Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met twee woorden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Met twee woorden

5 minuten leestijd

'Maar Hij zeide tot de vrouw: uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede'. [Lukas 7: 50]

Simon de farizeeƫr heeft Jezus uitgenodigd voor zijn deftige maaltijd. Hij denkt: Zou Jezus soms... de Profeet zijn? Het antwoord krijgt hij onverwacht vlug. Die vrouw, die zondares uit de stad, die Zijn voeten nat maakt met haar tranen en ze zalft, die vrouw kent Hij niet eens. Hij laat haar begaan! Wat is Simon blij dat hij de Heere zo koel heeft ontvangen...

Weg is de onrust van zijn hart. Hij recht zijn rug. Simon trekt zijn conclusies. De profeet kan Hij niet zijn. Een rabbi gaat met zo iemand niet om! De vrouw is via de voorpoort op de binnenplaats gekomen. Even zoeken haar ogen tussen de gasten. Dan ontdekt ze de Heere. Staat ze bij hem, het kruikje met zalf in haar hand, dan stromen de tranen over haar wangen.

Dat zal haar plan niet geweest zijn. Maar het gebeurt; dat hoeft ons niet te verwonderen; bij de Heere gebeurt het. Dan droogt ze Zijn voeten met haar haren en zalft ze met de kostbare zalf. Wat zal het stil zijn geworden in het huis van Simon. Ieder heeft er zo z'n eigen gedachten bij. Simon ook. Hij weet wel 'wat en hoedanig' deze vrouw is; een zondares!

Maar de Heere weet het ook! En dat Hij haar niet wegstuurt om een andere keer terug te komen; is veelzeggend. Over Hem en het evangelie.

Maar Hij weet ook 'wat en hoedanig' Simon is. Dat zal blijken.

'Simon, ik heb u wat te zeggen'. Het antwoord klinkt wat zuinig. Dan volgt de korte gelijkenis uit de mond van de Heere. Een schuldheer; en twee mannen die bij hem in de schuld staan. Vijftig tegen vijfhonderd penningen. Beiden hebben niets om te betalen. Dan scheldt de schuldheer het hun beiden kwijt. Wie zal de schuldheer nu het meeste liefhebben? Dat is de vraag; het draaipunt van de gelijkenis. Simon antwoordt quasi onverschillig. 'Ik acht...'Zijn antwoord is ju _ Dankbaarheid en liefde hangen samen met de grootte van het bedrag dat werd kwijtgescholden. Onmiddellijk trekt de Heere de lijn door.

Deze vrouw, Simon. Je hebt haar genegeerd, maar bij haar is dit aan de orde. Haar liefde en dankbaarheid tegenover Mij getoond, is groot - dat heeft Simon zojuist kunnen zien - omdat haar schuld groot was. En waar veel schuld wordt kwijtgescholden, is veel liefde en dankbaarheid. Dat is hier nu aan de orde.

Wat is er toch met die vrouw gebeurd? Ze heeft van de Heere gehoord. Ze hoorde smalend zeggen: 'Hij is een vriend van tollenaren en zondaren'. Voor haar was dat evangelie! Daar kwam ze op af. Ze kwam in contact met Hem. En als ons zondige bestaan met Hem in contact komt, dan gebeurt er wat. Hij weet 'wat en hoedanig' wij zijn! Hij laat het soms zo maar merken. Merkte u het nooit? De Heere kent mijn hart; mijn diepste overleggingen en zonden. Wij lopen er zelf voor weg. God zet er ons bij stil.

Er is cjelooJbij deze vrouw in het spel. Daarom druppen de tranen. Onze gedachteloze belijdenissen worden nat van de tranen; tegenover God. Tegen U heb ik overtreden. Maar ziet u dat het geloof met twee woorden spreekt? Daarom is die vrouw bij de Heere. Ze gaat op Hem aan. Geloof en sterke liefde grijpen in elkaar tot diepe overgave. Wat een kracht ligt daarin. Ze buigt en belijdt, en ze vertrouwt dat Hij is voor wie Hij zich uitgeeft: de Zaligmaker. Die haar zonden vergeeft. En in dat heldere zicht op Hem, slaan de vlammen van de liefde uit haar leven. Daarom kust ze Zijn voeten en zalft ze met kostbare zalf.

'Uw zonden zijn u vergeven', dat voegt de Heere haar toe. We hoeven er niet om bekend te staan zoals deze vrouw, om toch zonden te hebben. Soms denken we heimelijk: kijk als ik nu eens zoveel zonden had als die vrouw, dan zou ik de vergeving ook begeren... Wat is dat een misverstand. Waar God komt, hebben wij zonden. Ze komen uit alle naden en kieren van ons fatsoenlijke bestaan te voorschijn. Wij hebben zonden en... we moeten er van af. Ze benauwen en verdrieten ons. We hebben God ermee getergd. Hoe komen wij er af? Is dat uw vraag? Velen laten die vraag rusten omdat ze van de zonde niet af willen. Anderen berusten gelaten of verdrietig in vaagheid.

Hoe kwam die vrouw er af? Ze hoorde het Woord uit de mond van de Heere. Zo komt de vergeving tot ons. Door het Woord dat we op onszelf toepassen waar we Hem houden voor wie Hij is. Wie zoekt vergeving? Zie Hem; hoor Hem. Wie buigt voor Hem? Wie gaat op Hem af? Door Zijn Geest geeft Hij zondaren Zijn Woord mee; Zijn Woord van vergeving. In Zijn Naam en op Zijn gezag wordt het ons verkondigd. Geoefend in de herhaling. Voor zondaren die het nooit onder de knie krijgen en er nooit in uitgeleerd raken. Naar Christus toe; om het opnieuw uit Zijn mond te horen.

Simon; waar is Simon gebleven? Het Woord niet zonder spits naar hem. 'Maar die weinig vergeven wordt die heeft weinig lief'. Vijftig penningen schuld maar, tegenover de vijfhonderd van de vrouw. Ja, maar... ook Simon heeft niet om te betalen! Dat is ontdekkend voor fatsoenlijke zondaren. Zij moeten eenmaal de 50 penningen zelf betalen; maar ze hebben ze niet! Wat zal dat erg zijn... De vrouw gaat met de buit strijken. De Heere zal haar bij dat Woord, van vergeving, bewaren. Zo kan ze heengaan. In vrede.

G. C. KLOK, PUTTEN

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Met twee woorden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juli 2003

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

PDF Bekijken