Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. C.G. Visser doet intrede te Zwijndrecht
Op 7 mei ontving de wijkgemeente Centrum in Zwijndrecht uit Gods hand een nieuwe predikant. Ds. Visser werd in de morgendienst bevestigd door ds. C. Snoei uit Veenendaal. Hij preekte n.a.v. 1 Thess. 2:11-13 over het thema: ‘Met het oog op ons heil’. Paulus verantwoordt zich tegenover de gemeente van Thessalonica. Hij vertelt hoe hij heeft gewerkt en wat de gevolgen waren van zijn arbeid. Hij was met het evangelie gekomen. Zoekende de eer van God. Daarom was hij er dag en nacht mee bezig. Vrij van iedereen en tegelijkertijd ieders knecht. Zo is ook ds. Visser uw dienaar om Christus' wil. Paulus zorgde voor de gemeente als een moeder en als een vader. Zijn bediening kenmerkte zich door zelfopoffering. Wat brengt dit woord ons? Er zal altijd vrucht zijn, omdat het Gods eigen werk is. In vers 13 gaat het over ons: het woord van de prediking ontvangen en aannemen! Als het Woord van God. Achter ds. Visser staat God, Hij spreekt door hem heen. Hoe dichter we bij de Schrift blijven, hoe meer vruchten de prediking kan dragen.
In de middagdienst deed ds. Visser intrede. Hij preekte over Jeremia 1:11-12. De verkondiging had als thema: ‘God waakt over Zijn Woord’. Spannend zo'n nieuw begin. We gaan op zoek naar zekerheden. Die zijn niet te vinden in onszelf. Onze verwachting is in Hem. Dat heeft Jeremia ook ontdekt. God roept hem tot profeet. Hij heeft een Woord voor Israël en de omliggende volken. Jeremia zag het eigenlijk niet zitten. Zaten de mensen wel te wachten op zijn boodschap? God belooft: Ik ga mee en geef de woorden in je mond. Jeremia krijgt een teken als bemoediging: een takje van een amandelboom. De boodschap bij dat teken: God waakt over Zijn Woord. De amandelboom is een vroegbloeier. Het eerste teken dat de lente is aangebroken. Zo is God wakker over Zijn Woord. Hij is ermee bezig om Zijn Woord waar te maken. Dat is ook een bemoediging voor ons. Soms denken we: het is winter in de kerk. Niemand kan echter tegenhouden dat de amandeltak gaat bloeien. God is wakker over Zijn Woord, het brengt leven met zich mee. God waakt over Zijn Woord, Christus waakt over Zijn gemeente, de Heilige Geest waakt over al Zijn kinderen. Zo gaan we op weg naar Gods toekomst.

Ds. Visser werd namens de algemene kerkenraad toegesproken door ds. A.J. Renkema. Ouderling W. Holster heette de fam. Visser welkom namens de gemeente en de kerkenraad van wijk Centrum. We zongen fam. Visser een zegenbede toe met Psalm 67:1 en 3.

Ds. B. den Butter neemt afscheid van Huizen
In de Oude kerk heeft ds. B. den Butter op 11 juni afscheid genomen van de hervormde gemeente te Huizen. Alvorens de dienst begon werden toespraken gehouden door ouderling W. Nagtegaal namens de algemene kerkenraad en ouderling A. Makkinje namens de wijkgemeente en de wijkkerkenraad van de Nieuwe kerk.

In zijn dankwoord richtte ds. Den Butter zich tot de vele organisaties en personen waarmee hij in de negentien jaar dat hij in Huizen stond, te maken heeft gehad. ‘Afscheid nemen is ontsterven van wat men liefheeft’, zo citeerde de scheidende predikant uit een Frans gedicht. Hij eindigde zijn afscheidswoorden met op te merken dat hij en zijn vrouw al heel andere plannen hadden, ‘maar de Heere had een andere weg uitgestippeld en heeft ons geroepen naar Aalst en Poederoijen’. Aansluitend volgde de afscheidsdienst in een volle Oude kerk. De tekst voor de afscheidspreek was Openbaring 3:3a: ‘Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt ...
De scheidende predikant begon met de opmerking dat de snoeiharde brief aan Sardis niet aangenaam klinkt. ‘God laat in Sardis, maar ook in Huizen het Woord klinken. Christus zit verhoogd aan de hand van Zijn hemelse Vader. Gods liefde voor u en voor mij zorgt voor deze dienst van het Woord.’ In de brieven aan de zeven gemeenten wordt het gemeenteleven doorgelicht, zowel positief als negatief. Het gaat om het doel dat Hij voor ogen heeft. Dat er mensen in Zijn gemeenschap zullen leven. Voor Sardis is de uitslag van de röntgenfoto niet gunstig. Er is wel een bloeiend kerkelijk leven, maar Jezus zegt: ‘Jullie zijn dood.’ Het gaat niet aan om Huizen daar ook in aan te wijzen. Wel mogen we ons met deze woorden laten onderzoeken. Ds. Den Butter legde die kritiek ook bij zichzelf. ‘Heb ik door de jaren heen oog en oor gehad voor wat de gemeente nodig heeft? We geven onze dienst terug aan God met belijdenis van schuld. Het gaat in Openbaring over de toekomst van de gemeente, maar ook voor u en mij persoonlijk.’ Ds. Den Butter besloot zijn afscheidspreek met de woorden: ‘Zalig zijn zij die het Woord van God horen en in hun hart bewaren.’

Ds. J. Vis neemt afscheid van Meerkerk
Op zondag 11 juni heeft ds. Vis, na meer dan 25 jaar het ambt van predikant vervuld te hebben in de gemeente van Meerkerk, afscheid genomen vanwege emeritaat. De tekstkeuze voor de prediking was de zegenbede uit 2 Korinthe 13:13 ‘De genade van de Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de gemeenschap van de Heilige Geest, zij met u allen. Amen.’
Ds. Vis zag zich 25 jaar geleden voor een bijna onmogelijke opdracht geplaatst om herder en leraar voor de hele gemeente te zijn. Hij voelde zich echter geleid in afhankelijkheid en in vertrouwen op God, Die niet loslaat wat Zijn hand begon. Wie daar oog voor heeft, ziet wonderen opbloeien. Meer en meer werd houvast gevonden in oude woorden van de Heilige Schrift. Oude teksten die ook Paulus inspireerden in zijn relatie met de gemeente van Korinthe. Zodoende kon Paulus ook de zegen geven aan de gemeente van God aldaar. Dat heeft alles te maken met het geloof in de toekomst. Jezus Christus is Degene Die blijft en met ons gaat. Zijn genade wordt aan iedereen gegund. De liefde van God voor deze wereld in Jezus Christus wil zichtbaar worden, dwars door alles heen; in woord en wandel; in doen en laten. Het is de Heilige Geest die nu de verbinding tot stand brengt, Die ons deel geeft aan een leven voor God en de naaste. Zo mocht het in Korinthe zijn en zo mag het ook in Meerkerk zijn. Die Heere die is en blijft, door middel van Woord en Geest, zullen jong en oud de weg naar Zijn toekomst blijven volgen. Daar mogen we Amen op zeggen, ook al wisselt een voorganger. Zo kan de gemeente worden losgelaten met de bede: ‘De genade van de Heere Jezus Christus, en de liefde van God, en de gemeenschap van de Heilige Geest, zij met u allen. Amen’.
Ds. Vis werd vervolgens toegesproken door burgemeester J.F. Koen van Zederik, de heer G. de Gans namens de plaatselijke hulporganisatie voor Oost-Europa, MeHoRo, ds. B.L. C. Aarnoudse, predikant van de plaatselijke christelijke gereformeerde kerk, mw. ds. G. Nijmeijer van de plaatselijke gereformeerde kerk, prof. C.G. Baart, de aanstaande consulent, ds. W.F. Jochemsen van Noordeloos, mede namens de werkgemeenschap, en door scriba van de kerkenraad en voorzitter van de classis Gorinchem, W. de Jong. Deze verzocht vervolgens de gemeente haar predikant toe te zingen Psalm 134:3.

Landelijke zendingsdag GZB
De GZB belegt op donderdag 3 augustus de jaarlijkse zendingsdag in de bossen van Driebergen. Het thema van de zendingsdag is dit jaar: ‘Uw naam worde geheiligd ...’
Vier predikanten lichten het thema toe:
- Ds. A.A. Floor, Elburg; - Ds. H. van Ginkel, Goes; - Ds. H. Markus, Rijssen; - Ds. R.H.M. de Jonge, Zimbabwe.

Verder vertellen enkele zendingswerkers over hun werk op het ‘veld’. Voor kinderen en jongeren zijn er afzonderlijke programma’s. De zendingsdag vindt traditiegetrouw plaats op het Seminariumterrein aan de Arnhemse Bovenweg. De dag begint om 09.45 uur. De sluiting is om 15.30 uur.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's