetailleerde verslagen

Er zou nog veel meer te zeggen zijn van dit typisch Amerikaanse boek. Zoals over de uitleg van Daniël 9 : 24-27, één van de moeilijkst te verklaren gedeelten van de Bijbel. Of over Ezechiël 38 en 39, waarvan de schrijvers zeggen dat Ezechiël een gedetailleerde profetie kreeg met voorspellingen dat Rusland in de laatste grote oorlog tegen Israël een dominante rol zal spelen, met de Arabische wereld in het kielzog. Of over de zeven Klein-Aziatische gemeenten (Openb. 2 en 3.), die zeven tijdperken in de kerkgeschiedenis zouden aanduiden, waarbij de gemeente van Laodicea staat voor onze tijd. Waarom zou onze tijd ook niet lijken op de gemeente van Efeze (de eerste liefde verlaten), of van Pergamum (afgodenoffers en hoereren) of van Sardes (de naam hebben dat we leven, maar we zijn dood)?

Mijn probleem met het boek is, dat

Tim Lahaye (hij is vooral de auteur) en Jerry B. Jenkins het allemaal zo goed en precies weten. Er is aan hun redenering, en dat heeft iets sektarisch, geen twijfel mogelijk.

Opname der gelovigen

Ook met de opvatting van de schrijvers over de Opname der gelovigen heb ik grote moeite. Gaat het bij deze opname niet over de opstanding van de doden en de opname bij Jezus' wederkomst en het einde der tijden? (i Kor. 15 : 51V; 1 Thess. 4 : 13V). Duiden de woorden 'de laatste bazuin' en 'een bazuin Gods' in deze bijbelgedeelten daar niet op?

Moeite heb ik ook om de opname der gelovigen te zien als de laatste poging van God om de aandacht te trekken van mensen die Hem tot nog toe genegeerd hebben en zo nog een nieuwe kans tot bekering krijgen. Ik lees in het evangelie van de onherroepelijke werkelijkheid van 'De deur werd gesloten' ondanks het roepen 'Heer, Heer, doe ons open' (Matth. 25 : 10).

Gevaarlijk

Het toekomstscenario van Tim Lahaye en Jerry Jenkins heeft ook iets gevaarlijks. Rusland en de Arabische wereld en ook China worden aangewezen als werktuigen van de antichrist in de laatste grote eindstrijd. Is het juist om de Bijbel op deze manier concreet politiek te vertalen? Is dat niet hetzelfde als de politieke preken van een aantal jaren geleden waartegen we onze grote bezwaren hadden? Kan het bovendien niet leiden tot een aankweken van vooroordelen tegen Rusland en van haat tegen de Arabische moslimwereld? We zouden (terecht) ernstige bezwaren hebben als omgekeerd in moskeeën en op moslimscholen zulke dingen van de christenheid zouden worden gezegd.

De serie 'De laatste bazuin' is een boeiende serie. Maar theologisch gezien gaan ze mij steeds meer tegen-staan. Laten we de profetieën nuchter lezen. En laat verder voor ons het woord over de toekomst genoeg zijn: 'Benaarstig u dat gij onbevlekt en onbestraffelijk door Christus bevonden moogt worden in vrede' (2 Petrus 3 : 14).

H. VELDHUIZEN, WAPENVELD

* N.a.v. Tim Lahaye en Jerry B. Jenkins, Het einde der tijden. Uitg. Kok, 307 blz., € 18, 11.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Het einde der tijden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's