Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zonder hulp gaat het niet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonder hulp gaat het niet

HGJB START PROJECT ‘LEER ME LEZEN’ [3]

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jongeren geven aan dat ze anderen nodig hebben om een stap verder te komen in persoonlijk bijbellezen. Wie is bereid om hen daadwerkelijk een stap verder te helpen? Als HGJB ontwikkelen we materialen die hen leren de Bijbel (zelfstandig) te lezen, maar er is méér nodig! Jongeren hebben oudere gelovigen nodig die naast hen willen gaan zitten, met het verlangen om samen de woorden van God te ontvangen.

Het zou prachtig zijn als er om de kinderen en jongeren heen een gemeente is die er alles aan doet om hen te helpen bij het persoonlijk lezen van de Bijbel. Omdat de doop plaatsvindt in het midden van de gemeente, hebben niet alleen ouders, maar heeft de gehele gemeente de verantwoording op zich genomen om de kinderen te onderwijzen. Juist op het terrein van de persoonlijke omgang met God zou deze onderwijzende taak opgepakt kunnen worden. Hoe kan een gemeente en hoe kunnen oudere gemeenteleden jongeren helpen bij het bijbellezen?

Naast hen
De eerste hulp die ouderen kunnen geven, is vooral door het voor te doen. Hebben de jongeren zicht op de manier waarop ouderen bijvoorbeeld in hun stille tijd met de Bijbel omgaan? En als ouderen de Bijbel persoonlijk lezen, merken de jongeren dan iets van de manier waarop dat gedaan wordt? Ouderen in de gemeente zouden bereid moeten zijn om aan jongeren duidelijk te maken wat de Bijbel voor hen betekent en op welke manier zij zelf met de Bijbel omgaan! Het zou prachtig zijn

DV dit najaar start de HGJB het project Leer Me Lezen’ dat kinderen, tieners en jongeren wil stimuleren tot persoonlijk bijbellezen. In drie artikelen vestigt de jeugdorganisatie daar nu al de aandacht op, zodat gemeenten zich erop kunnen voorbereiden:
1. jongeren en hun omgang met de Bijbel;
2. een andere manier van bijbellezen;
3. welke mogelijkheden er voor de gemeente zijn.

als ouderen hierover met de jongeren in gesprek gaan en hen helpen met de ervaringen die zij al hebben opgedaan. Ouderen kunnen hun omgang met de Bijbel vooral voordoen als ze in de gemeente, in kringen, op de catechese of in het jeugdwerk, samen met jongeren de Bijbel open doen.
Het gebeurt maar al te vaak dat een opening een verzameling is van kanttekeningen en opmerkingen uit bijbelverklaringen. Op die manier krijg je een beschouwing van het gedeelte (een analyse van wat er staat), maar wordt jongeren niet duidelijk dat de persoon die de inleiding houdt, God heeft ontmoet in het Woord. Natuurlijk bedoel ik niet dat iedere keer als de Bijbel open gaat, iemand een verhandeling moet houden over wat het hemzelf deed. Maar de Bijbel gebruiken als een ‘technisch’ te ontleden boek, dat is het andere uiterste.
Misschien helpt het jongeren al als we als ouderen toegeven dat het zelfstandig bijbellezen ook ons moeite kost. Daarmee gaan we naast hen staan. Iemand stelde me laatst de vraag: ‘Hoe kan ik jongeren helpen als ik zelf de bijbelteksten nauwelijks kan lezen zonder er allerlei verklaringen naast te leggen?’ Je kunt dat onvermogen ervaren als een belemmering, maar liggen er niet evenzoveel kansen om juist dan voor de jongeren van betekenis te zijn? Jongeren zijn door zo’n eerlijke erkenning al enorm geholpen. Laat de jongeren merken dat ze geen uitzondering zijn. Laat hen merken dat de vragen die zij hebben ook de vragen van ouderen zijn. Oud en jong kunnen dan samen op weg gaan om het persoonlijk bijbellezen te oefenen. Om samen te groeien in het overdenken van wat God aanreikt in Zijn Woord.

Gezin
Juist ouders kunnen het project Leer Me Lezen aangrijpen om hun eigen kinderen te helpen bij het bijbellezen. Ze doen dit door met elkaar in gesprek te gaan over persoonlijk bijbellezen. Ze kunnen aan hun kinderen doorgeven hoe zij zelf stille tijd houden. Men zou als gezin in z’n geheel een afspraak kunnen maken om (opnieuw) persoonlijk de Bijbel ter hand te nemen en elkaar ook regelmatig te bevragen of het ook lukt. Het gebruiken van hetzelfde leesrooster door elk lid van het gezin kan hierin stimulerend werken. Na het lezen van de Bijbel aan tafel hebben ouders de gelegenheid om jongeren voor te doen hoe je in het gebed met God in gesprek gaat over het gelezene. Maak jongeren duidelijk dat het niet erg is als je de context of betekenis van een bijbelgedeelte niet helemaal begrijpt. Leer ze vooral om gelovig de woorden van God te omarmen en hun handen op Zijn rijke beloften te leggen. Leer ze de bijbelwoorden te herkauwen en ze toe te eigenen en aan de hand ervan in gesprek te gaan met de Heere.

Eredienst
Ook in de eredienst kunnen jongeren gestimuleerd worden om hun Bijbel zelf te lezen. Door ervan uit te gaan dat iedereen een Bijbel bij zich heeft en dat als ouderen voor te doen. Door vooral de schriftlezing centraal te stellen. Door tijd te nemen om het gedeelte met elkaar te lezen en door de gemeente even tijd te geven om over een vers na te denken. In veel gemeenten is het heel gewoon dat ouderen en jongeren in een schrift, kladblok of bijschrijfbijbel persoonlijke aantekeningen maken. Jongeren en ouderen leggen zo de relatie tussen het persoonlijk bijbellezen en de preek. Men ‘preekt’ meer mee en het ontvangen wordt minder afhankelijk van hoe ‘mooi’ of ‘diepzinnig’ een predikant het brengt.
Daarnaast is het een stimulans voor gemeenteleden als in de gezinnen op zondagmorgen aan tafel het bijbelgedeelte al gelezen wordt dat in de dienst aan de orde komt (melden in het kerkblad). Een andere stimulans voor het bijbellezen ontstaat wanneer in de diensten een bepaald bijbelboek aan de orde komt. In kringen en thuis kunnen dan dezelfde passages besproken worden. Als gehele gemeente wordt zo in het winterseizoen een bepaald gedeelte gelezen en herlezen, waarbij samen iets van de liefde van God in Christus Jezus wordt ontdekt.

Belofte van God
In Jesaja 55:11 spreekt God zelf de belofte uit dat geen van Zijn eigen woorden bij Hem terug zal komen zonder eerst te doen wat Hem behaagt. Deze belofte is voor ons als HGJB een enorme bemoediging en stimulans om in de komende tijd zoveel mogelijk kinderen, tieners en jongeren duidelijk te maken dat persoonlijk bijbellezen mensen doet komen tot en groeien in geloof.
Jongeren en ouderen mogen van de letters op papier verwachten dat ze er zegen uit ontvangen. Heel eenvoudig door ze biddend te lezen en te herlezen. Vanuit het geloof in Gods eigen belofte willen we ouderen in de gemeente vragen om in de komende tijd jongeren op allerlei manieren handvatten geven om het bijbellezen te leren.

Gemeentebreed
Om de gemeente hierbij te helpen, heeft de HGJB voor het project Leer Me Lezen allerlei materialen ontwikkeld. Het uitgangspunt is dat men gemeentebreed aan de slag gaat. Het materiaal reikt jongeren zelf, ouders, gemeenteleden en leidinggevenden handvatten aan. Na de zomer wil de HGJB het winterwerk starten onder het thema Leer Me Lezen. Als dit thema door de hele gemeente wordt opgepakt, gaat hier een brede stimulans vanuit voor de jongeren. Er wordt immers door vele gemeenten en allerlei jongeren in Nederland tegelijkertijd nagedacht over persoonlijk bijbellezen. Hierdoor kunnen er dan in het najaar makkelijker activiteiten voor de jongeren worden opgezet.
Na de gezamenlijke start van het winterwerk werkt het project toe naar een landelijke HGJB-Bijbelleesweek van zondag 12 tot en met zondag 19 november 2006. In die week leest de gehele gemeente dezelfde bijbelgedeelten. Hierdoor kunnen jongeren en ouderen in gesprek gaan met elkaar en elkaar bevragen wat ze geleerd hebben van een bijbelgedeelte. Uiteraard mogen jongeren het dan vooral aan de ouderen vragen.

Projectcommissie
Om in de gemeente het project handen en voeten te geven, stelt de HGJB voor om met een aantal jonge en oudere gemeenteleden een projectcommissie te vormen. Deze projectcommissie wordt in juni tijdens regionale projectavonden toegerust door de HGJB. Men krijgt materiaal en ideeën mee om gemeentebreed het bijbellezen aan de orde te stellen.
We vragen vooral om te bidden voor de kinderen, tieners en jongeren. Misschien is het alvast een goed idee om persoonlijk in de komende tijd telkens twee concrete jongeren en hun (niet-) bijbellezen aan God voor te leggen. God zelf is het die door de Heilige Geest Zijn woorden in de harten van mensen verankert.

Voor meer informatie zie www.hgjb.nl of vraag de folder aan via leermelezen@hgjb.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2006

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's

Zonder hulp gaat het niet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 april 2006

De Waarheidsvriend | 12 Pagina's