Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zo groot en zo machtig

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zo groot en zo machtig

DIT KIND ZAL VERLOSSING BRENGEN

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het lied van Maria in Lukas i heeft heel wat componisten geïnspireerd tot prachtige composities onder de naam 'Magnificat', naar het eerste woord in de Latijnse weergave van Maria's lied. 'Mijn ziel maakt groot de Heere'. De versies van bijvoorbeeld vader en zoon Bach zijn een loflied op God, die machtig is en grote dingen doet. 'Grote dingen heeft aan mij gedaan Hij, die machtig is...' (Luk.i: 49). En even verder: 'Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm' (vs. 51).

Het Oude Testament

Het is niet verwonderlijk dat het lied van Maria heel sterk geworteld is in het Oude Testament. Er zijn veel overeenkomsten met het lied van Hanna in 1 Samuel 2. Ook woorden uit de Psalmen komen terug in Maria's lofzang. God doet grote dingen en daarom is Hij met niemand te vergelijken (Psalm 71:19). Vaak wordt gesproken van de arm of de hand van de Heere, die krachtige daden doet (bijv. Psalm 118 : 16).

Op veel manieren heeft de Heere laten zien dat Hij machtig is. Vooral twee dingen worden in het Oude Testament regelmatig genoemd. Hij is de machtige Schepper van hemel en aarde. En Hij is de machtige Verlosser, die Zijn volk verlost heeft uit Egypte. Eén ding wordt steeds weer duidelijk: God is zo groot en machtig, Hij is met niets en niemand te vergelijken.

Jesaja spreekt van God als Schepper in Jes.40 : 25: 'Bij wie dan zult gij Mij vergelijken, die Ik gelijk zij? zegt de Heilige'. Wie heeft alles geschapen? Ben Ik het niet, zegt de Heere dan. En ben Ik het dan ook niet waard dat je je vertrouwen op Mij alleen stelt?

Mozes zingt in Exodus 15 van God als de machtige Verlosser, wanneer de Israëlieten door de Rode Zee getrokken zijn en Egypte en de Egyptenaren achter zich gelaten hebben. 'O Heere, Uw rechterhand is verheerlijkt geworden in macht...' Juist de geschiedenis van Israël laat zien dat er geen God is dan de Heere. 'Want wat God is er in de hemel en op de aarde, die doen kan naar Uw werken en naar Uw mogendheden' (Deut.3 : 24). Zo heeft de Heere zichzelf bekendgemaakt als de machtige Schepper en de machtige Verlosser. En Maria sluit daarbij aan in haar lofzang.

Maria's lied

'Grote dingen heeft aan mij gedaan Hij, die machtig is...' Het is een groot wonder, wat er met haar gebeurd is. Zij was op een bovennatuurlijke manier zwanger geworden. Zij werd zwanger bevonden uit de Heilige Geest (Matth.i: 18). Hier laat God weer heel duidelijk Zijn macht als Schepper zien. Geen ding zal bij God onmogelijk zijn, had de engel Gabriël tegen Maria gezegd. Voor God staat er niets in de weg om Zijn plan uit te voeren. Hij is de machtige God, en Maria mag ervan zingen. Het is ongehoord wat er met haar gebeurd is. Maar het is dan ook een werk van de Heere, de machtige God.

Maar als Maria zingt van de grote dingen die God gedaan heeft, dan zingt ze ook van Hem als Verlosser. Het Kind dat uit haar geboren zal worden, zal Gods Zoon zijn; Zijn naam moet Jezus zijn, en Hij zal regeren op de troon van David. Alles wijst erop dat dit Kind verlossing zal brengen. Daarom horen we Maria zingen: 'Mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker'. Zoals in het Oude Testament de macht van God bleek in de verlossing uit Egypte, zo blijkt nu de macht van God daarin dat Jezus geboren wordt, de Zaligmaker, die de Zoon van God is.

Maria maakt God groot. Je zou kunnen zeggen dat de engelen aansluiten bij haar lied, wanneer ze de lof van God zingen in de nacht in de velden van Bethlehem. Een menigte van hemelse heerlegers, talloze engelen zingen dan Gods lof. 'U is heden de Zaligmaker geboren'. De verschijning van deze menigte engelen laat zien dat het om een machtige gebeurtenis gaat. God grijpt in. Hij toont Zijn macht. Dat moet duidelijk zijn.

Waar blijkt nu Zijn vermogen?

Dan gaan die herders naar Bethlehem. Ze vinden het precies zoals hun gezegd is. Een kind in een kribbe. Wat merk je dan nog van de macht van God? Een leger van engelen, die de nacht verlichten en God loven, dat maakt indruk. God is groot! Maar een kind in een kribbe, wat voor heerlijkheid zie je daaraan?

Het was natuurlijk niet zo, zoals je wel eens op oude plaatjes ziet, dat er een soort stralenkrans om het hoofdje van dat kind hing. Daar in de kribbe lag een mensenkind, een pasgeboren baby, zoals we dat allemaal wel eens gezien hebben, maar dan onder veel luxer omstandigheden dan daar in Bethlehem. Zo'n klein kind is niet het toonbeeld van macht. Eerder van zwakheid, hulpbehoevendheid. Zo'n kind is vertederend, maar je komt niet direct onder de indruk van de macht van zo'n kind. Wat kan zo'n kind nu beginnen.

God is machtig, zingt Maria. Hij heeft een krachtig werk gedaan door Zijn arm. Maar wat zie je daarvan als je bij de kribbe in Bethlehem staat?

Toch is dat de manier waarop God Zijn macht openbaart. In dat Kind in de kribbe. Daarvan geldt wat Jesaja geprofeteerd heeft in Jes.40 : 9 - Zie, hier is uu; God! Hier, in de kribbe. Dit Kind. Dat is uw God.

Teken van Gods macht

Misschien moeten wij ons beeld van God wat bijstellen. Dat moest Elia ook, toen de Heere met hem sprak bij de berg Horeb. God openbaarde zich aan Elia. Niet in een stormwind, niet in een aardbeving, niet door middel van vuur uit de hemel, maar God openbaarde zich in het suizen uan een zachte stilte (1 Kon.19 : 12). En dat was ook de boodschap die Zacharia in één van zijn nachtgezichten kreeg. 'Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden' (Zach.4 : 6). Letwel: het zal geschieden. God brengt grote dingen tot stand. Hij verlost en beschermt Zijn volk. Hij overwint de vijand.

Dat gebeurt dan lang niet altijd met veel uiterlijk machtsvertoon, maar vooral op een wat verborgen manier met schijnbaar geringe middelen. De reus Goliath werd niet door een sterk leger verslagen, maar door een enkele herder met een slinger, die in de naam van God op de vijand afging. Zo machtig is God.

En zo zien we het Kind in de kribbe in Bethlehem liggen als een teken van Gods macht. Dat zie je trouwens alleen door het geloof. Door te geloven in God, die langs deze weg verlossing brengt. Door een Kind in een kribbe. Een Kind dat straks moet vluchten naar Egypte, omdat Zijn leven gevaar loopt. Een Kind dat opgroeit ergens achteraf in Nazareth waar toch niets goeds vandaan kan komen. Een Kind dat uitgroeit tot een Man van smarten, die schijnbaar weerloos sterft aan een kruis.

Zo toont God zich machtig, want door dit Kind, door deze Man van smarten, wordt de vijand, de duivel, verslagen. De macht van de zonde wordt gebroken en de dood wordt verslonden tot overwinning. Niet door kracht of geweld, maar door het Kind dat in een kribbe in Bethlehem werd neergelegd.

Zwakke en ontrouwe mensen

Zoals de macht van God zichtbaar wordt in de schijnbaar zwakke gestalte van Zijn Zoon, zo wordt de macht van God ook zichtbaar in de zwakke gestalte van Zijn gelovigen. Het zwakke geloof en de ontrouw van de volgelingen van Jezus Christus zijn op geen

enkele manier goed te praten. Wij moeten ons benaarstigen om onze roeping en verkiezing vast te maken, zodat wij nimmermeer struikelen en vast staan in het geloof (2 Petr.i: 5- 11). Dat is onze roeping. Maar ondertussen mogen we er wel verwonderd over zijn dat de Heere van zulke zwakke en ontrouwe mensen gebruikmaakt om Zijn Koninkrijk te bouwen. Geen vervolgingen van buitenaf, geen dwalingen van binnenuit, geen verdeeldheid onderling heeft de kerk van Christus ten onder gebracht. Dat is de macht van God, die uitgewerkt wordt in de gebroken gestalte van de kerk. En daarvoor zet de Heere zwakke mensen in.

Mensen zoals Paulus. Hij wilde graag sterk zijn om veel voor het Koninkrijk van God te kunnen betekenen. Maar de Heere zei: Als jij zwak bent, dan ben je machtig, want dan is er ruimte voor Mijn kracht om in jou te werken. Juist wanneer je zwak bent en afhankelijk van Mijn kracht, dan kun je veel voor het Koninkrijk van God beteke-nen. Gods kracht wordt in onze zwakheid volbracht (2 Kor.12 : 7-10). God is machtig. Dan gaat het niet om watje ziet, maar om watje gelooft van het Kind in de kribbe en van de Man van smarten aan het kruis.

W. MEIJER, KOOTWIJKERBROEK

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 2003

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Zo groot en zo machtig

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 december 2003

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's