Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Duisternis als een macht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Duisternis als een macht

HALLOWEEN EN DE GEESTELIJKE STRIJD

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar God Zijn kerk bouwt, plaatst de duivel een kapelletje ernaast. Een bekende uitdrukking, die aangeeft dat waar het Woord Zijn werk doet, het vertrappen van het zaad en de bestrijding van de wasdom direct te verwachten zijn. Dat afbrekende werk gebeurt per definitie echter niet altijd naast de kerk, want in Gods huis, de werkplaats uan de Heilige Geest, heeft een geestelijke strijd plaats. Waar pijlen uan het Evangelie afgeschoten worden, weet de duiuel dat zijn terrein verdedigd moet worden.

In onze door het verstand gestempelde cultuur leven we niet altijd bij het concreet actief zijn van de duivel en zijn handlangers. Toch geeft de Bijbel geen enkele aanleiding om de gevaren van 'overheden en machten' gering te achten. Boosaardige geestelijke machten bezitten een groot vermogen om kwaad te doen, om het goede werk van God te verstoren, om mensen in hun dienst te nemen. En christenen leven daarom, zowel persoonlijk als binnen de gemeente, midden in de botsing van goea en kwa«id.

De Amerikaanse hoogleraar theologie Gregory Boyd schrijft in een gepubliceerde brief aan zijn vader: 'Ik verbeeld me geen ogenblik te weten hoe deze demonische machten de natuur precies overhoop gooien. Daar zwijgt de Bijbel in alle talen over. Maar het is mijn diepe overtuiging dat al het kwaad dat niet verklaard kan worden met een beroep op de noodzakelijke beperkingen van de wereld of van de menselijke wil ten kwade, te wijten is aan de wil van dit soort wezens. Uiteindelijk zijn we allemaal min of meer oorlogsslachtoffers.'

In onze samenleving en in de kerken horen wij niet zoveel over concrete activiteiten van satanisten, aanhangers van de vorst der duisternis. Ondertussen is dat wel een tekort, want wie de vijand niet kent, kan zich niet wapenen tegen zijn bedreigingen. Dan geven we geen acht op het vermaan van de apostel Paulus in Efeze 6 om de gehele wapenrusting Gods aan te doen, opdat we staande blijven tegen de listige omleidingen van de duivel. Er is immers strijd te voeren 'tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.' Na dit vers onderstreept Paulus voor de tweede keer dat het gaat om de gehele wapenrusting, waaronder we ook de verdedi- 662 gingswapens als het schild en de helm moeten rekenen. Aansluitend legt hij de relatie tussen deze wapenrusting en het gebed - 'biddende te allen tijde in de Geest, en daartoe wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen' - en tussen deze wapenrusting en de verkondiging - 'opdat mij het Woord gegeven worde in de opening van mijn mond met vrijmoedigheid'. De pijlen van de satan kunnen het werk van God in onze dagen dus wel degelijk verstoren.

Oranje pompoenen

De reden dat we bovenstaande nu schrijven, ligt in het feit dat het volgende week halloween is, het feest van de oranje pompoenen die momenteel al onder de aandacht van het koperspubliek gebracht worden. Op dezelfde dag, 31 oktober, staan reformatorische christenen stil bij het werk van God in de kerkgeschiedenis, waardoor de rechtvaardiging van de goddeloze als centrale notie herontdekt werd. En wie daaruit leeft, kan met halloween niet goed uit de voeten.

Het vindt in Nederland steeds meer ingang: kinderen die op de eerste november een masker dragen en rondlopen met een pompoen met een brandende kaars erin. Halloween - in Engeland Allhallows Eve genoemd - vindt plaats op de avond van 31 oktober, de avond vóór het feest van Allerheiligen, waaraan reeds sedert de Middeleeuwen, met name in Ierland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, allerlei heidense gebruiken zijn verbonden. Deze hebben betrekking op boze geesten en de zielen van de overledenen. Nu maken spoken, geesten en zwarte katten deel uit van de grapjes die per traditie worden uitgehaald ter viering van halloween. De stichting 'Bijbel & Onderwijs' heeft er in een brochure op gewezen - overigens zonder dit te documenteren - dat de doorschijnende pompoen het symbool is van een dolende ziel. De uitgeholde vrucht had de taak om boze geesten van de huizen te verjagen. Tegelijk werd het symbool gebruikt om aan te geven dat de bewoners van een boerderij of huis sympathiek stonden tegen over de satanisten, zodat de terreur van deze groep dit huis voorbij ging.

Christelijke feestdagen

De vraag is hoe onschuldig de dodenmaskers en de doodskoppen, de heksen met punthoeden en de zwarte katten op de schouders zijn. Mogen we tegen symbolen van het rijk der duisternis een halfslachtige houding innemen? Het is duidelijk dat niet velen meer stilstaan bij een verwijzing naar 31 oktober, de avond waarop Keltische priesters de mensen opdroegen hun haardvuur te doven. Zij legden vervolgens nieuwjaarsvuren aan, waarin ze niet alleen delen van de oogst verbrandden, maar zelfs dieren en mensen, als offer voor hun goden en godinnen. Ondertussen sprongen ze over de vlammen om hun boze geesten weg te jagen.

Waar de betekenis van de heilsfeiten en daarmee van de christelijke feestdagen in onze maatschappij meer en meer onbekend raakt, staat de deur open voor de aanvaarding van heidense gebruiken en gewoonten, omdat een mens - religieus als hij is - zonder riten niet leven kan. Ds. P. J. Visser noemt in zijn vorige week verschenen brochure over omgaan met religie in onze postmoderne tijd ook 'uitgesproken occulte bewegingen die, vanwege hun felle anti-christelijke houding en bewuste overgave aan en aanbidding van satan, gezien kunnen worden als een demonisering van religieuze beseffen'. Terwijl in evangelische kringen de gevaren hiervan breder onderkend worden en de benadering wel eens als te zwart-wit ervaren wordt, kan onder ons het kennisnemen van een verschijnsel als halloween toch geen kwaad. Waar een samenleving niet verder komt dan de pompoenen van halloween, de kalkoenen van kerst en de eieren van Pasen, is het geen wonder meer dat Pim Fortuyn als een messias bejegend werd. Maar de Heere God benadrukt in Exodus 23 : 13 dat Zijn volk op zijn hoede moet zijn, nadat Hij Zijn wetten gegeven heeft: 'In alles wat Ik tot u gezegd heb, zult gij op uw hoede zijn; en de naam van andere goden zult gij niet gedenken; uit uw mond zal hij niet gehoord worden!' Een bijbeltekst met een uitroepteken. Dat betekent zeker niet het verzeild raken in een wettische levens* houding, maar wel een alertheid inzake dingen die de aandacht van het heilswerk van Christus afkunnen trekken. Wij belijden de Heiland derwe-".. reld. - - '

Diepe haat T .'

Het is goed om helder te hebben dat halloween en de nacht van 31 oktober op 1 november in een breder kader van activiteiten tegen christenen staat, al is het niet goed om alles over dezelfde kam te scheren. In een artikel onder de kop 'De diepe haat tegen Christus' in (de Duitstalige versie van) het evangelische blad Idea wordt gesproken over vier nachten waarop hardvochtige satanisten mensenoffers aan de vorst der duisternis brengen. Welke dat precies zijn, daarover is weinig bekend dan bij degenen die eraan deelnemen. Behalve de nacht van 31 oktober wordt de nacht van 30 april op 1 mei, precies een halfjaar later, als het hoogtepunt van de activiteiten van de satanisten gezien. Zij gebruiken die zogenoemde Walpurgisnacht om Christus te honen, Zijn kerk te vervloeken en de duivel te bidden of hij de boze geesten wil sturen om de christelijke gezinnen kapot te maken, vooral die van voorgangers. De herkomst van deze datum stamt uit het Germaanse heidendom. Op de berg Broeken in het Harzgebergte kwam men bijeen om magische praktijken uit te voeren en om met zwarte missen en bezweringen de satan te vereren. Op deze kale rotspunt zouden boze geesten vrij spel hebben. Bij de traditie van volksfolklore schijnen hedendaagse satanisten zich aan te sluiten in hun haat tegen de Zoon van God en Zijn gemeente, tegen Israël, tegen gezinnen en overheden, kerkleiders en ook christelijke scholen.

Kruis van Christus

In een tijd waarin we op straat de pompoenen van halloween weer tegenkomen, is het nodig dat christenen weten van de geestelijke strijd tussen goed en kwaad én de daarbij horende symbolen. Het gebed van de rechtvaar-

dige vermag veel meer dan de aanhangers van de boze kunnen bereiken, maar dan moet dat gebed voor Gods aangezicht er wel zijn. Het is goed te bedenken dat het kruis van Christus een wereldoverwinnend symbool is en we daaraan volkomen genoeg hebben. Steeds weer zijn we geroepen dat kruis op te richten en ons onder zijn heerschappij te scharen. Wie bij God hoort, is waakzaam, zoals Paulus de gemeente in Efeze 6 voorhoudt. Wie Christus belijdt, zoekt andere vormen en symbolen. Dat betekent dat we voor onszelf en onze kinderen het beste en hoogste zoeken, niet het mindere of datgene waarachter we vraagtekens zetten.

God is Licht is en er is geen duisternis in Hem, schrijft Johannes in zijn eerste zendbrief. Licht en duisternis vormen voor hem een onverzoenlijke tegenstelling. Licht en duisternis voeren ook een strijd op aarde, zo zien we bij activiteiten van satanisten op zijn scherpst. De waarheid van Christus tegenover de leugen van de duivel. De heiligheid van de gelovigen tegenover de onreinheid van de wereld. Duisternis hebben we in ons leven niet alleen te zien als de afwezigheid van het licht, maar vooral als een macht. De Heere Jezus spreekt bij Zijn gevangenneming in Gethsémané over het uur en de macht van der duisternis.

Zo zijn wij geroepen in deze wereld de geestelijke strijd niet te ondopen. En die zal zich allereerst en allermeest in het gebed voor Gods aangezicht voltrekken. Alleen vandaaruit kunnen we wandelen als kinderen van het licht.

P. J. VERGUNST

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Duisternis als een macht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 oktober 2002

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's