Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. L. Schaap neemt afscheid van Strijen
Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.’ Met deze tekst nam ds. L. Schaap op 14 januari in de Grote of St. Lambertuskerk afscheid van wijk 1 van de hervormde gemeente te Strijen. Na ruim zeven jaar deze gemeente gediend te hebben, gaat hij met vervroegd emeritaat. Hij gaf de gemeente deze tekst mee als troost en bemoediging voor de komende tijd. Deze tekst was ook voor hem en zijn gezin een houvast in een bewogen periode, waarin hun dochter Elsbeth bij een verkeersongeluk om het leven kwam en ds. Schaap zelf ziek werd. In de prediking werd de gemeente gewezen op het eeuwige karakter van Gods trouw in Jezus Christus. Met deze belofte kan de gemeente verder, ook al vertrekt een predikant voortijdig. Ds. Schaap waarschuwde de gemeente om in deze turbulente tijd standvastig te blijven en op te zien naar de Voleinder des Geloofs. Zelfs in de grootste nood mag ondervonden worden dat de Heere getrouw is. Dat geldt voor de hele gemeente, jong en oud en ook voor dominees. Hij is immers ook maar een mens die laag aan de grond moet blijven.

Na de preek dankte ds. Schaap voor de aanwezigheid van de vertegenwoordigers van de verschillende kerkelijke gemeenten en instanties. Hij sprak zijn waardering uit voor goede samenwerking met alle betrokkenen. De kerkenraad dankte hij voor het feit dat ze hun predikant gedragen en verdragen had. Ten slotte dankte hij zijn vrouw en kinderen voor al het werk en de steun die hij in de achterliggende jaren had ondervonden. Ds. Schaap werd hierna toegesproken door burgemeester Kleijs namens de gemeente Strijen, ds. J. Tadema namens de classis Barendrecht, ring Binnenmaas en wijk 2 van de hervormde gemeente Strijen en scriba L.Th. Schilperoord namens wijkgemeente 1. Aansluitend liet hij de gemeente de dominee staande toezingen Psalm 121:1 en 2. Ds. Schaap sluit hiermee een ambtsperiode van 35 jaar af, waarin hij als predikant binnen de Hervormde Kerk werkzaam mocht zijn. Hij gaat zich binnenkort vestigen in de gemeente Nijkerk.

Ds. T.C. de Leeuw doet intrede in Kockengen
Zondag 14 januari: Na zestien maanden vacature mag er eindelijk weer een herder en leraar verbonden worden aan de hervormde gemeente van Kockengen. Het is een dag om dankbaar te zijn. Enerzijds omdat God een nieuwe predikant heeft gegeven, anderzijds ook omdat God voor de gemeente heeft gezorgd in de vacaturetijd. Iedere zondag zorgde Hij voor predikers van elders en mocht de gemeente twee keer samenkomen om naar de verkondiging van Zijn Woord te luisteren. Juist dat laatste element stond op de dag van bevestiging en intrede centraal: de verkondiging van Gods Woord. In de bevestigingsdienst ging ds. J. den Hoed uit Sliedrecht voor. Hij preekte naar aanleiding van Handelingen 10:33: ‘Zo heb ik dan van stonde aan tot u gezonden, en gij hebt wel gedaan, dat gij hier gekomen zijt. Wij zijn dan allen nu hier tegenwoordig voor God, om te horen al hetgeen u van God bevolen is.’ Zo mogen we naar de kerkdiensten komen. Niet om iets vrijblijvends te horen, maar te horen wat God door Zijn Woord tot ons spreekt.

De intrededienst was een nadere invulling van de Woordverkondiging uit de bevestigingsdienst. 1 Korinthe 2:2 stond centraal. ‘Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u dan Jezus Christus en Dien gekruisigd.’ Het is de tekst waar ds. De Leeuw door werd geroepen om naar Kockengen te gaan. Tegelijkertijd is de tekst veel meer dan dat. Het is ook de centrale boodschap van God aan Zijn volk hier op aarde. Zonder Zijn lijdend sterven aan het kruis is er geen vergeving voor de zonden en is er geen hoop voor de eeuwigheid. Het kruis wijst ons aan als zondaren en stelt ook Gods genade duidelijk voor ogen. Dat is de boodschap van Gods Woord. Ds. De Leeuw mag weten gezonden te zijn naar Kockengen, om die boodschap keer op keer uit te dragen in dienst van zijn Zender.

Kand. M.J. Schuurman bevestigd in Ilpendam/Watergang
Zondag 14 januari is kand. M. J. Schuurman uit Veenendaal bevestigd in het ambt van herder en leraar in de hervormde gemeente Ilpendam en Watergang. Hiermee is de vacature van ds. D.M. Heikoop vervuld, die precies een jaar eerder vertrok naar Bedum en Onderdendam. De bevestigingsdienst werd geleid door ds. A.J. Plaisier uit Amersfoort. De verkondiging was uit Genesis 1:1-5 en 1 Johannes 1:1-4, waarop de uitleg was gericht: ‘En wij hebben gezien en getuigen en verkondigen u het eeuwige leven dat bij de Vader was en aan ons geopenbaard is.’ De Heere maakt jou dienaar van Goddelijk Woord en daar mag je de gemeente mee ingaan en de gemeente van de Heere Jezus Christus mee dienen. Na de beantwoording van de vragen uit het formulier en het volmondig ‘Ja, van harte’, werd er na de handoplegging door ds. A.J. Plaisier, ds. G.J. van Steeg uit Veenendaal (wijkpredikant van fam. Schuurman), ds. D.M. Heikoop en de ouderlingen W. Barneveld (Watergang) en D. Roele (Ilpendam) Psalm 134:3 toegezongen door de gemeente.
Voor de intrededienst had ds. M.J. Schuurman naar aanleiding van 1 Johannes 4:15 als thema gekozen: ‘Al wie belijdt dat Jezus de Zoon van God is – God blijft in hem en hij in God.’ We mogen als gemeente van Jezus Christus vast houden aan het geloof dat Jezus de Zoon van God is, ondanks dat het om ons heen soms anders lijkt. Jezus wandelt met ons mee op ons levenspad als Gods Zoon en laat ons iedere keer zien wie Hij is. Zo hoopt ds. Schuurman in de verkondiging over die grote daden van onze God te spreken. Voor de zegen sprak ds. Schuurman een dankwoord en mocht hij voor de eerste maal de zegen over de gemeente uitspreken. Daarna sprak namens beide gemeenten ouderling D. Roele hem een welkomstwoord toe en liet de gemeente hem Psalm 121:1, 3 en 4 toezingen. Zo mocht een prachtige dag afgesloten worden.

Regionale dienstencentra per 1 januari 2008 dicht
De negen regionale dienstencentra (PDC’s) van de Protestantse Kerk in Nederland worden per 1 januari 2008 officieel gesloten. Dit besluit maakte algemeen directeur Haaije Feenstra bekend op de nieuwjaarsbijeenkomst van de dienstenorganisatie van de Kerk. Het besluit om de PDC’s te sluiten is onderdeel van een noodzakelijke aanpassing van de dienstenorganisatie. De synode van de Protestantse Kerk stemde hier vorig jaar mee in. Tot en met 2015 moet er 40 % bezuinigd worden, om gelijke tred te houden met de dalende inkomsten van de gemeenten van de Protestantse Kerk, die de bovenplaatselijke dienstverlening betalen. Behalve een bezuiniging op gebouwen houdt de aanpassing van de organisatie een reductie in van het aantal medewerkers (ook in het Protestants Landelijk Dienstencentrum in Utrecht) en een aanpassing van de werkwijze. De dienstverlening aan de gemeenten gebeurt vanaf 2008 vanuit één programma, met een centraal aanspreekpunt in Utrecht. De dienstverlening zelf wordt uitgevoerd door gemeente-adviseurs, die vanuit huis werken en een classis als werkterrein zullen hebben.
De gemeenten van de Protestantse Kerk worden in de loop van het jaar nader geïnformeerd over de nieuwe werkwijze en de manier waarop ze vanaf 2008 ondersteuning kunnen inschakelen.

CSFR besluit tot nieuw dispuut in Nijmegen
De reformatorische studentenvereniging CSFR heeft groen licht gegeven voor de opstart van een nieuw dispuut in Nijmegen. Het initiatief is voortgekomen uit de behoefte van een aantal Nijmeegse studenten om zich aan te sluiten bij de CSFR. Sinds de oprichting van een dispuut in Eindhoven/Tilburg in 1993 bestaat de CSFR uit acht disputen, in Amsterdam, Delft, Eindhoven/Tilburg, Groningen, Leiden, Rotterdam, Utrecht en Wageningen. Met de oprichting van een dispuut in Nijmegen zal het aantal disputen uitkomen op negen.
In Nijmegen zijn inmiddels bijbelkringen van start gegaan. Daarnaast vinden op plaatselijk niveau tal van andere activiteiten plaats. Voor activiteiten zoals lezingen zoekt men vooralsnog aansluiting bij het Wageningse CSFR-dispuut Dei Gratia. Om het bestaan van het nieuwe dispuut te kunnen garanderen, is het zaak dat het dispuut in wording verder groeit. Het is de bedoeling dat het dispuut binnen enkele jaren in staat is zelf alle activiteiten te organiseren. Dat zal ook het moment van officiële oprichting zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's