Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereformeerd en creatief

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerd en creatief

Hulde aan de catechismus [slot]

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Goed idee om het nieuwe boek van dr. W. Verboom (over de catechismusprediking) extra aandacht te geven Geboeid heb ik het gelezen. Letterlijk en figuurlijk: als je jezelf ook aan dit waagstuk der catechismusprediking waagt, is alle vrijblijvendheid immers verdwenen. Je wordt tot reflectie gedwongen.

Vorm
Mij trof de inzet van het boek waarin het belang van de tweede (leer)dienst wordt beklemtoond.  In veel PKN-gereformeerde gemeenten (en daar niet alleen) staat deze dienst onder druk. Een tijdverschijnsel waar toch niets tegen te doen valt? Door het lezen van dit boek ben ik gemotiveerd om niet alleen maar het belang van de tweede dienst inhoud  te geven. Om daar gezonde gereformeerde creativiteit op los te laten. En dan zijn er nog genoeg mogelijkheden.
En dan nu de bezinning. Tot nu toe had voor mij het eigene van de catechismuspreek  vooral te maken met de inhoud. De catechismus reikt immers het onderwerp aan, zo kan je 'heerlijk' eenzijdig zijn. Na het lezen van dit boek ben ik ervan doordrongen dat het 'lerend' element ook van invloed is op de vorm waarin je de preek giet. Het 'leerelement' van de catechismuspreek heeft niet alleen betrekking op het uiteindelijk 'geleerde', maar ook op de wijze waarop dat leren geschiedt. Al luisterend ontdek je samen! Je neemt elkaar mee in het proces. Communicatie is juist ook in een leerdienst van groot belang.

Thuisblijven?
Sterk vind ik in dit boek de  lijn naar de  missionaire situatie  waarin  we als kerk verkeren. Als gemeenteleden moeten we toegerust zijn om het geloof uit te dragen. Ik denk dat we het  zelf moeten toespitsen richting de apologetiek (kortweg: de verdediging van het christelijke geloof). Dat we elkaar trainen in de juiste vertolking van de geloofsleer, juist ook richting buitenstaanders. Misverstanden en caricaturen immers voldoende. Hoe gaan we om met 'tegenargumenten' en 'tegenwerpingen'? Op dit terrein hebben we nog een aardige opdracht. We hebben elkaar op dit terrein ook heel hard nodig. Kan deze  apologetische notie op de aangekondigde website (www.heidelbergsecatechismus.nl) een plaats krijgen? In de diepe zin van het woord: ik krijg er nog meer zin in om juist nu de catechismus te preken. Juist in een tijd waarin het christelijk geloof verre van vanzelfsprekend is, worden we uitgedaagd door de tijd  om ons geloof te vertolken. Wie kan dan achter- (thuis!)blijven?

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Gereformeerd en creatief

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 april 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's