Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een doopboekje met een website

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een doopboekje met een website

Handreiking voor doopnazorg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. H.G. de Graaff uit Rotterdam-Centrum schreef 'Dopen is diep', waarin hij een handreiking biedt voor gesprekken over doop en opvoeding, met name in kringverband. In een samenwerking van IZB en HGJB is er nu een website aan het boekje gekoppeld. De auteur licht toe.

Er wordt veel over de betekenis van de Heilige Doop en over geloofsopvoeding geschreven. Alleen al in 2005 verschenen bij uitg. Groen twee waardevolle boekjes: Meer dan een teken van prof. A. de Reuver en Genade als erfgoed van ds. A. J.Mensink. Waarom moet daar nu weer een boekje aan toegevoegd? Een terechte vraag. Het boekje Dopen is diep probeert zich op drie punten wat te onderscheiden van andere publicaties die in onze kring zijn verschenen.

In kringverband
1. Het boekje richt zich op een (gespreks)kring waar jonge ouders, het jaar nadat hun kindje is gedoopt, voor worden uitgenodigd. Het wil dus een handreiking zijn voor doopnazorg. Voorafgaand aan de doopsbediening is er doopcatechese. Vaak in de vorm van een persoonlijk gesprek waarin de betekenis van de doop aan de orde kwam. De bedoeling is dat de ouders een jaar later in kringverband gedurende drie avonden bij elkaar komen. De eerste avond is er bezinning op de betekenis van de doop. Twee avonden zijn gericht op onderling gesprek over de vragen die vanuit de praktijk van de geloofsopvoeding opkomen.
Als het mogelijk is, dan dient de predikant/ kringleider de kring te mixen. Ouders die hun tweede kindje hebben laten dopen, kunnen dan praktische tips geven aan hen die hun eerste kindje lieten dopen. Ouders die aan de rand van de gemeente staan, kunnen de stimulerende invloed ondergaan van hen die bewuster met geloofsopvoeding omgaan.

2. Het boekje probeert zich ook te onderscheiden door het pastoraal-psychologische aspect extra aandacht te geven. Een grondlijn van het boekje is dat de Heilige Geest de geloofsopvoeding ‘vruchtbaar’ maakt in mensenlevens. Hij brengt de geloofsrelatie tussen God en een mens tot stand. Wij zijn daarin puur afhankelijk van Hem. Het is opvallend dat de Geest om kinderen tot de Heere Jezus te leiden, expliciet gebruik maakt van de geloofsopvoeding die ouders geven. Eveneens opvallend is het dat de Geest daarbij ‘rekening houdt’ met de psychologische ontwikkeling van een opgroeiend kind. Hij maakt bewust gebruik van de manier waarop ouders inspelen op die ontwikkeling. Daarom wordt er ruime aandacht besteed aan de psychologische ontwikkeling van een kind. Opdat ouders zich door de Heilige Geest laten inschakelen en bewust hun kinderen in een bepaalde levensfase datgene overdragen waar zij juist dan gevoelig voor zijn.

Nadenken over Godsbeeld
3. Het derde punt is dat aan de ouders gevraagd wordt om expliciet na te denken over hun eigen Godsbeeld. Dat dragen zij – vaak onbewust – over op hun kinderen. De ervaring leert dat er bij jonge ouders – met name bij hen die hun eerste kindje laten dopen – een proces op gang kan komen waarbij zij geconfronteerd worden met de geloofsopvoeding die zij zelf hebben ontvangen. In het boekje wordt geprobeerd dat proces te stimuleren. Er is daartoe een gerichte opdracht opgenomen. Sommige jonge ouders zien met dankbaarheid terug op wat zij van huis uit op geestelijk gebied hebben meegekregen. Anderen komen tot de pijnlijke conclusie dat zij eigenlijk nauwelijks geloofsopvoeding hebben ontvangen. Weer anderen realiseren zich al nadenkend dat zij een verwrongen beeld van God kregen overgedragen. Ook is het mogelijk dat er door bepaalde jeugdervaringen innerlijke scheefgroei heeft plaatsgevonden. Met als gevolg dat het Godsbeeld negatief is beïnvloed. Innerlijke beschadigingen vertalen zich immers door op geestelijk gebied.
De gegeven opdracht kan leiden tot intensief pastoraat dat gericht is op innerlijke heling. Soms is verwijzing naar professionele hulpverlening zelfs noodzakelijk. Wanneer de predikant/kringleider werkelijk oog heeft voor wat de opdracht teweeg kan brengen bij mensen, kan hem dat soms handenvol pastoraat opleveren.
Anderzijds is het heilzaam voor mensen om zich te realiseren wat hun is aangedaan of is overkomen en de geestelijke wonden daarvan in een innerlijke helingsproces te laten verschrompelen tot littekens. Daardoor zijn ze beter in staat hun kinderen een bijbelser Godsbeeld over te dragen.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 mei 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Een doopboekje met een website

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 mei 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's