Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Pasen en ons dagelijkse leven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pasen en ons dagelijkse leven

NU VANGT HET NIEUWE LEVEN AAN ...

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

NU VANGT HET NIEUWE LEVEN AAN ...
Want nu de Heer' is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan.' Dat zingen we graag, tijdens de paasdagen. Deze dichtregel brengt het paasgeloof kernachtig onder woorden. Pasen maakt voor een gelovige het verschil tussen leven en dood. Door Zijn opstanding heeft Jezus de dood verslonden tot overwinning. Zijn lege graf is het bewijs dat het schrikbewind van de dood is gebroken. Voor Jezus breekt op de paasmorgen het nieuwe leven aan. De strijd is gestreden. Het offer van de verzoening is gebracht. Dat heeft ook gevolgen voor het leven van allen die in Hem geloven. Leeft Hij, dan leven zij ook. Het zijn immers Zijn eigen woorden: 'Ik leef, en gij zult leven'. Daarom zingen we op Pasen: 'Want nu de Heer' is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan.'

Realiteit
Hoe klinken deze woorden echter in ons dagelijkse leven? Wat blijkt er van het nieuwe leven in een wereld, die ook na Pasen getekend wordt door ziekte en dood? Het paaslied lijkt overstemd te worden door het lied van de dood: 'En hij stierf'. Deze realiteit staat vaak dichter bij ons dan de werkelijkheid van Pasen. Het lijkt erop dat het paasgeloof door de feiten wordt gelogenstraft. Wie alleen de feiten van ons dagelijkse leven onder ogen ziet, zonder het heilsfeit van de opstanding van Christus, die loopt inderdaad vast met het paasevangelie. Dan is Pasen slechts een vlucht uit de werkelijkheid van alledag, of hoogstens een hoop op een betere toekomst. De dagelijkse realiteit is echter zo anders. En toch wordt er met Pasen gezongen: Nu vangt het nieuwe leven aan. Ondanks de gebrokenheid en de eindigheid, waardoor ons dagelijkse bestaan wordt gekenmerkt. Wat is het geheim van dit geloof?

Heilsfeit
Het geloof leeft van de feiten. Van de heilsfeiten, wel te verstaan. Zonder het heilsfeit van de opstanding van Christus hebben onze woorden over het nieuwe leven geen betekenis. Dat laat Paulus ons in 1 Korinthe 15 duidelijk zien. Als Christus niet was opgestaan, dan is het geloof vruchteloos. Dan heeft de dood het laatste woord. Ondanks onze woorden over het nieuwe leven. Maar plotseling onderbreekt Paulus zijn betoog. Hij verkondigt het heilsfeit: 'Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden!'
Als we het paasevangelie lezen, dan blijkt dat Pasen geen vlucht uit de werkelijkheid betekent. Op de gezichten van de vrouwen uit Jeruzalem staat de ontreddering te lezen. Ze komen om het lichaam van Jezus te balsemen. Ze zingen niet: 'Nu vangt het nieuwe leven aan!' Alles staat in het teken van de dood. Over gebrokenheid gesproken. Maar juist dan verkondigt een engel het paasevangelie: 'Wat zoekt gij de Levende bij de doden? Hij is hier niet, Hij is opgestaan!' Terwijl de engel het heilsfeit van de opstanding verkondigt, wijst hij de plaats aan waar het lichaam van Jezus heeft gelegen. 'Ziet de plaats, waar de Heere gelegen heeft.' Christus heeft de dood overwonnen. Daarom kan er gezongen worden: 'Nu de Heer' is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan!'

Eeuwigheidsleven
Als we vragen naar de betekenis van Pasen voor ons dagelijkse leven, dan zullen we moeten weten wat het nieuwe leven inhoudt. De opstanding van Jezus betekent geen terugkeer naar dit aardse leven. Het nieuwe leven ligt niet zonder meer in het verlengde van ons aardse bestaan. Op de paasmorgen komt eeuwigheidsleven openbaar. Ons leven is aan de dood onderworpen. Leven op aarde betekent sinds de zondeval een gestadige dood. Wij hebben ons losgesneden van God, Die ons ware Leven was. Daarin ligt de oorzaak van de gebrokenheid en de eindigheid van ons leven. Jezus heeft dit leven aangenomen. Hij, Die de eeuwige Zoon van God is, wordt door Zijn Vader verlaten.'Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?' En als alles is volbracht, dan buigt Hij het hoofd en geeft Hij de geest. Wie zou bij een gestorven Jezus nog durven zingen over het nieuwe leven? Op de paasmorgen klinkt echter de blijde boodschap dat Jezus leeft. 'Hij heeft het leven van God begeerd. God heeft het Hem gegeven' (Ps. 21). Door Zijn opstanding heeft Christus de dood overwonnen. De ban van de dood is gebroken. De schuld is verzoend. De verhouding met God is hersteld. Daarom wordt het leven van Jezus na de opstanding niet meer gekenmerkt door gebrokenheid en eindigheid. Zonde en dood hebben voor Jezus het laatste woord niet meer.
'Nu vangt het nieuwe leven aan!' 'Ik ben dood geweest, zegt Hij, en Ik ben levend in alle eeuwigheid.' Aan dit nieuwe leven wil Hij mensen deel geven, die de dood verdiend hebben. In alles wat Hij doet, heeft Christus immers de Zijnen op het oog. Ook in Zijn opstanding is Hij de Borg en Plaatsbekleder. Hij heeft het nieuwe leven door Zijn dood bereid. 'Christus is immers opgestaan voor gevallen mensen.'  (Noordmans).

Ontmoeting
Hoe krijgt dit nieuwe leven gestalte in een mensenleven, aan deze zijde van de dood? Het paasevangelie laat ons zien, hoe de levende Christus mensen opzoekt. Mensen die zijn vastgelopen in de vergankelijkheid en de schuldigheid van hun leven zonder God. Zo klinkt het paasevangelie in ons verloren bestaan. Petrus en Johannes. Maria Magdalena. Jezus zoekt hen op: 'Ik ben het'. Waar de opgestane Levensvorst ons tegemoet komt, daar wekt Hij in ons hart het nieuwe leven. 'Ik leef en gij zult leven'. Wie Christus door het geloof leert kennen als de gekruisigde en de opgestane Heere, die krijgt deel aan de kracht van Zijn opstanding. Door de ontmoeting met de levende Christus gaan we zingen: 'Want nu de Heer' is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan.'
Als de kracht van Christus' opstanding ons leven doortrekt, komen we anders in het leven te staan. De doodsheid van ons aardse bestaan wordt weggenomen. Eertijds was ik zonder God en daarom ook zonder hoop in de wereld. Zo leven er velen. Zonder vaste grond. Genietend van het leven, maar met de dood op de hielen. Laten we eten en drinken, want morgen sterven wij. Wat is er zonder God meer van het leven te maken?
Hoe anders wordt ons leven vanuit Christus' opstanding. Dan begint het leven pas goed. De eeuwigheid daalt in de tijd. De gemeenschap met God wordt hersteld. Christus is immers opgewekt tot onze rechtvaardigmaking. Mijn schuldige verleden heeft het laatste woord niet meer. Christus heeft het meegenomen in Zijn graf. Leven vanuit de opstanding is voor alles leven vanuit de vergeving. Dat geeft een diepe blijdschap: 'Nu vangt het nieuwe leven aan!'

Met Christus sterven en opstaan
Vanuit de rechtvaardiging krijgt ook de heiliging van ons leven gestalte. Door Zijn kracht worden we immers opgewekt tot een nieuw leven. Dat nieuwe leven blijft niet verborgen. 'Houdt het ervoor, dat gij der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onze Heere'. Houdt het ervoor! Dat betekent niet: neem dat nu maar aan, maar: trek er de consequenties uit. Ons oude, zondige bestaan moet sterven. Wij moeten met Christus gekruisigd worden en sterven aan onszelf. Onze zondige begeerte moet gedood worden. 'Dat de zonde niet heerse in uw sterfelijke lichaam!' Wie de macht van de zonde kent, die weet dat dit in eigen kracht een onmogelijke opgave is. Wanneer echter de opstandingskracht van Christus ons hart vervult, dan ontvangen we nieuwe kracht. We worden met Hem opgewekt tot een nieuw leven, zodat we de dingen gaan zoeken die Boven zijn, waar Christus is. Daar zorgt de Heilige Geest voor.
Hoe meer we leven vanuit Pasen, des te meer krijgt het nieuwe leven gestalte in ons. We gaan de zonde haten. Christus moest er immers voor sterven. We oefenen ons in de nieuwe gehoorzaamheid. Niet om er iets mee te worden, maar om God voor eeuwig te loven en te prijzen. Het nieuwe leven is immers een leven in Zijn heerlijkheid.

Uitzicht
Vanuit het nieuwe leven met God komt ons aardse leven in een ander licht te  staan. Een christen leeft weliswaar vanuit het 'reeds' van Christus' opstanding. Ondertussen is er echter nog altijd de gebrokenheid van ons aardse bestaan. We leven nog aan deze zijde van het graf. Ook na Pasen worden er graven gedolven. We vragen soms verdrietig: 'Wie leeft er, die de slaap des doods niet eens zal slapen? Wie redt zijn ziel van het graf?' Voor ons gevoel glipt het leven soms zo tussen onze vingers door. Geen wonder dat velen geen uitzicht hebben. Zonder de levende Christus kunnen we nooit over het graf heen zien.
Vanuit het open graf van Christus valt er echter licht over het graf. Zijn opstanding is een ontwijfelbaar pand van onze zalige opstanding. Ook de dood zal niet meer zijn.'Ik maak alle dingen nieuw,' zegt God. Dit geeft ware blijdschap. Soms als een glimlach door de tranen heen. Zo kan er zelfs in het aangezicht van de dood gezongen worden:
Want nu de Heer' is opgestaan,
nu vangt het nieuwe leven aan.
Een leven, door Zijn dood bereid.
Een leven in Zijn heerlijkheid.

Gezegend Paasfeest!

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2005

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Pasen en ons dagelijkse leven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 maart 2005

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's