Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met Hem heersen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met Hem heersen

VERLOSSING HOORT BIJ VERZOENING

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de gemeente die ik mag dienen, worden in de leerdiensten naast de Heidelberger ook de andere reformatorische belijdenisgeschriften behandeld. Zo heb ik onlangs gepreekt uit artikel 12 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Daar belijden we dat de duivelen en boze geesten als moordenaars loeren op de Kerk en op elk lidmaat daarvan, om allen te verderven en te verwoesten door hun bedriegerijen; en dat zij daarom door hun eigen boosheid veroordeeld zijn tot de eeuwige verdoemenis, dagelijks verwachtende hun schrikkelijke pijnigingen. Hier wordt dus beleden dat de machten van de boze, die nu nog volop de wereld beheersen en het Gods kinderen zwaar en moeilijk maken, uiteindelijk onttroond zullen worden. Ja, wat meer is, dat ze zelf al weten dat hun spel ten einde loopt, dat ze slechts weinig tijd hebben en dat hun einde het eeuwige verderf zal zijn. Hoe weet Guido de Brés dit zo zeker, hoe komen we aan deze belijdenis? Nu, dit is dan toch de vrucht van Pasen.

De beslissing gevallen

Beslissend is wat er gebeurde op de Paasmorgen. Daar is het bewijs geleverd van de overwinning van Christus op de satan en op al die machten uit de afgrond die de boze vertegenwoordigen hier op aarde.

Het was in opdracht van de Romeinse overheid, Pilatus wel te verstaan, dat het graf van de Heiland verzegeld werd (Matth. 27 : 66). Na het sterven van de Heere Jezus waren de joodse leidslieden bang dat er alsnog wat zou gebeuren met die dode Jezus, want Hij had immers gezegd dat Hij na drie dagen zou opstaan. Vandaar dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen, en het graf verzegeld moet worden door de overheid.

Maar op de dag na de sabbath, de meest glorieuze dag voor Gods kerk hier op aarde, grijpt God Zeifin. En waar blijven dan de zegels van de Romeinse overheid? Op het moment dat de zegels worden stukgebroken en Christus uit het graf verrijst, op dat moment wordt de Romeinse overheid aan de kaak gesteld als een overwonnen macht.

Daarbij wordt duidelijk dat alle machten die deze aarde geteisterd hebben en zullen teisteren tot op de jongste dag, niet het laatste woord hebben. In principe zijn alle machten op dat moment als vals aan de kaak gesteld en is hun lot beslist. De soldaten worden op de vlucht gejaagd; wie zal nog bestaan, wanneer Christus' opstandingskracht geopenbaard wordt?

Pasen geeft aan dat er nog maar Eén is die alle macht gegeven is in hemel en op aarde. En wanneer Christus na Pasen op de dag van Zijn hemelvaart verschijnt in het Vaderhuis daarboven, , wordt in de hemel uitgeroepen: 'Nu is de zaligheid en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen vérklaagde voor onze God dag en nacht is nedergeworpen' (Openb. 12 : 10).

Trouwens, in het eerste visioen dat Johannes op Patmos ziet, stelt Christus Zich al voor als de Opgestane: 'Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste; en Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid'- (Openb. 1:17-18). .' :

De strijd duurt voort

Dat Christus Zich bekendmaakt als de Levende, die macht heeft over dood en hel, ; is voor Gods kerk ook wel zo belangrijk. Immers, hier op aarde zullen de machten van de boze zich voortdurend manifesteren. Maar zoals Hij de macht heeft over de dood, met Pasen zichtbaar geworden, zo beheerst Hij ook de'machten der boze en der zonde. Want de strijd moet nog wel worden voortgezet.

Het leven van de Heere Jezus heeft vanaf Jiet begin gestaan in het teken van dé strijd tegen satan en zijn machten. Ook dat wordt in Openbaring treffend getekend in het visioen waarin de draak zich opmaakt om Christus te verslinden: 'En de draak stond voor de vrouw die baren zou, opdat hij haar kind zou verslinden, wanneer zij het zou gebaard hebben' (Openb. 12 : 4). Dit is die draak, die oude slang, die duivel en satanas wordt genoemd. Het gaat hier om de grote tegenstander van God, die rondgaat als een briesende leeuw. En de macht van die draak is niet gering; hij zal wereldwijd opereren. En hij zal heel de wereld verleiden (Openb. 12:9).

Zijn macht is groot in deze wereld, en het feit dat Johannes op Patmos hem ziet als een tienkoppige draak, geeft aan dat hij zich op allerlei manieren manifesteert. Tegen het eind van de 20e eeuw schreef Emerson Vermaat zijn Actualiteit van de Apocalyps. Hij tekent ons daar de vele demonische machten die zich haast onweerstaanbaar meester maken van deze wereld. Wie zou niet angstig worden wanneer je leest welke machten zich sterk maken in deze wereld. Nadat Vermaat zijn boek heeft geschreven, is het aan te vullen met vele actualiteiten. Sindsdien heeft de datum van 11 september voor ons een magische klank gekregen. En hoe zal het aflopen in Irak? Wie zou niet vrezen? .'

Onze strijd

Hoe staan wij daar echter persoonlijk in, lettend op de tijd waarin wij leven? We leven middenin een wereld waarin de machten van de afgrond ons voortdurend benauwen. Maar het gaat niet alleen om de strijd op macro-niveau. Het gaat niet alleen om die strijd die zich afspeelt over onze hoofden heen. Maar wijzelf zijn immers ook in de strijd opgenomen. Wij hebben persoonlijk te maken met de machten en verleidingen van de grote draak, de vader der leugen.

Hoe hebben jongeren te maken met de machten van occultisme en spiritisme. Hoevelen worden er ingepalmd door deze machten uit de duisternis, die het voorzien hebben op onze eeuwige ondergang. Hoe heeft de macht van de alcohol velen in de greep. Of komt dat onder ons niet voor?

En dan die macht van de zonde, die ons allen in de klem heeft. Wij moeten immers allemaal verlost worden uit de machten van de duisternis van de zonde. Wij zijn de satan toegevallen. Ons hart staat van nature open voor de macht van de boze. En wij kunnen onszelf niet verlossen van die tirannieke macht van de satan. Hoe roert de satan zich ook in ons persoonlijke leven. U hebt er misschien dagelijks mee te maken.

Juist dan wordt Pasen een rijke troost. Waar wij niet strijden kunnen in eigen kracht, daar wordt gewezen op de opstandingskracht van Christus. Immers, uit die levenwekkende macht van Christus worden de gelovigen bediend. De overwinning van de kinderen Gods ligt in de overwinning van Christus' opstanding.

Christus' overwining

Hoe moet dat concreet gestalte krijgen in ons leven, te midden van de machten uit de afgrond waar wij aan zijn blootgesteld? Dan is het opmerkelijk dat hetzelfde visioen uit Openbaring 12 ons verwijst naar Golgotha. Pasen en Goede Vrijdag grijpen blijkbaar in elkaar. Want zo lezen we in vers 11 van Openbaring 12: 'En zij hebben hem overwonnen door het bloed des Lams'. De gelovigen hebben uiteindelijk midden in die strijd gestaan hier op aarde, maar zij hebben overwonnen door te schuilen achter het bloed van het Lam. Ze zijn immers door het bloed van Christus gewassen van alle zonden en ongerechtigheden. Ze zijn door Zijn bloed gereinigd.

Maar zo wordt ook de macht van de satan overwonnen. Het Lam van God heeft de Zijnen gekocht met Zijn dierbaar bloed en hen voor eeuwig vrijgemaakt. Door het bloed van het Lam delen zondaren in de overwinning van het Lam. De verlossing van de boze machten wordt dus gekoppeld aan de verzoening.

Zo belijden we dat toch ook al vanuit Zondag i: Wat is uw enige troost, beide in leven en sterven? Dan gaat het toch om Jezus Christus, 'Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft'. Het wordt in één adem gezegd: Verzoening en verlossing van de machten der boze.

Hoe blijven wij staande te midden van de machten in deze wereld. Hoe overwinnen wij als het gaat om die macht van de zonde die ons van nature gevangen houdt en ons verloren doet gaan wanneer zij niet overwonnen wordt? De overwinning ligt in het bloed van Christus. Door de verzoening te zoeken in Hem en uit Zijn handen te ontvangen.

Slotkoor

Wie deelt in het verzoeningswerk dat op Golgotha eenmaal is geschied, zal ook delen in het verlossingswerk dat op de Paasmorgen is geopenbaard. En zo, maar dan ook alleen zo, zullen we kunnen delen in de uiteindelijke overwinning. En zo belijdt artikel 12 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis dat de boze met al zijn duivelen ten onder zal gaan.

In die strijd zien we op Hem, Die zit ter rechterhand Gods, waar Hij ook voor ons bidt. Dan mogen we geloven dat alle aanvallen van satan vandaag aanvallen zijn van een reeds overwonnen vijand. Het is slechts een kwestie van tijd en Christus zal al de machten onttronen en definitief onderwerpen. Dan mag na Pasen ons gebed zich intensiveren: Uw Koninkrijk kome...! Ten slotte: Ik moet denken aan het slotkoor uit een oratorium van Georg Philipp Telemann: 'Der Tag des Gerichts'. Vanwege het feit dat Hij met Zijn bloed Zijn Kerk gekocht heeft en door Zijn macht het graf heeft overwonnen, mag het klinken: Er waif der Hollen Ungeheuer Und seine frevelnden Machte Und aller Laster Knechte ins Feuer. Posaunet uor dem Sieger her! Er kömmt mit der erwahlten Mengel ïhre Zahl ist wie Sand am Meer, Und Euüfjkeit ist ihres Lebens lange! Vrij vertaald: De Heere werpt het monster uit de hel met al de zijnen in de poel des vuurs. Aan Hem de victorie. Hij komt met de schare uitverkorenen, en aan hun leven komt geen einde meer. Eeuwig zullen de Zijnen met Hem heersen en Hem de lof toezingen.

A. BLOEMENDAL, OUD-BEIJERLAND

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2003

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Met Hem heersen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 april 2003

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's