Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vredevorst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vredevorst

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En geheiligd zijnde, is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden; En is van God genaamd een Hogepriester, naar de ordening van Melchizedek.' [Hebr. 5 : 9 en 10]'En Melchizedek, koning van Salem, bracht uoort brood en wijn; en hij was een priester des allerhoogsten Gods.' [Gen. 14:18]

Ik kom in vrede. Ik regeer over de stad Vrede. Mijn naam luidt: 'de koning is rechtvaardig. Mijn koning is goed'. Ik ben voor de vrede. Zo stelt Melchizedek zich aan ons voor. Een bijzonder persoon uit een bijzondere stad. In een regio die in brand staat. Waar herdersvorsten met patriarchen aan het krijgen zijn. De tijd waarin Sodom en Gomorra samen, nog genade vinden bij God en toch door mensen geplunderd zijn. Op het moment, waarop neef Lot door oom Abram verlost is, staat hij er ineens. De koning van Salem, als vredevorst zegenend tussen de partijen in. Een bijzonder mens. Van hem wordt gezegd, dat hij leeft en priester blijft in eeuwigheid. Is het daarom de Heere Jezus Zelf? De Vredevorst? Of hebben anderen gelijk? Is het Sem de zoon van Noach?

Melchizedek blijft ons in elk geval boeien. Ineens is hij er. Zomaar. Met brood en wijn. Voor Abram. Met de zegen. Niet iedereen deelt mee in de gaven van Melchizedek, de vredevorst. Alleen tussen hem en Abram is herkenning. Zij dienen samen in een compleet bedorven regio dezelfde God, zo blijkt. Brood en wijn. Een zegen. Het heeft iets weg van het laatste avondmaal. Van een laatste keer samen maaitijd houden, met God in het midden. Ondertussen wordt van hart tot hart gesproken.

Melchizedek, vredevorst van Salem. Priester van de enige God. Een combinatie die op zich geen opzien baart. Het is veeleer de persoon van deze koning en priester. In hem wordt iets zichtbaar van het grote geheim, dat vrede heet. De vrede tussen God en mens. De basis voor de mensheid, zijn welzijn en menszijn. Vrede die na het paradijs verbroken werd en daarmee het mens-kunnen-zijn zoals God het bedoelde. En toch houdt de allerhoogste God ondanks deze breuk, mensen vast. Leven er mensen in Zijn dienst. Zoals Melchizedek. Die de vrede met God door middel van zijn functie zichtbaar mag maken. Melchizedek, priester van de allerhoogste God en koning van de vrede. Een vrede die constant onder vuur ligt. Zoals de stad van Melchizedek, Salem, de stad van de Vrede omringd is door Sodom, haar inwoners en hun bondgenoten. Het beeld van de Heere Jezus Christus, Zijn vrede en Zijn kerk in deze wereld:

Zoals Melchizedek plotseling verschijnt, zo verdwijnt hij weer. Ineens. De sluier die over hem ligt, wordt pas weer opzij geschoven als David psalmen zingt en profeteert. Ineens is de naam van Melchizedek daar ook (Ps. 110). Evenals trouwens de vijanden en de wraak. Met één verschil. Salem is nu herdoopt in Sion. Een andere naam voor eenzelfde plek, maar een niet zo fraaie: 'Opgedroogd'. De vrede verschrompelt. Dor en mat van droogte. Vrede lijkt vaak verscholen achter een onbereikbare horizon. Er is zo veel wat de omgang met God verstoort. Vrede lijkt toekomst. Melchizedek een mysterie. Totdat de Hebreeënschrijver hem voor het voetlicht plaatst. De schrijver is er alles aan gelegen het priesterschap van de Zoon van God uit te tillen boven dat van Aaron. Boven het 'gewone' uit. Waarom?

Wie Aaron en Melchizedek naast elkaar ziet staan, gaat het begrijpen. Ziet het verschil. Aaron draagt een muts, in bloemkelkvorm. Melchizedek zijn kroon. Aaron mocht alleen maar priester zijn. Melchizedek ook koning. Priesters droegen geen kronen. Ooit heeft na Melchizedek een andere priester - Jozua - een kroon gedragen, maar niet voor lang. Bij Jozua moest de kroon weer af, om vervolgens in de tempel op een goed zichtbare plek een plaatsje te krijgen (Zach. 6). Jozua met de kroon op het hoofd mocht even een oude belofte zichtbaar verwoorden. Even terugwijzen naar de priesterkoning. Naar de orde van Melchizedek. Maar Jozua wees ook vooruit. De toekomst in. Het Woord zal vlees worden!.

Toen dat gebeurde, viel de omhulling van de profetie af. Nu weten we het zeker. Langs een onbegrepen weg. Melchizedeks orde heeft stand gehouden. Kón standhouden, omdat God Zelf vasthield. Beloften gaf en woord hield. Onbegrepen: God werd mens. Armoede en lijden werden Hem, Die kwam in de orde van Melchizedek - de koningspriester - , niet bespaard. Wie op Zijn kroon ziet, moet geloven dat Hij is! Want zichtbaar tot op heden is slechts de doornenkrans. De orde van Melchizedek blijft tot de wederkomst van Arons grote Zoon een mysterie. Mensen die Hem volgen en geloven, Hem liefhebben, komen er nooit over uitgedacht. Verwondering blijft voor wie gelooft.

Verzocht door satan zelf, hield deze Hogepriester stand. Hij deed - met eerbied gezegd - zijn orde eer aan. Uniek. Volkomen en geheel. Hield vasl tot en met Zijn kruisdood. Jezus Christus een Hogepriester naar de orde van Melchizedek. In een wereld vol van onrecht is deze Vredevorst naar Golgotha gegaan. Onderweg vastberaden de Schriften toepassend. Biddend tot zijn Vader. Een niet te drinken drinkbeker leeg gedronken tot de laatste druppel. Hij was de Mens, Die vrede

bereikbaar gemaakt heeft. Voor eens en altijd. Vrede met God.

Naast de woordverkondiging mogen we Zijn priesterschap op gezette tijden gedenken in het sacrament van het Heilig Avondmaal. Als extra. Om zwak geloof te versterken. Met brood en wijn, het volkomen offer zichtbaar maken. Gemeenschap genieten. Vrede in het hart. De weg is open, de horizon bereikbaar.

Zoals Melchizedek Abram zegende, zijn zij gezegend die Hem gehoorzaam zijn. Abram ontving een zegen, omdat God de zijne was. Mijn Heere en mijn God. De vrede van God bereikbaar voor alle mensen. Niemand uitgezonderd. Van de kant van God. Van onze kant is gehoorzaamheid de sleutel. Wie het evangelie van het- kruis negeert, wordt niet gezegend. Zekér niet met de eeuwige zegen.

H. L. VERSLUIS, AMEIDE

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Vredevorst

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's