Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Globaal bekeken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Globaal bekeken

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

n-tlet nummer van 15 januari II. nam tfe in deze rubriek het slot op van een artikel over 'occultisme' van mevr. J. J. Brasser-Rebel uit een Kernkatern van de hervormde gemeente van Huizen. Daarop kwam een reactie van ds. J. van Dijk te Herwijnen, die we hier laten volgen, met vervolgens een reactie van mevr. Brasser- Rebel:

Ds. Van Dijk:

'Na Het lezen uan de kolom in "Globaal bekeken", m.b.t. de speciale Kernkatern uan de gemeente Huizen waarin aandacht gegeven werd aan occultisme, voel ik me gedrongen enige kanttekeningen te maken. Dit omdat ik meen, dat de Pro-life-arts mevr.Janneke Brasser- Rebel zich niet alleen enigszins nonchalant uitspreekt over zaken die zich afspelen op het brede grensvlak uan de occulte wereld, maar tevens haar eigen mening tot een geruststellende zalf over een deel uan deze materie smeert. Althans, dit is mijn indruk. Na lezen van het artikel ualt het mij op, dat zij de afternatiei/e geneeskunst voornamelijk beoordeelt uan uit haar medische professie. Mijns inziens is er daardoor te ueel nadruk komen te liggen op de "geneeskunst" en ueel minder op de "alternatieve" ontstaansgrond daarvan.

Mijn reactie is ingegeven door het onstellende feit, dat zovelen uan gereformeerde signatuur hun heil zoeken in de alternatieve geneeskunst zdnderte beseffen waarin bepaalde methoden han oorsprong vinden en met welke behandelaars men in contact kan komen. Het is bijvoorbeeld van belang te weten, dat acupunctuur zijn wortels heeft in de Chinees-tauïstische achtergrond. Het is van essentieel belang te bedenken, dat tauïsme een door en door occulte religie is, waarbij demonisme, bijgeloof, waarzeggerij, magie en astrologie een essentiële rol spelen. Ook de oorsprong van de homeopathie is in verband te brengen met de occulte zienswijze en praktijken uan de grondlegger van de homeopathische geneeskunst, Samuël Hahnemann. Deze hing de gedachte uan de dematerialisering uan de geneeskracht aan, d.w.z. schokkend en schuddend wordt de materie uan de werkzame • geneeskrachtige stof stapsgewijs ontdaan van het laatste molecuul. Deze methode wordt vanuit een paranormale visie uitgevoerd. Dit te weten is van groot belang.

Nu is het niet zo, dat men door de materie occult wordt belast. Niet de naalden uan de acupunctuur, noch de - m.i. tot een placebo uerdunde - materie van het homeopathische medicijn zal ons in contact brengen met de occulte wereld en evenmin ons occult belasten. De grote vraag is echter waar en van wie we het medicijn of de behandeling ontvangen. Indien die op zichzelf niet occulte naalden of medicijnen ons worden toegediend of voorgeschreven door een occult belaste persoon en/of in een occult belaste omgeving, dan begeven we ons op een voor de christen verboden terrein! Vrijwel zeker zal de occulte belasting met de behandeling door de behandelaar aan ons worden overgedragen, met alle gevolgen van dien voor een open uerhouding met de God en Vader uan onze Heere Jezus Christus. Niet, dat God niet bij machte zou zijn ons hiervan te weerhouden of te behoeden, maar eenvoudig omdat Hij het ons verboden heeft. Tovenarij, guigelarij, waarzeggerij, magie, duivelskunstenarij, acht geven op uogelgeschrei, het waarnemen van de hemellichamen, om daar heil van te verwachten is voor de Heere een gruwel! Een christen leeft naar Zijn Woord en uit de Geest en bidt daarbij in deze om onderscheidingsvermogen. Het verbaasde me, dat mevr. Janneke Brasser- Rebel twijfelde aan de vraag of iriscopie een al dan niet paranormaal diagnostisch middel is. In de iriscopie wordt immers in de iris de afspiegeling gezien van het gehele menselijk lichaam, die op zijn beurt weer de afspiegeling uan de gehele kosmos is. De mens als microkosmos is een afspiegeling uan het geheel uan de macrokosmos. De micro-macrokosmosleer is gebaseerd op het aanwezig zijn van evenwicht in de micro- en de macrokosmos. De mens moet dus in evenwicht zijn met het geheel van de kosmos. Deze gedachten vinden we ook terug in de jin(jang-leer. De hemel isjang en de mens is jin. Deze beide moeten met elkaar in een astrologisch evenwicht zijn. In de iris is te zien waar dit niet het geval is. Iriscopie is m.i. occult. We zouden in dit verband ook nog kunnen denken aan yoga, reiki, transcendente meditatie enz. enz.

Dankbaar was ik voor het einde van het stukje. Met name als de gemeente erop gewezen wordt, de richtlijnen die Jacobus geeft in praktijk te brengen. In al onze zorgen en moeiten mogen we dankbaargebruikmaken van hetgeen ons op verantwoorde basis in de reguliere geneeskunst wordt geboden. En tegelijkertijd grijpen we ons in gebed en geloof vast aan Hem uan wie we bij de doop reeds hebben

mogen horen dat God onze Vader alle kwaad van ons u/eren wil of dat kwade doet meewerken ten goede. Of, zoals Paulus het zegt: En wij weten, dat hun, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, hun, die naar Zijn uoornemen geroepen zijn (Rom. 8 : 28).'

Mevr. Brasser:

'Als het gaat over occultisme is mijn eerste uitgangspunt datjezus Christus, de Overwinnaar uan de machten uan de duisternis, onze Koning is. Ik hoef niet uit angst voor occulte machten te leven, overigens zonder te vergeten wat in Jak. 4:7 staat: Onderwerpt u dus aan God maar biedt weerstand aan de duivel en hij zal van u vlieden.

Mijns inziens zijn occulte machten abnormale krachten, die je je niet via een normaal leerproces eigen kunt maken. Het heeft te maken met het bezitten van kracht, met macht ouer anderen bijv. in andermans leven kunnen kijken (helderziendheid) en het geven uan kracht aan anderen via energievelden. Dit staat in scherp contrast met de werking van de Heilige Geest. Gaven van de Geest zijn nooit ons bezit maar blijven God toebehoren. Gaven van de Geest hebben met genade te maken en niet met macht.

Wij mogen onszelf nooit blootstellen aan krachten die tegengesteld zijn aan de werking uan de Heilige Geest. Dit is voor mij de basis waarop ik mijn oordeel vorm ouer geneeswijzen (ook de reguliere).

Als het erom gaat waarin alternatieve geneeswijzen hun wortels hebben, dienen wij ook naar onze reguliere westerse geneeskunst te kijken: deze heeft zijn wortels ueelal in een materialistische, atheïstische levensbeschouwing. Iriscopie en acupunctuur komen beide vanuit het taoïsme. Acupunctuur heeft duidelijke raakvlakken met de reguliere geneeskunde: jin en jang lijkt op ons sympathisch en parasympatisch zenuwstelsel. De meridianen komen in een aantal gevallen overeen met wat wij van pjjnbeleving weten. De naalden stimuleren ons lichaam tot aanmaken van endorfine (een op morfine lijkende lichaamseigen stof). In acupunctuur kun je je ook op een normale manier bekwamen. Als een reguliere arts acupunctuur gebruikt bijv. als aanvullende pijnbestrijding ontdek ik daar zelf geen occulte macht in. In geval van iriscopie ligt dat voor mij wat onduidelijker. Het is mij niet duidelijk of iriscopie op een normale manier te leren valt. Niet normaal te leren betekent voor mij: occult. Iets occult benoemen is echter een zwaar oordeel waarbij je heel zeker van je zaak moet zijn. Anderzijds raad ik wel aan bij (enige) twijfel je er niet mee in te laten.

Homeopathie, indien uitgeoefend dooreen reguliere arts die zich niet inlaat met occulte praktijken is iets waarin ik zelf geen occulte machten kan ontdekken. Het schudden van de medicijnen gebeurt gewoon fabrieksmatig. Het potentiëringsproces is natuurwetenschappelijk niet te verklaren maar daarom nog niet occult. Er is immers veel meer in Gods schepping wat door ons verstand niet te begrijpen is.

Er blijft hoe dan ook een grijs gebied waarover we heel veel van mening kunnen verschillen. Zelf probeer is steeds weer terug te gaan naar de basis: past de werking bij hoe occulte krachten werken? Is het tegengesteld aan de werking van de Heilige Geest? Maar bovenal wil ik het zoeken in een houding van ootmoedig wandelen met God, oefenen in de vrucht van de Geest (de liefde) waardoor satan meer en meer wordt weerstaan en belemmerd in zijn werk.'

v.D.G.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 2004

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Globaal bekeken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 januari 2004

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's