Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZENDING: DAAR EN HIER...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZENDING: DAAR EN HIER...

DE DREMPEL VAN DE MOSKEE

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie dacht dat de stevige kritiek die moslims in ons land het laatste jaar te verduren kregen, tot een grote uittocht uit de moskee zou leiden, heeft intussen kunnen ontdekken dat daar voorlopig nog geen sprake van is. De sterke reacties van moslimjongeren op de uitspraken van Ayaan Hirsi Ali en het feit dat maar liefst 37% van de Marokkaanse jongeren bereid is om op een Nederlandse tak van de AEL te stemmen, geven eerder het beeld van groeiende vitaliteit van moslims. Het aantal medelanders dat moslim is (ca. 900.000), groeit harder dan dat het aantal moskeeën toeneemt (nu ca. 450). Dat betekent niet dat de tweede generatie moslims langzamerhand afstand neemt van het geloof van hun ouders. Het betekent dat ze zich niet zonder meer voegen in het patroon van hun ouders. Vooral moskeeën met een jonge leiding groeien hard. Daarnaast komen er allerlei islamitische jongerenorganisaties op, die niet onder de noemer moskeevereniging vallen, maar wel een forum bieden waar moslimjongeren elkaar ontmoeten en zich samen verweren tegen kritiek uit de samenleving. Voor de eerste generatie moslimmigranten was het moslim zijn een automatisch onderdeel van hun identiteit. Door de heftige ontwikkelingen van het laatste jaar is het islamitisch zelfbewustzijn van de tweede generatie moslims in een stroomversnelling geraakt. Of je moslim bent en wat voor moslim je bent, is minder vanzelfsprekend dan voorheen. De drempel van de moskee is lager geworden.

Biedt dit nieuwe kansen voor de kerk? Ik denk het wel. We krijgen regelmatig signalen uit gemeenten dat moslims zich vrij voelen om een Alpha-cursus te volgen en dat moskeeën zelf contact zoeken met kerken in hun omgeving, waarbij ook ruimte is voor gesprek over geloofszaken. Op verschillende plaatsen zijn daarbij moslims tot geloof gekomen en gedoopt. Ik zou elke gemeente wel willen vragen of ze voldoende bereikbaar is voor moslimjongeren die op zoek zijn naar hun identiteit. We horen en zien moslimjongeren dagelijks in het nieuws, maar wat doen we daarmee als er honderden of misschien wel duizenden moslimjongeren in onze eigen stad wonen? Voor de meeste moslimjongeren vormt de kerk geen alternatief, omdat zij bij de dominante westerse cultuur hoort die hen 'niet moet'. Geldt dat ook voor uw gemeente?

Dat de drempel van de moskee lager is geworden, betekent ook dat gemeenteleden meer dan vroeger worden uitgedaagd door de islam. Zelfbewuste, overtuigde moslimjongeren die hier zijn opgegroeid, zijn heel andere gesprekspartners dan hun ouders, die hier zonder veel kennis van de Nederlandse taal als gastarbeiders binnenkwamen. Nu is de moskee nog een huis waar je je als autochtone Nederlander alleen al door de taal en cultuur niet snel zult thuis voelen, maar hoe lang zal dat nog zo zijn? Wat voor uitstraling zal er uitgaan van moskeeën met postmoderne, westerse moslims, waar alleen nog maar Nederlands wordt gesproken? Over een aantal jaren zullen we het weten. Het is niet nodig dat dat u als gemeente dan overvalt.

C. W. RENTIER STAFMEDEWERKER STICHTING EVANGELIE & MOSLIMS

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 mei 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

ZENDING: DAAR EN HIER...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 mei 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's