Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Engel, ster, kandelaar…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Engel, ster, kandelaar…

MEDITATIE: OPENBARING 2:1

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij zeggen gewoon dominee en gemeente, maar de Heere Jezus heeft er zo Zijn eigen benamingen voor, zo blijkt in Openbaring 2. Een engel, ster, kandelaar … zo ziet Hij voorganger en gemeente. En … zo worden zij opgeroepen te zijn!

Aan de engel …

Een ‘engel’; het is dat de Heere Jezus zo spreekt over de voorganger in de gemeente van Efeze. Zelf zal hij zichzelf geen ‘engel’ genoemd hebben. Wat is een engel? In de Bijbel worden ze ‘gedienstige geesten’ genoemd. Je komt ze tegen als boodschappers van God, brengers van goddelijke tijdingen, maar ook als uitvoerders van Gods besluiten en oordelen. Jakob ziet ze naar de hemel opgaan om daar de Heere te vertellen hoe alles op aarde reilt en zeilt en hij ziet ze afdalen om op aarde Gods bevelen uit te voeren.

Boodschapper
Is daarmee de dienst (!) van een voorganger niet getekend? Boodschapper van de Heere te zijn, Gods Woord over te brengen aan de mensen. De voorganger is in zijn ambtelijk werk ook een uitvoerder van Gods besluiten en – zij het impliciet – Gods oordelen. Onder de bediening valt immers de scheiding tussen hen die het Woord aannemen en zij die het verwerpen en daarmee Gods oordeel over zich afroepen?
Maar ‘engel’… nee, die betiteling laat ook ik graag aan de Heere Christus Zelf over. Wel mag het ’t gebed van ons voorgangers zijn: Heere Jezus, mogen wij als engelen zijn in Uw dienst! Dat U ook ons, vandaag, ‘engel’ der gemeente kunt noemen.

Weerkaatser
Hij, ‘Die de zeven sterren in Zijn rechterhand houdt, Die in het midden van de zeven gouden kandelaren wandelt’. Wat een boodschap voor de ‘engel van de gemeente’. Die sterren, dat zijn namelijk de gemeenten zelf. Zij zijn als sterren, die aan de donkere hemel staan.
Paulus vergeleek de christenen in Filippi al met sterren. Een ster geeft zelf geen licht. Het is een weerkaatser van het licht van de zon in een donker heelal. Zó ziet Christus de gemeenten: als weerkaatser van Hem, Die het Licht van de wereld is, de Zonne der gerechtheid. En dat in een wereld die al donkerder wordt. Maar: hoe donkerder het wordt, hoe beter je het licht van de sterren kunt zien! Zelfs de kleinste sterretjes vallen dan op.

Alleenrecht
Die sterren heeft Christus in Zijn rechterhand. Hij houdt ze vast met zóveel macht dat niemand ze uit Zijn hand kan rukken. En Hij bewaart de gemeenten daardoor met grote trouw. Hij beschermt de gemeenten. Dát Hij dat doet, zie je aan de brieven aan de zeven gemeenten. En is het niet te zien aan de gemeenten van vandaag de dag? Zijn ook die niet in Zijn rechterhand? En wie de kerkgeschiedenis langsgaat, ook in eigen gemeente, kan die anders dan de trouw van de Heere opmerken?
Het vasthouden geeft ook verplichtingen! De Heere Jezus heeft de gemeenten vast, omdat Hij er het alleenrecht en de alleenbeschikking over wil hebben. De gemeenten liggen in Zijn handen, om er voor Hem te zijn. Zijn wij als gemeente(leden) ons dit bewust? Leven wij ernaar?

In het oog
Christus houdt Zijn gemeenten namelijk zorgzaam en liefdevol, maar ook nauwlettend in het oog! Hij is als de priester uit het Oude Testament (zie bv. Ex. 25:31-40), die in de tempel het licht op de kandelaar moest verzorgen. Het licht moet helder blijven schijnen; alles wat het licht verstoort of bedreigt, moet worden weggenomen. Ook zó gaat Christus door de gemeente. Wij mogen beseffen dat de Heere Christus waakt over de zuiverheid van licht, dat van de kandelaar afstraalt; of het goddelijk licht is. Wie de brief leest, ontdekt dat Christus dat doet door Zijn Woord. Wie het ter harte neemt en naar dat Woord handelt, kan zegen verwachten. Wie het niet doet, moet rekenen dat de kandelaar wordt weggenomen!
Realiseren we ons hoe het erop aankomt?

Inspectie
Christus biedt Zijn gemeenten Zijn trouwe bescherming, bewaring, maar ‘inspecteert’ de gemeenten ook. Maar dat allemaal om de sterren helderder te doen stralen, het licht op de kandelaar krachtiger te laten schijnen!
Mag dankzij Hem Zijn licht vanuit onze gemeenten verspreid worden in deze donkere wereld, tot eer van Hem, tot heil van hen die nu nog in de duisternis zijn, tot zegen voor de gemeenten.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2006

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Engel, ster, kandelaar…

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 oktober 2006

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's