Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus zal overwinnen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus zal overwinnen

BIJBELTEKST BEGREPEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een lezer van ons blad stelt een vraag over Psalm 110. De vraag betreft vooral de laatste woorden van de psalm: 'Hij zal op de weg uit de beek drinken; daarom zal Hij het hoofd omhoog heffen.' Wat betekent dit?

Luther zei eens dat het Oude Testament de doeken zijn, waarin het Kind van Bethlehem ligt gehuld. En inderdaad, het Oude Testament is vol van Christus. In Psalm 110 komt dit duidelijk tot uiting. Het is een lied dat Christus’ hemelvaart bezingt.

Een Messiaanse psalm
Christus’ hemelvaart betekent Zijn troonsbestijging. Vanaf dat moment zit Christus aan de rechterhand van de Vader en regeert Hij in hemel en op aarde. Dat doet Hij als Koning (vs. 1-3). Maar Zijn troonsbestijging heeft ook een andere kant. Hij is namelijk ook Priester (vs. 4). Koning en Priester in één Persoon, een unieke situatie. Alleen van Melchizedek lezen we het ook.
Dus vanaf het moment van de hemelvaart regeert Christus als Koning en als Priester beide. Het regeren is een zware taak, want er zijn vijanden die de strijd met Gods volk aangaan. Nu de hemel onbereikbaar is geworden, probeert de vijand Christus te treffen in Zijn volk op aarde. De vijanden hebben het op de ondergang van Gods volk gemunt. Maar Gods volk zal niet ten ondergaan, want Christus bindt de strijd met hen aan. Koningen worden door Hem verslagen (vs. 5b), Hij zal recht doen onder de heidenen (vs. 6a). Zelfs het hoofd over een groot land zal Hij verslaan (vs. 6b). Is dit de anti-christ? Of moeten we aan belangrijke overheidspersonen denken? Duidelijk is echter dat Christus zal overwinnen. Hoe? Beeldend wordt het omschreven: ‘Hij zal op de weg uit de beek drinken; daarom zal Hij het hoofd omhoog heffen (vs. 7).’

Wat betekent dit?
Sommige verklaarders betrekken deze woorden op Christus’ vernedering en verhoging. Het drinken uit de beek is Christus vernedering, het hoofd omhoog heffen Zijn verhoging.
Gezien het verband van deze tekst denk ik dat we het hier niet op moeten betrekken. In de psalm gaat het over Christus’ regering nu, in het heden. Hij regeert nu als Priesterkoning. Vanuit de hemel voert Christus de strijd met Zijn vijanden. Om de ernst van die strijd te tekenen, grijpt de dichter naar een beeld van een aardse strijder. Na een lang en uitputtend gevecht is zo’n strijder aan rust toe. Maar deze rust gunt hij zichzelf niet. Plotseling ziet hij een beekje langs de weg, vlug schept hij er met zijn hand een paar keer water uit, en krijgt er nieuwe kracht door. Hij kan zijn hoofd weer vol moed opheffen om de strijd te voltooien. Zo strijdt ook Christus vurig tegen de vijand. Dus de laatste woorden van deze psalm geven op een beeldende wijze de ijver van Christus weer in Zijn strijd voor Zijn volk, die nog steeds plaatsvindt.

Bemoediging en aansporing
Want nog dagelijks vindt er de strijd plaats. Nog steeds is de vijand, de duivel, eropuit om Gods volk te vernietigen. De aanvallen richten zich op de kerk, maar ze treffen ons ook zo vaak in ons persoonlijk geloofsleven. Wat kan dat ons in vertwijfeling en verwarring brengen. Deze psalm biedt ons troost. Want we mogen weten dat er in de hemel een Priesterkoning is, Die voor ons strijdt. Laten we daarom telkens onze zwakheid aan Hem belijden en onze hoop op Hem vestigen. Want wie dit niet doet, zal door Christus verslagen worden. Het is in de psalm één van beide: of we worden door Hem verslagen, omdat we ons in ongeloof tegen Hem verzet hebben, of we zullen door het geloof in Hem de overwinning behalen.

Een psalm van David. De Heere heeft tot mijn Heere gesproken: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet zal hebben tot een voetbank Uwer voeten.
De Heere zal den scepter Uwer sterkte zenden uit Sion, zeggende: Heers in het midden Uwer vijanden. Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilig sieraad; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.
'De Heere heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek. De Heere is aan Uw rechterhand; Hij zal koningen verslaan ten dage Zijns toorns. Hij zal recht doen onder de heidenen; Hij zal verslaan dengene, die het hoofd is over een groot land.
Hij zal op de weg uit de beek drinken; daarom zal Hij het hoofd omhoog heffen.
' (Psalm 110)

Nieuwe vragen voor de rubriek Bijbeltekst begrepen kunnen worden ingestuurd naar de redactie (adres zie colofon op pag. 5) of gemaild worden naar geref.bond@ tiscali.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 2006

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Christus zal overwinnen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 augustus 2006

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's