Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

(Hoe) lezen jongeren de Bijbel?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

(Hoe) lezen jongeren de Bijbel?

HGJB START PROJECT ‘LEER ME LEZEN’ [1]

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik lees de woorden wel, maar het blijven vaak letters op papier. Ik verlang ernaar dat de woorden werkelijk voor mij gaan leven, zodat het persoonlijk lezen van de Bijbel meer gaat lijken op een ontmoeting van hart tot hart met God. Waarschijnlijk herkennen veel mensen deze ervaring. In de praktijk van alledag blijkt het nog niet zo eenvoudig te zijn om werkelijk te leven bij een open Bijbel. Ook jongeren weten daarover mee te praten!

Dat bleek uit het onderzoek dat we als HGJB gehouden hebben onder ruim driehonderd kerkelijk meelevende tieners en jongeren. Daarmee wilden we een beter beeld krijgen van het persoonlijk bijbellezen onder jongeren, de vragen die ze hebben en de belemmeringen die ze ervaren. Op grond van dit onderzoek en de verschillende ontmoetingen die we rond het thema bijbelezen hebben gehad, komen we tot de volgende analyse.

1. Voor veel jongeren is het persoonlijk lezen van de Bijbel geen dagelijkse gewoonte.
Ze zijn er: jongeren die – naast de gezamenlijk leesmomenten aan tafel – dagelijks voor zichzelf uit de Bijbel lezen. Maar de groep jongeren bij wie het persoonlijk bijbellezen geen deel uitmaakt van hun dagelijks bestaan, is groter! In ons onderzoek laten vier van de tien jongeren weten dat ze niet of nauwelijks voor zichzelf in de Bijbel lezen. Wie het nog scherper wil horen: van de jongens geeft de helft aan dat ze (bijna) nooit voor zichzelf uit de Bijbel leest. Een jongere zegt er eerlijk bij: ‘Ik wil het wel vaker doen, maar als ik dan tegen mezelf zeg: ‘Nu ga ik elke avond uit de Bijbel lezen’, dan kan ik dat niet volhouden.’
2. Jongeren trekken weinig tijd uit om de Bijbel te laten spreken.
Hoeveel tijd geven we God om zichzelf in Zijn Woord aan ons bekend te maken? Als jongeren de Bijbel lezen, dan trekken ze daar maximaal tien minuten voor uit. Een halfuur of langer met de Bijbel bezig zijn, komt niet of nauwelijks voor (slechts 4 procent van de jongeren doet dat wel eens). Een groot deel van jongeren draait er niet omheen en erkent het probleem: ‘Ik besteed eigenlijk te weinig tijd aan het bijbellezen, vergeleken met andere dingen waar ik zeeën van tijd voor over heb.’
3. De meeste jongeren zijn niet tevreden over de manier waarop ze nu de Bijbel lezen.
Hoe geef je vorm aan het persoonlijk bijbellezen? Wie daarover met jongeren in gesprek raakt, zal niet direct overladen worden met succesverhalen. Veel jongeren laten weten dat de manier waarop ze de Bijbel lezen, hen niet bevredigt. Volgens kan het méér en kan het béter. Ook het onderzoek bevestigt dit: ruim 60 procent van de jongeren is niet tevreden met de manier waarop ze nu de Bijbel lezen. Deze uitkomst zien we in ieder geval als een uitnodiging om hen een stapje verder te helpen.
4. Gebrek aan tijd en concentratie zijn voor jongeren de belangrijkste belemmeringen bij het bijbellezen.
Als je aan jongeren vraagt waarom het bijbellezen niet of minder gaat, is het opvallend dat de reden ‘ik zie er het nut niet van in’ zeer laag scoort (10 %). Blijkbaar geloven jongeren wel dat het lezen van de Bijbel betekenis heeft. Ook op de boodschap zelf lijkt het bijbellezen niet vast te zitten. De twee grootste belemmeringen voor het bijbellezen liggen met name op het terrein van ‘gebrek aan tijd’ (69 procent) en ‘gebrek aan concentratie’ (67 procent). Hierin proeven we iets van de cultuur die een aanslag doet op de persoonlijke geloofsgroei van jongeren.
5. Jongeren zouden meer aan het bijbellezen beleven, als ze persoonlijk geraakt werden.
Ze hangen boven een tekst, ze lezen een gedeelte, maar de boodschap komt uiteindelijk niet dichtbij. Zo zou je het bijbellezen van veel jongeren kunnen typeren. Jongeren geven dan ook aan dat ze meer aan het bijbellezen zouden beleven, als ze persoonlijk geraakt zouden worden (60 procent). Ook het ontdekken van nieuwe dingen zou het bijbellezen meer betekenis geven dan nu het geval is.
6. Jongeren weten niet hoe ze de Bijbel zelfstandig kunnen lezen en laten spreken.
Als jongeren de Bijbel lezen, dan doen ze dat het liefst met behulp van uitleg van een ander. Veel jongeren weten ook niet hoe ze zelf op een actieve manier met het Woord van God aan de slag kunnen gaan. Ze lezen het bijbelgedeelte één keer en daar blijft het in de meeste gevallen bij. Hoe waardevol hulpmiddelen als een bijbels dagboek ook kunnen zijn, we geloven dat jongeren uiteindelijk meer zicht krijgen op Gods Woord, als ze in staat zijn om een tekst persoonlijk tot hen te laten spreken. Om tijdens het lezen en (her)lezen van een gedeelte, zich te laten verrassen door het Woord van God. Deze persoonlijke en actieve omgang met de Bijbel zullen we jongeren in de gemeente dan ook vroegtijdig moeten leren.
7. Jongeren lezen de Bijbel om te groeien in hun relatie met God.
Bijbellezen omdat het nu eenmaal zo hoort, is voor jongeren geen reden om de Bijbel te lezen. Als jongeren de Bijbel lezen, doen ze dat omdat ze willen groeien in de relatie met God (72 procent) en niet omdat anderen dat van hen verwachten (12 procent). Ook het toegerust willen worden om als christen te leven, is een belangrijke reden voor jongeren om de Bijbel te lezen (62 procent). Daarbij is het wel van belang om jongeren te laten ontdekken dat bijbellezen je niet altijd bevestigt in je denken en doen. Wie de Bijbel werkelijk wil laten spreken in zijn leven, moet de woorden ook als ‘kritisch tegenover’ laten functioneren.
8. Jongeren geven aan anderen nodig te hebben om een stap verder te komen in het persoonlijk bijbellezen.
Het is niet zo moeilijk om tegen jongeren te zeggen dat ze vooral meer tijd moeten uittrekken voor het lezen van de Bijbel. Maar wie is bereid om hen daadwerkelijk een stap verder te helpen? In het onderzoek en tijdens onze activiteiten hebben we de hulpvraag op verschillende manieren van jongeren teruggekregen. Als HGJB willen we daarom materialen ontwikkelen die hen leren de Bijbel (zelfstandig) te lezen, maar er is méér nodig! Jongeren hebben ‘oudere’ gelovigen nodig die naast hen willen gaan zitten, met het verlangen om samen woorden van God te ontvangen.

Bij het diaconale HGJB-project 2004 Operatie Lifeline is er door zo’n tweehonderd gemeenten geld ingezameld om het lezen van de Bijbel in Sudan en in Nederland te bevorderen. Dankzij deze inzet van gemeenten is het mogelijk dat de HGJB het project Leer Me Lezen start. Als jong en oud hopen we daarin (opnieuw) de zegen van het persoonlijk bijbellezen te ervaren.

DIANE PALM, STAFLID HGJB

De volledige uitslag van dit onderzoek zal in het voorjaar van 2006 beschikbaar komen voor gemeenten en andere belangstellenden. Wie het alvast wil opvragen, kan een mail sturen naar leermelezen@hgjb.nl onder vermelding van: uitslag enquête.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2006

De Waarheidsvriend | 14 Pagina's

(Hoe) lezen jongeren de Bijbel?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 maart 2006

De Waarheidsvriend | 14 Pagina's