Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor moslims onbegrijpelijk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor moslims onbegrijpelijk

DE UNIEKE CHRISTUS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Blijkt op Pasen niet het bijzondere van Gods liefde, waar Hij voor vijanden gaf wat Hij had. Tekent zich hier niet het unieke van het christelijk geloof ten aanzien van de islam af, waar mensen zichzelf opblazen? Mensen die hun leven geven, maar dood en verderf brengen. Hun sterven veroorzaakt voor velen onheelbare wonden en schenkt geen vrede. Mensen, die denken zich op te offeren, maar uiteindelijk slachtoffer zijn.
Daartegenover, het is Christus die Zijn ziel Zich tot een schuldoffer heeft gesteld, om vijanden met God te verzoenen. Het is Christus van wie de profeet Jesaja eens heeft geschreven: ‘Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden.’

Belijden in verwondering
De unieke Christus: verkondigen we Zijn dood en opstanding? Ook aan moslims? Roept de apostel Paulus ons niet op: ‘Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en deze drinkbeker zult drinken, zo verkondigt de dood des Heeren, totdat Hij komt.’ Treffend is dat twee ex-moslims, de broers E. Mehmet en Emir F. Caner, hun boek Unveiling Islam besluiten met de klemmende oproep aan christenen om júist het evangelie van de opgestane Zaligmaker Jezus Christus door te geven aan moslims.
De unieke Christus belijden, is dat de vrucht van Goede Vrijdag en Pasen? Persoonlijk belijden, Hij voor mij: eeuwig wonder van Gods liefdevol ontfermen. Een spreken over Hem waarin niet alleen in doorklinkt: ‘Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg’, maar ook, ‘doch, – het is eigenlijk niet te begrijpen – ‘doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.’ Dat mag worden geloofd door genade en beleden worden in verwondering.

Persoonlijk en doorleefd
Moslims wijzen terecht op de grote verdeeldheid in het christendom. Een verdeeldheid die ons met schaamte moet vervullen. Moslims laten het weten dat christenen zo verschillend over Christus praten en schrijven. Is het niet onze hoge roeping om in die verdeeldheid en verschillen een eenduidig bijbels belijden van de unieke Christus door te geven? Niet een theologiseren alleen, maar vanuit een doorleefd geloof!
De unieke Christus beschrijven – daar is studie voor nodig. De unieke Christus belijden – ook in de omgeving waar de Heere u en mij een plaats heeft gegeven – is een persoonlijk geloof belijden. Te mogen doorgeven: maar Hij zag op mij neder, vanaf het kruis. Het kruis dat ‘de Joden wel een ergernis, en de Grieken een dwaasheid’ en voor de moslim onbegrijpelijk is. En voor u?
Wonder van Gods genade en erbarmen. ‘Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.’ Leven door Hem, de gestorven en opgestane Christus. Leven voor Hem; ‘dewijl wij Zijn geboden bewaren, en doen, hetgeen behagelijk is voor Hem.’ Als dat uit genade onze levensgezindheid is, dan mag het zijn: ‘Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk – wat een ruim evangeliewoord! – die gelooft’, ook al hoor ik iemand zeggen: ‘Ik geloof, Heere! kom mijn ongelovigheid te hulp.’

Bewogenheid
De belijdenis wie Christus voor u is, geeft dat we met erbarmen zijn vervuld voor een moslim die zich opblaast. Geeft bewogenheid voor diegenen die Christus nog niet kennen. Dat geeft missionaire bewogenheid, persoonlijk en als gemeente. Dat doet de apostel Petrus nazeggen: ‘Geloofd zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.’ Zijn grote barmhartigheid aan het kruis en door Zijn opstanding, geeft hoop, een levende hoop! Is het te zien in ons leven? Ook voor die moslim die we tegenkomen op straat?
De moslim, extremist of niet, gelooft niet dat Christus werkelijk gestorven is aan het kruis (soera 4:157-159, ‘maar zij doodden Hem [Christus] niet, noch kruisigden zij hem.’) Maar is het ons belijden en beleven, zoals we vinden in de Heidelbergse Catechismus, antwoord 39, dat handelt over Christus’ kruisdood: ‘daardoor ben ik zeker dat Hij de vervloeking, die op mij lag, op Zich geladen heeft’? De moslim ziet Christus als niet meer dan een dienstknecht. De Schrift leert ons servant en saviour, dienstknecht en redder.
We lezen in de Filippenzenbrief: ‘Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is de mensen gelijk geworden; En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja, de dood des Kruises. Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is; opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn. En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.’
Dat is de Christus van de Schriften. En uit genade, door het Paaswonder, buig en belijd ook ik in verwondering.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2006

De Waarheidsvriend | 17 Pagina's

Voor moslims onbegrijpelijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 april 2006

De Waarheidsvriend | 17 Pagina's