Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geconcentreerde verkondiging

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geconcentreerde verkondiging

Ds. J. Westland stelt zegen aan de orde

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In evangelische kring is zegenen normaal. Ds. J. Westland uit Houten – auteur van het nieuwe boekje Een hand boven je hoofd – is daar kritisch over. Tegelijk vindt hij dat hervormd-gereformeerden juist meer zouden mogen zegenen.

Houten vormt geen speciale aanleiding, en ook zijn vorige gemeenten Schoonrewoerd, Amersfoort, Ede, Kampen, Putten en Bergambacht niet. Toch vindt ds. J. Westland het nuttig dat er nu een boekje over de betekenis van het zegenen is.
‘Hervormd-gereformeerden hebben de neiging een beetje jaloers naar evangelischen te kijken, met hun aandacht voor het zegenen van anderen. Een van onze dochters kwam ermee in aanraking. Ik denk ook aan een gemeente als Stolwijk, waar een bezoek van de Nigeriaanse evangelist Victor Emenike en zijn vrouw de bezinning over gebedsgenezing in een stroomversnelling bracht. Een bepaalde vorm van zegenen ligt in het verlengde daarvan. Het is goed als wij als hervormd-gereformeerden hierover nadenken en tegelijk onze stem laten horen.’
In zijn boekje stelt ds. Westland vragen bij het werk van Derek Prince Ministry in Heemskerk, die mensen van een vloek in hun leven wil vrijmaken. Hij plaatst ook kanttekeningen bij het werk van de Dordtse stichting De Kracht van de Vrede, die mensen met de cursus ‘Zegenend helpen’ leert anderen te zegenen.

Ingrijpende momenten
Tegelijk zegt hij dat gereformeerde bonders dat meer zouden mogen doen: anderen Gods zegen toebidden. Wanneer? ‘Op ingrijpende momenten in het leven. Als je kinderen gaan trouwen, of als een geliefde sterft. Het zou goed zijn om dan een patriarchale zegen mee te geven.
Het is een bijbelse notie, die bevindelijke christenen in het verleden praktiseerden. Het zou goed zijn daarnaar terug te keren. Het hoort ook bij het algemene priesterschap van gelovigen. Waarom zou een huisbezoek van een ouderling niet met een zegenend gebed eindigen? We moeten natuurlijk opletten dat het op een stijlvolle manier gebeurt.’
Ds. Westland doet een suggestie. De ouderling zou zijn gebed zo kunnen besluiten: ‘HEERE, dit alles leggen wij voor U neer, pleitend op Uw genadige beloften voor zondige mensenkinderen. In vertrouwen op diezelfde beloften spreken wij elkaar Uw zegen toe: de genade van onze Heere Jezus Christus, en de liefde van God en de gemeenschap van de Heilige Geest zij met u allen. Amen.’

Nieuwe woning
Het betrekken van een nieuwe woning is volgens ds. Westland ook een moment om te bidden om Gods zegen. ‘Toen onze kinderen in een nieuw huis gingen wonen, hebben we gebeden om Gods zegen. Het is een wens en tegelijk een belofte. We zijn van God afhankelijk en we vertrouwen erop dat Hij met ons meegaat. Je brengt tot uitdrukking dat aan ’s Heeren zegen alles is gelegen. Het relativeert ook de drukte rond de woning, met inrichting, hypotheek enzovoort. We doen dat in een gesprek met elkaar. Je zou er ook een apart liturgisch moment van kunnen maken, dan krijgt het nog meer gewicht.’
Dat het gebruik van zegenen is verdwenen, heeft alles met secularisatie te maken, denkt ds. Westland. ‘Dat is sluipend gebeurd. Het rationeel met de dingen bezig zijn sijpelt ook door in de gemeente. Je moet alles met je verstand begrijpen, anders hoeft het niet. Dat moderne denken leeft ook in onze kring.
Het heeft misschien ook met de afwijzende houding van de Reformatie ten opzichte van magie te maken. Merkwaardig genoeg heeft de zegen wel een vaste plek in de eredienst en bij huwelijkssluitingen behouden.’
Er gebeurt echt wat als de predikant aan het eind van de dienst de zegen meegeeft. Wat precies, vindt ds. Westland moeilijk te definiëren. ‘De uitspraak is meer dan een gebed. Het is ook een toezegging, die in de Naam van God wordt afgekondigd. De zegen gaat verder dan alleen de verkondiging, maar het is moeilijk te zeggen waar dat verdere in zit. Als je daarover gaat praten, verzand je gauw in het magische. Het is in elk geval niet zo dat uit de handen van de predikant een soort fluïdum op de gemeente vloeit. Ik zou het zo willen zeggen: Je krijgt de verkondiging in geconcentreerde vorm mee. God wil met je zijn.’

Ongelovigen
De zegen brengt volgens ds. Westland voor ongelovigen niet veel positiefs mee. ‘Ze werkt tegen je als je geen enkele betrokkenheid op de Heere hebt. Alsof de Heere zegt: De zegen is naar je toegekomen, maar je hebt Mij er niet in erkend. Al kan er dan ook nog iets zijn van Gods algemene genade, zoals Hij de zon over bozen en goeden laat opgaan.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2007

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Geconcentreerde verkondiging

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 2007

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's