Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofsmoed om te preken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofsmoed om te preken

HET GEHEIM VAN DE PREDIKING [2]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verdieping van het zicht waar het om gaat in de prediking. Dat is de hoop die het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond uitspreekt in het Ten geleide. In de titel is de spits aangegeven. In de prediking gaat het om Christus. Gaat het naar Hem toe. Door het zo te zeggen zitten we midden in de stof. De prediking is gericht op Hem en brengt hoorder en prediker bij Hem. Hoorder en prediker, prediker en hoorder komen in de brochure beiden in beeld.

Beeldende prediking
In een kleine zestig bladzijden wordt heel veel besproken. De elementen voor een goede doordenking van de prediking zijn aanwezig. ’t Is goed daar al lezend en ook samen in de gemeente (en kerkenraad!) over na te denken. Aan de verkondiging van het evangelie wordt het volle pond gegeven. Dat het heil er ís waar het evangelie klinkt. Het ambtelijk karakter van de Woordbediening wordt op een positieve manier naar voren gebracht. God geeft Zijn gewicht aan de prediking, Hij staat er Zelf achter en wil Zich bedienen van een mens, zoals wij allen. Prediker en gemeente zijn op elkaar aangewezen om het heil te ontvangen. Dat geeft een enorme geloofsmoed om te preken, om te kiezen voor een eredienst waarin alle gewicht op de Woordverkondiging valt. Juist in onze beeldcultuur, waar ook op in wordt gegaan. Mooi dat hier ook positief over gesproken wordt. Beelden blijven haken. Een oproep tot een beeldende prediking. Maar wij hoeven het evangelie niet te verkopen. De eenvoud van het Woord, daar heeft God Zelf voor gekozen. Hij is de sprekende God.

Concrete leven
In twee hoofdstukken wordt belicht wat met name aan de orde moet komen. Wet en Evangelie, en Gemeenschap met Christus. Hier wordt heel veel genoemd wat we in de preken op de zondag herkennen. Hier wordt het eigene van de gereformeerde prediking aan de orde gesteld. Schriftuurlijk-bevindelijk. ’t Komt op uit het Woord van God, mag daaraan getoetst worden, en vraagt om doorwerking en verdieping in het persoonlijk leven. Hier echter blijft de brochure naar mijn gevoel steken. Gesteld wordt dat wat in elk geval in de verkondiging moet doorklinken, in de brochure is verwoord. Dat is zo. Maar dan komt het erop aan te doordenken hoe in onze tijd in de prediking over te dragen wat geloofd mag worden. Prediking en geloofsbeleving raken elkaar. Echter, de geloofsbeleving is wel de beleving van mensen in deze tijd. Brengen we tekst en context in verband met de hoorder, met zijn vragen, met zijn beleving, met de werkelijkheid van nu? En laten we God Zelf vanuit Zijn Woord daarin zien. God en geloof zijn relevant. Zonde, genade, verlorenheid, plaatsbekleding, al die kernbegrippen hoeven we niet te omzeilen. Maar het moet een plaats krijgen in het concrete leven van de gemeente. En het moet vanuit de tekst (-omgeving en exegese) naar ons toekomen. Gelukkig mag dat wel in wekelijkse erediensten ervaren worden. Dan mag de prediker toepassen en de gemeente zich toe-eigenen wat uitgedeeld wordt, in de overgave aan het Woord. Er moet verder over doorgesproken worden. Open en eerlijk. Welke boodschap wil de prediker met die ene preek overbrengen? Wordt het leven (ook van de jeugd) voor Gods aangezicht getrokken? Of is het zo abstract en massief dat we beamen wat we allang niet meer ervaren?

Vol
In het laatste hoofdstuk wordt iets getoond van de worsteling en verlegenheid van de prediker. Daarin mag je jezelf laten kennen en daar mag je als hoorder, als gemeente innig op betrokken zijn. De afhankelijkheid van de Heilige Geest maakt klein, maar is tegelijkertijd bevrijdend. En in de opening van het Woord laat God Zich kennen, ook vandaag. Als Vader, Zoon en Heilige Geest. Dat is vol. Dan heeft de preek inhoud. We hoeven niet krampachtig te worden in wat wij moeten overdragen en wat in een preek thuis hoort. Dat komt vanzelf tot zijn recht als we de Bijbel openen, profetisch als een Godswoord voor vandaag. De wet verliest dan zijn functie niet, het evangelie blijft bevrijden en de band met Christus is ons leven.

De brochure Naar Christus toe is slechts verkrijgbaar door het overmaken van € 4,00 (incl. porto) op postbanknummer 2937021, t.n.v. Geref. Bond, Apeldoorn, o.v.v. brochure prediking. Wie er tien bestelt, betaalt € 3,50 per stuk. Als u per giro betaalt, vergeet niet uw adres te melden.

In januari publiceerde het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond de brochure Naar Christus toe. Het geheim van de prediking voor onze tijd doordacht. In vier afleveringen geven lezers van ons blad antwoord op de vragen: ‘Wat heeft u vooral aangesproken in de brochure? En is er eventueel iets wat niet genoemd is wat wel onze aandacht moet hebben?’ Vandaag in deel 2, de heer S.M. van Eck, tot 1 januari jl. ouderling in de hervormde gemeente van Middelharnis.

RED. DE WAARHEIDSVRIEND

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2006

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Geloofsmoed om te preken

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 maart 2006

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's