Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zal Jezus op het feest komen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zal Jezus op het feest komen?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat dunkt u? Dunkt u, dat Hij niet komen zal op het feest? ' IJoh. 11 : 56b]

We zijn de lijdenstijd weer ingegaan op weg naar Goede Vrijdag en het Paasfeest. Zal Jezus er ook zijn? Op het Pascha der joden? Op het Paasfeest der christenen? De joden in de dagen van | Jezus zijn er niet helemaal gerust op. f Het Pascha der joden is nabij en velen zijn naar Jeruzalem gegaan. Om het feest goed te kunnen vieren, zullen zij zich eerst moeten reinigen. Daar zijn ze dan ook heel druk mee. Vele joden van het platteland zijn vroegtijdig in Jeruzalem aangekomen om zich volgens het voorschrift van Num. 9 : 10 te reinigen. Zal Jezus er ook zijn? Als jood is Jezus gehouden het Paasfeest in Jeruzalem te vieren. Driemaal in het jaar moeten alle mannen voor het aangezicht des Heeren verschijnen. Het is echter onzeker of Jezus er wel bij zal zijn. Het sanhedrin heeft immers besloten, dat eenieder die weet waar Jezus zich ophoudt dat bij de autoriteiten moet aangeven. De leiders van het volk willen Hem namelijk doden, omdat Hij te veel wondertekenen doet. Het volk loopt achter Hem aan. Dat zal door de Romeinen als opstand worden uitgelegd en zo zullen de Romeinen het oproer neerslaan, de tempel verwoesten en een einde maken aan het nationale volksbestaan van Israël (vs. 48). De werkelijke reden voor de geestelijke leiders om Jezus uit te schakelen is echter datjezus hun positie aantast!

Ook Kajafas heeft onwetend geprofeteerd dat het nut is dat één Mens wordt opgeofferd ten behoeve van het gehele volk, dan dat het hele volk door die ene Mens te gronde gaat. Het is daarom nogal twijfelachtig of Jezus op het feest zal zijn. Hij zal wel aanvoelen dat Hij gevangen genomen wordt, als Hij daar Zijn gezicht laat zien. We lezen niet voor niets in Joh. 11 dat Jezus Zich niet meer vrij onder de joden beweegt, nadat Hij gehoord heeft van het arrestatiebevel dat tegen Hem is uitgevaardigd. Hij trekt Zich terug in het land bij de woestijn.

Zal Hij op het Pascha zijn? Zal Hij op ons Paasfeest zijn? Wat zullen we voor zegen in deze lijdenstijd en voor het komende Paasfeest ontvangen, als de Heere Jezus er niet bij is? Als Hij, om Wien het draait, afwezig is? Dat laatste is namelijk mogelijk. Dat het Paaslam op het Paasfeest ontbreekt! Waarom? Omdat het ons feest is geworden. En wij dat feest naar onze eigen gedachten invullen en inkleuren. Wij kunnen ons een Paasfeest fantaseren dat weinig te maken heeft met het bijbelse Paasfeest. Voor sommigen is Pasen het feest van de lente, van het herboren leven in de natuur met de bekende eieren; voor anderen (binnen de kerk!) is het een feest zonder leeg graf, want Jezus zou opgestaan zijn in de gedachten van de discipelen. Wie gelooft immers heden ten dage nog dat Jezus lichamelijk is opgestaan? Een dode kan niet zomaar levend worden en weglopen! Zo maken wij onszelf een Paasfeest naar ons verstand, naar onze rede. Wij moeten vooral redelijk blijven! Daar zijn we trots op. En dus maken wij onszelf een Paasfeest naar eigen believen. Maar... zal Jezus aanwezig zijn? Zal Hij daar zijn, waar de diepste betekenis van Zijn sterven en opstanding wordt ontkend?

Jezus is op weg naar het kruis om de last te dragen, die geen enkel mens ooit kan dragen: de last van onze vervloeking, onze nood en dood. Hij is gegeven tot een verzoening van onze zonden. De Herder is het Lam. De Priester is het Offer. Verzoening door voldoening. In het Paaslam schittert Gods genade voor verlorenen in zichzelf, die hun ziel bij het leven niet meer kunnen houden. Die zich als strafwaardigen hebben leren kennen. Zó zal Hij op het Paasfeest komen: als het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt.

De beslissende vraag is daarom niet of Hij op ons feest zal komen, maar of wij zullen opgaan naar Zijn Paasfeest! Hebben wij de diepste betekenis van Zijn lijden en sterven leren verstaan door een oprecht geloof? Wat dunkt u? Zal Hij komen op ons Paasfeest? Zal Hij aanwezig zijn bij alles wat wij organiseren? Nee, laat Hij daar maar wegblijven, als we onszelf op het oog hebben. Want het zou wel eens kunnen zijn, dat de Heere van onze vieringen zegt: 'Doe het getier uwer liederen van Mij weg; ook mag Ik uwer luiten spel niet horen' (Amos 5 : 23). Laten wij opgaan tot Zijn feest. Zoals God wil dat het Pascha gevierd zal worden: het Lam in het midden, dat de zonde der wereld wegneemt. Met daaromheen mensen als in een ruime kring: ouderen en jongeren die in geloof hun oog richten op de Gekruisigde en door genade mogen weten: ons Pascha is voor ons geslacht!

Kruis en opstanding zijn niet afhankelijk van onze vieringen, van onze sombere of opgewekte stemmingen, van onze diepzinnige beschouwingen, van ons stuntelig verstaan van het diepe mysterie van verlossing, zoals God dat heeft uitgedacht. Op een feest waar wij fantaseren over de steeds terugkerende wedergeboorte van mens en natuur inclusief de kuikentjes komt Hij niet. Hoogstens is hier de commercie aanwezig! Wij komen tot Hem, Die op Zijn eigen feest komt. 'Zie uw Koning komt tot u, zachtmoedig en gezeten op een ezelin!' Om erbij te zijn. Door Hem genodigd. Door Hem getrokken. Voor deze Jezus buigen we in het stof. Om onszelf kwijt te raken aan Hem, Die op het joodse Pascha in Jeruzalem gekomen is, omdat de Vader dat feest heeft ingesteld. Ter ere van Zijn Zoon. Wat dunkt u? Zal Hij er zijn? Wat dunkt u? Zult u er zijn?

M. A. KUYT, GENEMUIDEN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Zal Jezus op het feest komen?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 maart 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's