Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op die grote morgen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op die grote morgen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen tezamen met hen opgenomen worden in de wolken, de Heere tegemoet in de lucht; en alzo zullen we altijd met de Heere wezen.' [i Thessalonicenzen 4 : 17]

Pasen opent het venster naar de heerlijke Toekomst, die aanbreekt bij de wederkomst van onze Heere Jezus j Christus.

De gelovigen in Thessalonica keken door dat venster met verlichte ogen des verstands. Zij zagen verlangend uit naar het grote Feest. Zoals een kind uitziet naar z'n verjaardag: 'Mam, duurt het nog lang voordat ik jarig ben? '

Leeft dat blij vooruitzicht ook bij ons? Dat hoort er toch helemaal bij als we voor al onze zonden bij Jezus heil vonden? Als we uit Zijn kruis en opstanding leerden leven? Dan mag en moet Luthers levensdevies ook het onze zijn: 'Ik leef elke dag alsof Christus gisteren is gestorven, vandaag is opgestaan en morgen wederkomt.'

Onze bekering heeft een tweeledig doel: om de levende God te dienen én om Zijn Zoon uit de hemel te verwachten. Die Zoon is onze Opgestane Heere, Die ons verlost van de toekomende toorn (1 Thess. i: 10). Derhalve geen angst, voor Zijn komst, maar blijde verwachting.

Toch was er iets dat de blijdschap van de Thessalonicenzen overschaduwde en hun enthousiasme temperde. Ze meenden dat de gestorven broeders en zusters het moment van de feestelijke intocht van de Heiland niet zouden meemaken. Dat die medegelovigen dan zouden achterblijven in de graven. Daarover waren zij bedroefd. Dat statusverschil tussen de doden en de levenden vonden zij onrechtvaardig.

Onnodige tranen. Gevolg van een pijnlijk hiaat in hun geloofskennis. Weer eens een bewijs hoe schadelijk onkunde is.

De apostel ruimt dan ook meteen dat droevig misverstand uit de weg. Hij schetst het voor het geloof zo troostrijke verloop van de gebeurtenissen op de jongste dag.

Allereerst wijst hij op de grote paasreünie, die dan plaatsvindt. De hereniging van alle kinderen van God. Jullie zullen het wederkomstfeest samen met hen beleven.

Wat een troost hè? Uw vader, moeder, broer of zus of kind is in Christus ontslapen. Maar verdrietig denk je: die zie ik nou nooit meer terug. U vergist zich, zegt Paulus. U ziet ze straks op een bepaalde manier terug. Als Jezus wederkomt brengt Hij ze mee. Hij brengt ze bij u terug. Zoals Christus na Pasen bij Zijn discipelen werd teruggebracht zo worden ook die gestorven broeders en zusters bij u teruggebracht (vers 14).

De dan nog levende gelovigen een streepje voor boven de gestorven christenen? Geen denken aan! Die in Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan. Zij gaan voorop. En daarna mogen wij die dan nog leven bij die feeststoet aansluiten. Leven wij nog als Christus wederkomt, dan ondopen we de dood. Dan worden we veranderd in een ondeelbaar ogenblik (1 Cor. 15 : 54). Met de snelheid van een oogknippering getransformeerd, verheerlijkt. Goddank, zondigen kunnen we dan niet meer.

Ja dat zal wat zijn op die grote Morgen. Als de Heere Jezus in volle glorie en majesteit wederkomen zal! Dan wordt alom gehoord het geluid van de bazuin, dat dit wereldbestel uitluidt. En het nieuwe inluidt. Voor de gelovigen een blij bazuingeschal. Het teken dat het grote Feest gaat beginnen.

Zoals onder oud-Israël het jubeljaar werd ingeluid door de sjofar, de ramshoorn, zo zal deze bazuin het eeuwige jubeljaar inluiden. Maar naast dat bazuingeluid is er ook die wereldwijde roep van de aartsengel, de legeraanvoeder. Zijn roep is tegelijk het commando waardoor de engelen aan het werk worden gezet. Zij moeten Christus' uitverkorenen, Zijn beminden, bijeenvergaderen. Alle gelovigen uit de hemel en op de aarde (Matth. 24:31).

Samen verenigd zullen we dan onze geliefde Heiland tegemoet gaan. We worden opgenomen in de wolken. Die dienen als taxi's om ons bij Christus te brengen.

Deze verloste menigte gaat de Heere een eindje tegemoet in de lucht om Hem op eervolle wijze in te halen. Zij vormen zogezegd het ontvangstcomité dat Hem begeleidt op de laatste etappe van Zijn tocht naar de aarde. Zoals oudtijds de inwoners van de stad uidiepen om de terugkerende koning onder gejuich en huldebetoon in te halen.

Denk maar aan de zegenvierende terugkeer van David naar Jeruzalem nadat de opstand van Absalom was neergeslagen.

Toen kwamen de mannen van Juda, 'de koning David tegemoet' (2 Sam. 19 : 16). Hier: 'de Heere tegemoet.' Hem inhalen als de triomferende Koning van het heelal. En dan gaan we dus met Hem naar de aarde. Heerlijk! Hier en nu genieten we al iets van de vervulling van Gods beloften in Christus Jezus. Maar dat zal dan en daar volkomen zijn (NGB 37). In het nieuwe paradijs.

'En alzo zullen we altijd met de Heere wezen.' Ja, dat is de allerbelangrijkste vereniging. Met Hem Zijn, bij Hem zijn, die onze ziel onsterfelijk heefi: liefgekre-

gen. Dan zal die liefdesbeleving volkomen zijn.

Daar verlangen we toch naar als geestelijke bruid? Naar die storeloze gemeenschap met onze Bruidegom. Hem te mogen aanbidden die ons kocht met zijn bloed. Hem groot te maken voor Zijn leiding in ons leven.

Zo dan vertroost elkaar met deze woorden aangaande die grote Morgen (vers 18). Doen hoor!

Vertroosten. Letterlijk: 'erbij roepen.' Je broeder en zuster in de Heere bij dit heil roepen. Erbij bepalen. Elkaar dit heerlijk vooruitzicht voorhouden. Dat biedt troost te midden van moeite, aanvechting, leed en strijd.

'Ik hoop in al mijn klachten op zijn onfeilbaar (wederkomst)woórd. Mijn ziel wacht sterker op den HEER' Dan wachters op de morgen. " De grote Morgen, ach wanneer? ' -

A. VAN VUUREN, BARENDRECHT

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Op die grote morgen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's