Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

GZB benoemt ds. A. Visser tot zendingswerker voor Zimbabwe
Het Murray Theological College (MTC) op de zendingspost Morgenster is de theologische opleiding van de Reformed Church in Zimbabwe (RCZ). Op het College wordt bijbelgetrouw onderwijs gegeven aan studenten uit het hele land. MTC heeft een vierjarige theologische dagopleiding met momenteel 24 studenten en ook een eenjarige opleiding tot evangelist. Daarnaast kent de RCZ een landelijk theologisch toerustingsprogramma (TEE), gericht op ouderlingen en andere leidinggevenden in de gemeenten. Jaarlijks nemen zo’n 600 cursisten deel aan dit programma.
Tot voor kort was ds. R.H.M. de Jonge als zendingswerker aan de RCZ verbonden. Vanwege een tekort aan gekwalificeerde Zimbabwaanse docenten heeft de RCZ een dringend beroep gedaan op de GZB om opnieuw een zendingswerker beschikbaar te stellen als docent bijbelse vakken (Oude Testament) en TEE. Gezien het grote belang van theologische toerusting heeft de RCZ besloten tot verdere integratie van TEE als volwaardig vak in het MTC-curriculum. De nieuwe docent krijgt de belangrijke taak om dit verder gestalte te geven.
In deze vacature heeft de GZB ds. A. Visser (52), sinds 1998 verbonden aan de hervormde wijkgemeente van bijzondere aard Eben-Haëzerkerk te Apeldoorn, benoemd. Ds. Visser diende eerder de gemeenten van Nieuwland en Oosterwijk, Wierden, Putten en Voorthuizen. Na de zendingsopleiding aan het HKI, die begin 2007 aanvangt, hopen ds. en mevr. Visser in de loop van 2007 naar Zimbabwe te vertrekken.

Ds. J. Westland neemt afscheid van Bergambacht
Zondag 24 september heeft ds. J. Westland afscheid genomen van Bergambacht wegens een beroep naar Houten. De tekst van de preek was uit 1 Petrus 5:10: 'De God nu aller genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een weinig tijds zullen geleden hebben, Dezelve volmake, bevestige, versterke en fondere ulieden.' Het thema van de preek was: Samen eindigen in God.
Drie aspecten vallen op in de tekst: 1. Wie is Hij? 2. Wat deed Hij? 3. Wat zal Hij doen?

1. Hij is de God van alle genade. Hij is de God van álle genade. Van de brongenade in Jezus Christus en ook van de genade die je nodig hebt in het leven van elke dag. Genade om te leven en ook bij het sterven.
2. Wat Hij deed? Hij heeft ons geroepen tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus. God roept ons. Hij is geen stilte, geen iets. Het begint al in het paradijs: Waar ben je? Hij roept eerst. Als je de roep van God niet hoort, vouw dan je handen: ‘Heere, spreek één woord.’
Veel mensen verwachten alles van dit leven, maar het mooiste komt nog. Wij zijn geroepen tot Zijn eeuwige glorie. We zijn mensen van morgen! Het lijden duurt maar een kleine tijd. God roept ons, omdat we zondaren zijn. Hij roept in Jezus Christus. Die heeft verzoening gebracht.
3. Hij is getrouw en Hij zal het ook doen. Hij volmaakt, bevestigt, versterkt en fundeert. Het lijkt geschreven als een bede, maar nader beschouwd blijkt het een belofte. Zo is Hij de God van alle genade. Hij zorgt voor alles. Die heerlijke God is het waard om eeuwig geprezen en geloofd te worden. Hij is de God van de volkomen zaligheid.

Nadat Psalm 68:10 gezongen was, sprak ds. Westland een dankwoord tot de gemeente en vertegenwoordigers van kerk en overheid. Ds. Westland werd toegesproken door burgemeester A. van Erk, ds. G.C. Bergshoeff en ouderling P.J. Pronk. Deze gaf Psalm 108:1 (gewijzigd) op, waarmee ds. Westland staande werd toegezongen.

Ds. G.J. Hiensch doet intrede te Elst/Rhenen
Op zondag 24 september werd ds. G.J. Hiensch uit Lekkerkerk door consulent ds. B.J. van Vreeswijk uit Veenendaal als predikant van de hervormde gemeente van Elst (Utr.) en Rhenen (hervormde wijkgemeente Bethel) bevestigd met de woorden uit 1 Thessalonicenzen 2:7 en 8: ‘Maar wij zijn vriendelijk geweest in het midden van u, gelijk als een voedster haar kinderen koestert. Alzo wij, tot u zeer genegen zijnde, hebben u gaarne willen mededelen niet alleen het Evangelie van God, maar ook onze eigen zielen, daarom dat gij ons lief geworden waart.’ Een bijzondere dag voor de hervormde gemeente Elst, die 2 1/2 jaar vakant is geweest maar niet minder ook voor de hervormde wijkgemeente Bethel, die voor het eerst een eigen herder en leraar mocht ontvangen.

In de middagdienst deed ds. Hiensch zijn intrede in de volle Cunerakerk te Rhenen met de woorden uit 1 Thessalonicenzen 3:10: ‘Nacht en dag overvloediglijk biddende om uw aangezicht te mogen zien en te volmaken hetgeen aan uw geloof ontbreekt.’ Hij begon als eerste met het uitspreken van de dank aan God. Het is wonderlijk gegaan. We zijn als predikant en gemeenten bijzonder gezegend.

De vruchten van Paulus’ prediking waren geloof en liefde. Het geloof in Hem. Daar is het om begonnen. Waar het Woord klinkt, mag de Geest in de harten werken. Paulus maakt van alles een gebedszaak. Gebed is voor iedereen nodig. Paulus zocht niet de volmaaktheid in de mens, maar in de Volmaakte! Gemeenten, laten we zo in geloof en liefde met elkaar leven en wees trouw in uw roeping!

Na het zingen van Psalm 90:9 en het uitspreken van de zegen, volgden de gebruikelijke toespraken. Ds. M. Snaterse, consulent van wijkgemeente Bethel, namens de algemene kerkenraad van Rhenen en de classis Doorn, broeder H.P. Wolfert namens de beide kerkenraden en gemeenten. Als bemoediging gaf hij de tekst mee uit 1 Thessalonicenzen 5: 24 en verzocht de gemeente ds. Hiensch en zijn gezin staande toe te zingen vers 3 uit de Morgenzang (enigszins gewijzigd), waarna ds. Hiensch nog een kort dankwoord uitsprak.

Kerstweek voor alleenstaanden
De Commissie Vakantiewerk Alleenstaanden organiseert namens de Bond van Hervormde Vrouwenverenigingen op G.G. een vakantieweek voor alleenstaanden rond de kerstdagen. Van DV vrijdag 22 tot 29 december staat Conferentiecentrum De Bosrand in Ede tot onze beschikking. De locatie is heel gezellig en vanuit alle delen van ons land goed te bereiken. De staf, gevormd door een predikant, een gastvrouw en enkele stafleden, staat voor u klaar. Zij zien ernaar uit u als gast te ontvangen en willen u een gezellige, ontspannen week in een vertrouwde sfeer aanbieden.

Samen Kerstfeest vieren, samen naar de kerk, samen zingen, samen bijbelstudie doen, samen uit, samen de maaltijd gebruiken, kortom: echt iets om naar uit te zien. Deze vakantieweek staat open voor alleenstaanden, mannen en vrouwen, voor wie de persoonlijke verzorging geen probleem vormt. De prijs bedraagt € 390,00 met een toeslag van € 40,00 voor een 1-persoons kamer. Gastvrouw in deze week is mevr. G. Verweij-ten Klooster.

Wilt u deze week in Ede meebeleven? Weet u iemand in uw omgeving die u hier attent op wilt maken? Inlichtingen en opgave, mevr. A. Bouma-Groothuis, tel. 038-3325993.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 2006

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's