Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij-Eén

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij-Eén

KERST BRENGT GEMEENSCHAP

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dankzij Gods genade in Christus is er de gemeenschap der heiligen! En ook dankzij het gebed van de volmaakte Bidder, onze grote Hogepriester: 'En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen. Opdat zij allen één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt' (Joh. 17 : 20, 21).

Deze hogepriesterlijke bede is een gebed om eenheid. Deze bede wordt gehoord, want de Vader hoort de Zoon altijd! Kortom, met Christus' gebed is de eenheid van de Zijnen geen droom maar werkelijkheid. Een diepe eenheid is het, want verankerd in het Wezen van God Zelf. De gelovigen zijn één gelijkerwijs de Vader en de Zoon één zijn. Ook blijkt dat de eenheid tussen de leden van Christus' lichaam alles te maken heeft met het geloven in het verkondigde Woord. Verder maakt dit gebed van Christus duidelijk dat de eenheid van de Zijnen naar de wereld toe getuigend werkt en ertoe leidt dat ook anderen gaan geloven dat de Vader Zijn Zoon gezonden heeft. Ook dat is weer de uitwerking van het gebed van Christus. Zo vormen gebed- Woord-eenheid een hechte drieslag. Ze horen bijeen, want ze horen bij Hem en ook bij hen die van Christus zijn.

Maria en Elizabet

De engel Gabriël komt tot Maria om de geboorte van de Zaligmaker aan te kondigen. De eerste woorden uit de mond van de hemelse Godsgezant tot Maria luiden: 'Weest gegroet, gij begenadigde, de Heere is met u; gij zijt gezegend onder de vrouwen' (Lukas 1: 28b). Met betrekking tot ons onderwerp onderstrepen we de woorden 'de Heere is met u'. Deze woorden wijzen op Gods nabij-zijn.

God is met Maria. Dat blijkt daaruit dat Maria de moeder mag zijn van Gods eniggeboren Zoon. Hij zal de Zoon van de Allerhoogste genoemd worden. Hij zal uit Gods hand de troon van Zijn vader David ontvangen. Hij is de beloofde Messias. In Hem is Maria met God verbonden. Dank zij Hem is God met haar.

Met het oog op ons thema staan we wat uitvoeriger-stil bij de ontmoeting tussen Maria en haar nicht Elizabet. Op Elizabet is Maria trouwens ook door Gabriël gewezen. Dit was voor Maria een wenk om naar Elizabet toe te gaan. Het is uiteraard allemaal heel wat geweest voor Maria. Ze had Gods boodschap gelovig beaamd. Dat is het belangrijkste. Maar de Heere had Zijn engel ook laten wijzen op Elizabet, die op haar hoge leeftijd al zes maanden zwanger was. Dit diende tot versterking van Maria's geloof. Verder had Maria er behoefte aan om met haar nicht Elizabet te spreken. Niet alleen om als twee aanstaande moeders ervaringen uit te wisselen, maar vooral om samen God groot te maken.

Groet

De nichten zullen elkaar vanwege de afstand niet zo vaak hebben gezien. Toch was er een band tussen de jonge Maria en haar veel oudere nicht Elizabet. Dat was niet slechts de familieband, maar dat was bovenal de geeste-

lijke verbondenheid die zij met elkaar hadden. Beiden kenden en dienden de Heere. Maria en Elizabet verstonden elkaar. Ze spraken dezelfde geestelijke taal. Bij Elizabet kon ze haar woorden kwijt. Wat heerlijk om samen over Gods grote daden te spreken!

Bij haar binnenkomst in het huis van Zacharias groet Maria Elizabet. Wat Maria bij haar begroeting tot Elizabet heeft gezegd, wordt in de Bijbel niet vermeld. Er wordt wel melding gemaakt van een bijzonder gebeuren dat volgt op de woorden van Maria. We lezen namelijk: 'En het geschiedde als Elizabet de groetenis van Maria hoorde, zo sprong het kindeke op in haar buik; en Elizabet werd vervuld met de Heiligen Geest' (Lukas i: 41). De Heilige Geest doet het kind opspringen op het moment dat Maria haar woorden van begroeting spreekt en Elizabet deze woorden hoort. De Heilige Geest werkt met het Woord! Dat het nog ongeboren kind opspringt, heeft een betekenis; het opspringende kind in Elizabets buik 'begroet' met vreugde de Zaligmaker, die nog in de buik van Maria is. De nog ongeboren Johannes kondigt op die manier de komst van Christus met een opspringen in vreugde aan.

Profeteren

We lezen dat Elizabet vervuld werd met de Heilige Geest. Dit vervuld worden van Elizabet door de Geest werd niet veroorzaakt door het opspringende kind in haar buik, maar werd door de Heilige Geest Zelf bewerkt. Wat is het gevolg? Elizabet gaat spreken. Of moeten we zeggen: Elizabet heft haar lofzang aan? Ze gaat in elk geval profeteren. De Geest vervult haar hart en doet haar Geestdoorademde woorden spreken. Vervuld met Gods Geest roept Elizabet met luide stem. Op zich is dat opmerkelijk voor een vrouw van haar leeftijd, maar er is hier meer aan de hand. Hier is sprake van een openlijke proclamatie oftewel een publieke erkenning dat Maria gezegend is onder de vrouwen en dat de vrucht van haar buik gezegend is.

Maria heeft een bijzondere zegen van God ontvangen. Elizabet verblijdt zich daarover. Van harte prijst zij haar jonge nicht gelukkig en bidt ze Maria Gods zegen toe. Bij Elizabet vinden we geen jaloezie dat haar zoon verreweg de mindere zal zijn van Maria's Zoon. 784

De Heere heeft ook haar rijk gezegend. Ze mag op hoge leeftijd nog moeder worden, ja de moeder zijn van de voorloper van de Messias. Elizabet is oprecht verblijd over de komst van Christus. Ze gunt het haar nicht Maria van harte dat God haar onder alle vrouwen deze unieke zegen schenkt, dat zij de moeder des Heeren zal zijn.

Roeping en moederschap

Waarom kijkt Elizabet niet met een jaloerse blik naar haar nicht? Is het omdat Elizabet zo'n goedige aard had of zo'n nederig karakter? Dat is de reden niet. Het is door de leiding van Gods Geest dat wij het Ieren aanvaarden als anderen een grotere zegen ontvangen dan wij. Gods Geest is de Geest van verootmoediging. Gods Geest is het ook die ons God leert roemen over Zijn werk in het leven van onze naasten. Dan komt er gunning en ook blijdschap. Bovenal is het Elizabet in haar lofprijzing te doen om de vrucht van Maria's buik. Het gaat Elizabet om de komst van de beloofde Messias. Naar Hem ziet ze uit.

Geleid door en vervuld met de Heilige Geest heeft Elizabet profetische woorden gesproken. Haar woorden sluiten helemaal aan bij de woorden van de engel Gabriël. Net als de hemelse boodschapper spreekt zij over Maria's roeping en moederschap. Het lijkt wel alsof Elizabet persoonlijk aanwezig is geweest bij het gesprek van Gabriël met Maria. Maar daarvan was geen sprake. Maria heeft ook nog geen gelegenheid gehad om Elizabet over de verschijning van de engel te vertellen. Onmiddellijk na haar groetenis wordt Elizabet door de Heilige Geest vervuld en gaat zij spreken.

Hulde

De treffende overeenkomst tussen de woorden van de engel en de woorden van Elizabet zijn Maria natuurlijk opgevallen. Dat gebruikt de Heilige Geest om Maria te laten merken dat de woorden van Elizabet helemaal aansluiten bij de woorden van de engel. Zo dragen voor Maria de woorden van Elizabet het waarmerk van de Heilige Geest. Dit is een geweldige bemoediging voor Maria. Zo versterkt de Heere het geloof van Zijn dienstmaagd.

De Heere versterkt ook het geloof van Elizabet. Dat het kind in haar buik van vreugde opspringt bij de groetenis uit de mond van de moeder des Heeren, is een opmerkelijk gebeuren. Elizabet wist dat het kind in haar buik met de Heilige Geest vervuld zou worden 'uan zijner moeders lijf aan.' Dat had de engel tot haar man Zacharias gezegd. Ook had Gabriël gezegd dat Elizabets zoon voor de Messias zal heengaan. Elizabet was in verwachting. Ze verwachtte een zoon. Ze zag ernaar uit dat het Woord met betrekking tot haar jongen werkelijkheid zou worden, namelijk dat hij vervuld zou worden met de Heilige Geest en zou profeteren over de komende Christus. En wat gebeurt er als Maria bij haar komt en haar begroet? Dan wordt Elizabets verwachting vervuld op het ogenblik dat haar nog ongeboren zoon al in de moederschoot hulde brengt aan de nog maar net ontvangen vrucht in Maria's schoot, de dan nog niet geboren Zaligmaker. Op deze manier wordt ook Elizabets geloof door de Heere versterkt.

Samen

Hier zien we ook iets van de betekenis van de gemeenschap der heiligen. De Heere voedt en gebruikt deze gemeenschap om het geloof van de Zijnen te versterken. De woorden van Maria waren bemoedigend voor Elizabet. Andersom waren de woorden van Elizabet bemoedigend voor Maria. Waarom? Omdat deze woorden vol zijn van Hem, Christus Jezus, de Heere. In dit geval gaat het om gemeenschap der heiligen door de belofte en de komst van de Zaligmaker. Maria en Elizabet ontmoeten elkaar door middel van het Woord. Daar waar het Woord van God over en weer wordt doorgegeven, ook in onze onderlinge ontmoetingen en gesprekken, versterkt de Heilige Geest het geloof en tegelijk de gemeenschap der heiligen.

Het gelovig horen van het Woord brengt mensen bij elkaar. In die onderlinge ontmoeting mogen we elkaar wijzen op de Heere en Zijn Woord. Het ware geloof ziet op Hem, wil bij Hem zijn. En dicht bij Hem ontmoeten we ook anderen die dicht bij Hem 'even.

Door Woord en Geest bij-Eén. Zoals Maria en Elizabet. Zoals de herders die samen naar Bethlehem gingen en samen het Kindeke zochten en vonden. En samen alom verkondigden het woord, dat hun van dit Kindeke gezegd was. En dat leidde vervolgens weer tot verwon- 1 dering bij allen die het hoorden.

'Komt, laat ons samen Isrels HEER, de Rotssteen van ons heil met eer, met Godgewijden zang ontmoeten...!' (Psalm 95 : 1)

T. VAN BRUGGEN, 'T HARDE

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 2003

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Bij-Eén

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 2003

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's