Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. H.J. Donken neemt afscheid van Zijderveld
Zondagmiddag 14 januari nam ds. H.J. Donken afscheid van de hervormde gemeente te Zijderveld vanwege vertrek naar Meerkerk. Ds. Donken bediende het woord uit Filippenzen 1:3  en 6. ‘Ik dank mijn God, zo dikwijls als ik uwer gedenk’ en ‘Vertrouwende ditzelve, dat Hij, die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op de dag van Jezus Christus.’ Het thema was ‘God maakt Zijn werk af.’
Ds. Donken gaf aan dat God geen half werk levert. Hij maakt Zijn werk af. Soms is dat voor ons verborgen, maar intussen zit de Heere niet stil. Hij laat niet los het werk dat Zijn hand begon. Dat is de boodschap, die de apostel Paulus de gemeente Filippi meegeeft als hij in de gevangenis in Rome zit. De blijdschap en dankbaarheid voeren bij Paulus de boventoon. ‘Zo mag het ook vanmiddag zijn. Daar is toch alle reden toe? Na ruim 4 jaar scheiden vanaf onze wegen, omdat de Heere de weg naar Meerkerk wees.’ Dat neemt niet weg, dat dit afscheid vandaag moeilijk is en pijn doet. Maar God bouwt en onderhoudt Zijn gemeente. Kijken we zo terug, dan blijft alleen de dankbaarheid aan God over om wat Hij gedaan heeft en doet.
Paulus begint met: ‘Ik dank mijn God.’ Hem komt alle lof toe. Evenzeer als eens van Filippi gold, geldt het van Zijderveld dat de Heere hier een goed werk begonnen heeft. Door Zijn Geest zorgde Hij ervoor dat de verkondiging in mensenharten vrucht droeg. Ik mocht onze Heere en Heiland aanprijzen en Hem groot maken. Dat was het heerlijkste wat ik in uw midden mocht doen. De Heere bewaart, bewaakt en draagt het voort. Zo mag ik u als gemeente aan de Heere teruggeven. Als gemeente, naar Zijn naam genoemd.

Na de prediking sprak ds. J. Vis uit Meerkerk ds. Donken toe namens de classis Gorinchem, namens de werkgemeenschap van predikanten en als consulent van de hervormde gemeente van Zijderveld. Ouderling-kerkrentmeester J.C. Leuvenink sprak ds. Donken en zijn gezin namens de gemeente toe. Hij liet ds. en mevrouw Donken en hun kinderen staande Psalm 48:6 in gewijzigde vorm toezingen. Hierna sprak ds. Donken een dankwoord uit.

Ds. H.J. Donken doet intrede in Meerkerk
Na een vacaturetijd van minder dan acht maanden heeft de hervormde gemeente van Meerkerk op zondag 28 januari met dankbaarheid weer een herder en leraar in de persoon van ds. H.J. Donken ontvangen. De bevestiging werd geleid door zijn voorganger in Meerkerk, ds. J. Vis, en zijn schoonvader, ds. C. den Boer. Naar aanleiding van Filippenzen 3:12-14 preekte ds. Vis over ‘voortgaan in de loopbaan’. Paulus achtte al hetgeen hij uit zichzelf was, van weinig waarde tegenover hetgeen hij in Christus had gekregen. Hij jaagde naar de onverwelkelijke krans, de zaligheid in Christus Jezus. Zo mag ook ds. Donken voortgaan in de loopbaan, of dat nu in de vorige gemeente Zijderveld of in Meerkerk is. Het formulier voor de bevestiging en de vragen aan de te bevestigen predikant werden gelezen door ds. C. den Boer. Na het antwoord ‘Ja, ik, van ganser harte’ zong de gemeente Psalm 135:1 en 12.

De intrededienst spitste zich toe op de woorden van 1 Timotheüs 1:15a: ‘Dit is een getrouw woord en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld is gekomen om de zondaren zalig te maken’. Als er een nieuwe predikant komt, zijn er allerlei verwachtingen. Dat geldt voor de gemeente, maar ook voor de predikant. Een ieder zoekt iets voor zichzelf, maar het enige dat werkelijk van belang is, dat is de verkondiging van Christus in Wie de zaligheid is, en dat voor alle zondaren. ‘Het getrouwe Woord zal het doen.’ Dat is het Woord dat de gemeente van Meerkerk van ds. Donken mag verwachten.
Ds. Donken werd vervolgens toegesproken door burgemeester J.F. Koen van Zederik, ds. B.L.C. Aarnoudse, buurman en predikant van de plaatselijke christelijke gereformeerde kerk, ds. W.F. Jochemsen van Noordeloos, consulent, die tevens sprak namens de classis en de werkgemeenschap van predikanten en de heer Th. Bassa, de ouderling van dienst. Deze vroeg de gemeente de nieuwe herder en leraar toe te zingen uit Psalm 84, het zesde vers ‘Want God, de HEER, zo goed, zo mild, is t’ allen tijd' een zon en schild.'

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2007

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's