Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

n het Huizer Museum is momenteel een tentoonstelling ingericht van het I Oranjeweeshuis dat in 1869 in Huizen tot stand kwam op initiatief van J. L. Bernhardi, reizend evangelist, rijk beïnvloed door H. F. Kohlbrugge. In een uitgave van de Stichting Huizer Museum, Wandelen door geloof (vijf eeuwen geloofsleven in Huizen), lezen we het volgende over dit weeshuis:

'Weinig mensen zullen weten, dat het Oranje Weeshuis pasgebouwd kon worden, nadat een groot deel uan Nederland getroffen werd door een u/atersnoodramp. Dat gebeurte in het jaar 1861, toen met name de Bommelerwaard het zwaarst werd getroffen. Koning Willem III betuigde zijn medeleuen. Het bezoek uan de koning werd als zeer opbeurend ervaren. Op het bericht uan de ramp spoedde Willem iff (uergezeld uan zijn broer Hendrik) zich naar de getroffen gebieden. Naast zijn belangstelling voor de getwffenen, uoorzag hij een fonds het enorme bedrag uan ƒ 40.000, - en schreef op 17januari zelfs een landelijke biddag'uit: "Eene daad die te grooter betekenis in onze oogen krijgt als wij bedenken, dat ook destijds reeds het getal van hen schrikbarend groot was, die in alle rampen, die ons land overkwamen, niet de tuchtigende hand des Heeren, maar slechts de gevolgen van bloot natuurlijke oorzaken zagen", aldusjean Louis Barnhardi in zijn wekelijkse Zamenspraken. Op zijn thuisreis naar Den Haag werd de koning door de samengestroomde menigte uituoerig bejubeld en kwamen er uele dankbetuigingen bij het paleis binnen waarin het volk de houding uan de koning waardeerde. Onder hen bevond zich ook de eerdergenoemde Jean Louis Bernhardi, die het plan opuatte om de koning een blijuend geschenk aan te bieden als dank uoor zijn getoonde belangstelling. Voor de gebleken steun uan de koning moest er een Statenbijbel geschonken worden. Niet minder dan 55.000 mensen tekenden zich in. Deze zogenoemde Watersnoodbijbel kwam er en werd door Bernhardi aan de koning

aangebode Bommelerwaard nu met Huizen in het bijzonder te maken? Ook daarvoor moet de oorzaak in de strenge winter uan 1861/1862 gezocht worden. De dijken langs de Bommelerwaard hadden het begeven, maar op andere plaatsen werd euenzeer geleden. Zo ook in Huizen. De uisuangst stond stil en ook het uangen uan spieringen (een uistechniek die in de winter werd uitgeuoerd), bood niet voldoende uitkomst. In één van zijn "Zamenspraken" vertelde Bernhardi uan zijn reis naar het dorp Huizen om zich daar persoonlijk op de hoogte te stellen van de toestand. In e'e'n gezin trof hij uier uitgehongerde kinderen aan, waaruan de vader in de felste uorst vijf dagen en nachten op het ijs had doorgebracht. Dit leverde hem behalve 150 spieringen (die 75 cent opbrachten), ook bevroren lichaamsdelen op. Bernhardi trof hem ziek te bed aan. Hij gaf al zijn geld aan dit gezin en had zelf geen geld meer om de tol tussen Huizen en Blaricum te betalen. "God is een Vader der weezen en een Man uan weduwen; welnu dan, zouden wij dan niet duruen vragen: Heere God! er zitten in Huizen zoueel weezen, die hebben geene uerblijfplaats, ontferm U ouer die weezen! Er moet een weeshuis zijn en Gij hebt al het goud en het ziluer. Gij hoort het geroep der jonge rauen wel, waarom zoudt Gij die weezen hulpeloos laten."

Nadat het geld uoor de Watersnoodbifrel ingezameld was, bleef er een bedrag uan ƒ 1.483, 41 en een halue cent ouer, dat als basis diende uoor de inzameling van gelden uoor het Oranje Weeshuis. De burgemeester uan Huizen, C. W. Rebel, wilde in het kader uan de liefdadigheid overgaan tot het stichten van een algemeen weeshuis, maar de commissie uan Bernhardi wees dit neutrale plan af: Gereformeerd zou het weeshuis zijn en anders niet.'

U it het jaarverslag van de Bijbeluereniging (v.h. Nederlandse Gideons) het volgende:

'Het jaar 2001 was voor velen een rampjaar. Voor onze vereniging een jaar uan echte verspreiding uan de Blijde Boodschap. Financieel was het beter dan ooit.

Dit jaar verslag valt bij u op de deurmat op 12 september of kort daarna. Het ualt midden in de herinneringen, in het terugzien op 11 september, die uerschrikkelijke dag in 2001, die datum die geen nadere aanduiding nodig heeft. Beelden zullen weer helder uoor ons staan: een vliegtuig dat zich in een wolkenkrabber boort. Geluiden zullen zich weer aan ons opdringen: flarden uan een laatste gesprek per mobile telefoon, uan mensen die verbijsterd uertellen wat ze zagen gebeuren uoor hun ogen...

Het is opgeuallen, in de maanden na 11 september, dat er ueel belangstelling was uoor de Bijbel, euenals uoor de Koran. Winkels hadden met moeite aan de uraag te voldoen. Ook onze medewerker heeft van deze uraag iets waargenomen; hij constateerde dat er in 2001 extra ueel Bijbels zijn uerdwenen: 8437 tegen 4639 in 2000 en 4386 in 1999. En dat terwijl er nog maar drie maanden restten uan het jaar, dus uerhoudingsgewijs ueel meer dan een verdubbeling. Het komt ons uoor dat dit zo niet geheel dan toch zeker gedeeltelijk is toe te schrijuen aan de bijzondere omstandigheden.

Om welke reden dan ook hebben mensen gegrepen naar Het Woord. Om troost te zoeken? Om een signaal op te uangen, een uitweg uit deze uerbijsterende ellende? Om te zoeken naar vrede misschien?

Bij Gods Woord zijn we aan het juiste adres! Niet voor vrede als de afwezigheid van oorlog. Maar uoor de urede waar Gideon uan sprak (Richt. 6:24): De HEERE is urede: God staat garant voor heelheid, welzijn, shalom, als het uolk Hém dient. Niet de afwezigheid uan oorlog, maar de aanwezigheid uan God, die vredessituatie, waarin ieder leuen tot zijn recht komt. Daarvan spreekt ook in het Nieuwe Testament het Griekse woord uoor urede "ei'rene", waaruan de naam Irene is afgeleid: de urede uan de hemel, toestand uan goede uerhoudingen, met de mens op de plaats waar hij haart uanuit Gods bedoeling, uoluit mens!'

V.D.G

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's