Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

DS. E. VERSLUIS NEEMT AFSCHEID VAN MOLENAARSGRAAF
Ds. E. Versluis nam zondag 3 september afscheid van de hervormde gemeente in Molenaarsgraaf, maar richtte de aandacht tijdens de dienst nadrukkelijk niet op zijn persoon. 'God is niet afhankelijk van mensen.' In zijn preek, met als thema Een bemoedigend afscheid, ging hij in op dertiende hoofdstuk van 2 Korinthe.
Ruim vijf jaar geleden kwamen ds. Versluis en zijn vrouw Agnes naar hervormd Molenaarsgraaf. Het was de eerste gemeente die hij onder zijn hoede kreeg. Het gezin Versluis is inmiddels vertrokken naar St. Annaland, nadat hij het beroep dat de gemeente daar op hem deed, aangenomen heeft. Tijdens een dienst nam hij officieel afscheid van Molenaarsgraaf.
Een bemoedigend afscheid, zo zette hij boven zijn preek. In het dertiende hoofdstuk van 2 Korinthe spreekt Paulus duidelijke woorden tot de gemeente. 'Zo heb ik ook gesproken, de prediking was regelmatig confronterend. Er werd van u en mij niets overgelaten. Dat stuit veel mensen tegen de borst, brengt opstandige gevoelens naar boven. Maar het is niet bedoeld om de gemeente af te breken, maar juist om op te bouwen. God is uit op behoud en niet op verderf. Gelukkig kon ik daarop ook verder gaan, vertellen van het rijke evangelie van verzoening door het bloed van Jezus Christus. Dan kun je niet in mineurstemming afsluiten. Vandaar dat de brief liefdevol eindigt met rijke slotwoorden. En wij nemen hier afscheid van elkaar, maar God gaat door. Hij is niet afhankelijk van mensen. God neemt geen afscheid van u.'
Ds. Versluis blikte met dankbaarheid terug op de periode in Molenaarsgraaf. 'Ik ben vooral zeer dankbaar dat we hier geen grote strijd of ruzies hebben gekend. We zijn de jaren als een eenheid doorgekomen.' En afsluitend: 'Onze blik moet op God gericht zijn. Houd dat vast in de toekomst. Laat onderling en naar buiten toe de liefde voor God en de naaste duidelijk blijken.'
Na korte toespraken van loco-burgemeester E. van Eijl van de gemeente Graafstroom en ds. P. van der Kraan, hervormd predikant te Bleskensgraaf en consulent van de hervormde gemeente in Molenaarsgraaf, voerde kerkenraadslid B. Baan namens de gemeente het woord: 'Naast uw geloof had u, samen met uw vrouw Agnes, de gave van nuchterheid en vrolijkheid. U vormde een onconventioneel domineesechtpaar. Wij hebben er respect voor dat u niet voor Veenendaal, het kerkelijk Wassenaar, gekozen hebt, maar voor de verscheurde gemeente in St. Annaland. Ook willen wij onze waardering uitspreken voor de manier waarop u met ons bent geweest tijdens het Samen-op-Wegproces.' De gemeente zong ds. Versluis als laatste de psalm toe die onder hem het meeste werd gezongen, Psalm 143:10.

DS. E. VERSLUIS DOET INTREDE TE ST.-ANNALAND
Het was zondag 18 september een vreugdevolle dag voor de hervormde gemeente te Sint-Annaland. Na een moeilijke periode die de gemeente doormaakte na de vorming van de Protestantse Kerk ontving men uit Gods Hand weer een eigen herder en leraar. Bevestiger ds. J. van Dijk te Ridderkerk preekte naar aanleiding van Nehemia 7:1 en koos als thema voor de dienst Passie voor het evangelie. Ds. Van Dijk werkte in zijn preek uit hoe Nehemia met hartstocht voor het Woord van God de taak van God op zich nam om Jeruzalem te herbouwen. 'De hoofdopdracht voor Nehemia was om zorg te dragen voor de voortgang van de dienst der verzoening. Dat is nog steeds de kern van heel de dienst aan God. Het gaat om de verkondiging van de Heere Jezus Christus, dat Hij Zijn eigen bloed gaf tot vergeving van de zonden en de vernieuwing van ons leven. De taak van een ieder is om de dienst van de verzoening te bewaken, maar ook om daaruit te leven', aldus ds. J. van Dijk. 'Wij hebben de dienst van de Heere stukgebroken, maar in het verbond van God klopt het hart van Gods ontferming. In Christus ligt het fundament van de gemeente van God, op dat fundament mogen en moeten we getrouw onze dienst verrichten.'
In de intrededienst stelde ook ds. E. Versluis de verzoening door de Heere Jezus Christus centraal. Zijn tekstwoorden nam hij uit 1 Korinthe 2:12 en 13. Ds. Versluis gaf aan te beseffen dat er bij een intredepreek vaak kritisch geluisterd wordt. 'Een predikant is maar klein en afhankelijk. Niet de predikant, zijn manier van preken of presentatie mag centraal staan, maar Christus moet in het middelpunt staan. Het gevaar is groot dat er meer gekeken wordt naar het omhulsel dan naar de werkelijke inhoud van de prediking, maar dan verliest het Woord van God haar kracht. lezus Christus en Dien gekruisigd moet het hart van de prediking zijn', aldus ds. Versluis.
Hij benadrukte hoe we alleen door Gods Geest het Woord gaan verstaan. 'De Geest laat je in het hart van God zien. Zo leert een mens Gods heiligheid zien en zijn eigen verlorenheid, maar de Geest leert ook zien de liefde van God voor verloren zondaren.
Dan zien we op het kruis van Golgotha, hoe God vol gerechtigheid, maar ook vol liefde is. Veel mensen leven nog in de ban van de geest van de wereld, maar de Heere gebruikt de eenvoud van het Woord om mensen te doen buigen voor Hem. Als zo de Geest van God het hart gaat vervullen, kan het niet anders of wij gaan getuigen wie God voor ons is geweest, maar ook voor anderen wil zijn', aldus ds. Versluis.

Na de intredepreek werd ds. Versluis toegesproken door burgemeester W. Nuis van de gemeente Tholen, ds. P. Vernooij namens de classis Zierikzee en door ouderling W.P. Goedegebuure.

DS. H.L. VERSLUIS NEEMT AFSCHEID VAN AMEIDE-TIENHOVEN
Op. zondagmiddag 11 september nam ds. H. L. Versluis afscheid van de hervormde gemeente Ameide-Tienhoven wegens vertrek naar Wageningen. Ds. Versluis diende de gemeente vijf jaar.
Ds. Versluis bediende het Woord uit de eerste brief van Paulus aan de gemeente te Korinthe. 1 Korinthe 15:58 was de tekst voor de preek: 'Zo dan, mijn geliefde broeders! Zijt standvastig, onbeweeglijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in de Heere.'
Korinthe was in de tijd van Paulus een welvarende havenstad, waar het bruiste van leven. Een handelscentrum, men was gericht op geld en weelde, en er waren veel tempelslavinnen die zich als prostituee aanboden. Kortom, de zonde tierde er welig!
Ook was er midden in die wereldse stad een gemeente van Christus. Aan hen schrijft Paulus: 'Mijn geliefde broeders, weest standvastig.' Dat is nodig voor elke gemeente die in de wereld staat, ook in onze tijd. Alleen door onbeweeglijk vast te houden aan de woorden van God blijft een gemeente staande en ook aantrekkelijk. Bewaar de boodschap van Jezus Christus en vind daarin de eenheid van de gemeente.
Verdeeldheid had ook z'n intrede gedaan in de gemeente van Korinthe, er was groepsvorming. Er is niets tegen het vormen van kleine eenheden in de gemeente, integendeel, kleine groepen waarin het Woord van God wordt onderzocht en waarin voor de gemeente wordt gebeden, daar wordt de gemeente door gedragen. Maar in Korinthe achtte de een zich meer en beter dan de ander, en men zocht de kennis in zichzelf. Dan wordt het evangelie uitgehold.
Paulus hoort van deze situatie en schrijft deze brief, en roept daarin op om standvastig en onbeweeglijk te zijn. Uw geloof is niet gebaseerd op fabelen, maar op het eeuwig Woord van God. Houd dat vast! Dat betekent onvoorwaardelijke gehoorzaamheid aan het Woord van God en overvloedig in het werk van de Heere. Alleen dan kan en zal er groei zijn. Laat u leiden door Hem alleen, dan zal uw arbeid niet ijdel zijn. Dan zult u groeien in geloof en genade. Al wat u doet uit liefde voor Jezus, heeft eeuwigheidswaarde. Stel uw leven in Zijn dienst. 'Neem mijn leven, laat het Heer, toegewijd zijn aan Uw eer.' Dan mogen we delen in de overwinning die Jezus behaald heeft, namelijk eeuwig leven. In Hem zijn wij meer dan overwinnaars. Gode zij dank!
Aan het einde van de dienst richtten burgemeester J.F. Koen (namens de burgerlijke gemeente), ds. A.N. van der Wind (namens de classis) en ds. Th. Wegman (namens kerkenraad en gemeente) zich met een persoonlijk woord tot ds. Versluis en zijn gezin. Daarna werd ds. Versluis uit Psalm 150:1 en 2 toegezongen.
Ten slotte eindigde ds. Versluis met een woord van dank en legde vervolgens voor de laatste keer als eigen predikant de zegen op de gemeente.

BEROEPEN TE:
Driesum: A.J. Mensink te Emst;
Rhenen en Elst: P.H. van Trigt te Ede;
Wijk (bij Heusden J.P.J. Voets te Stolwijk;
Huizen (wijk Oude-kerk-West): A.J. van den Herik te Oene;
Barneveld (wijkgem. 1): A.J. Mensink te Emst;
Waddinxveen (wijkgem. Oost): P.H. van Trigt te Ede.

BEDANKT VOOR:
Hoevelaken-Stoutenburg: A.J. Mensink te Emst;
Woudenberg: A.J. Mensink te Emst;

TOEGELATEN TOT DE EVANGELIE-BEDIENING EN BEROEPBAAR
J. Postma, Hooiweg 25, 3882 MR Putten, tel. 0341-350520
G. Timmer, Lage Engweg 8, 3882 BD Putten, tel. 0341-370796

BUSSUM
Op zondag 11 september ontving de hervormde pastoraatsgemeente Sion in Bussum een nieuwe bijstand in het pastoraat. Ds. L.W. Smelt uit De Bilt werd, na een inleiding door een lid van het moderamen van de Algemene Kerkenraad van de SoW-gemeente, voor één dag in de week aan 'Sion' verbonden.
In de verkondiging ging ds. Smelt uit van de woorden gericht aan de gemeente van Filadelfia (Openb. 3): 'Ik weet uw werken: zie, Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven, die niemand kan sluiten; want gij hebt kleine kracht, maar hebt mijn woord bewaard en mijn naam niet verloochend.'
Juist in situaties van kleine aantallen en geringe kracht komt het er op aan dat wij ons niet blind staren op het grote en veel activiteiten, maar dat het ons in alles gaat om het vasthouden aan het Woord van God, waarin de geboden en beloften heilzaam hun werk doen. Alleen zo worden wij er voor bewaard dat wij Gods Naam verduisteren en de Heiland, Jezus Christus, verliezen.
Namens de gemeente sprak een van de broeders een hartelijk welkom. Hij vergeleek de zandgrond van de sloppenwijken van Lima (in Peru, waar ds. Smelt namens de GZB heeft gewerkt en waar zij elkaar voor het eerst in 1982 ontmoetten) met de zandgrond in het Gooi, waar veel kerkverlating is en het soms 'ploegen op rotsen' lijkt. Toch is de kleine gemeente tot op de dag van vandaag bewaard en mag er geestelijke zegen zijn.
Er is in Sion grote dankbaarheid, niet alleen voor een volwaardige plaats, maar zeker voor het feit dat het opnieuw mogelijk was dat, in goede samenwerking met de centrale gemeente en de hervormde gemeente De Bilt, ds. Smelt ook in Bussum zijn werk zal kunnen doen.
Wanneer over enkele maanden de definitieve fusie van de SoW-gemeente een feit zal zijn, zal de pastoraatsgemeente verder gaan als 'hervormde wijkgemeente van bijzondere aard'. Mag Gods zegen rusten op de weg die ds. Smelt en Sion samen kunnen en mogen gaan. Niet alleen een zegen voor de 'eigen kring', maar bovenal naar buiten, voor de wijde omgeving!
De zondagse erediensten van Sion worden gehouden in de Spieghelkerk aan de Nieuwe 's Gravelandseweg 34 in Bussum om 9.00 en 17.00 uur en voor informatie bent u welkom bij de secretaris,  de heer E. Wolswinkel, Laarderweg 184, 1403 RM Bussum, telefoon: 035-6933772 (0/6940434).

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 september 2005

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's