Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KERKNIEUWS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KERKNIEUWS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. P. Nobel doet intrede te Waddinxveen
'Loof de Heer, want Hij is goed.' Dat was de toonzetting die de diensten in de Brugkerk te Waddinxveen op zondag 22 juli bepaalde en waarmee de gemeente uiting wilde geven aan haar dankbaarheid voor de komst van ds. P. Nobel en zijn gezin naar wijkgemeente Oost van de hervormde gemeente Waddinxveen. Hiermee werd de meer dan drie jaar durende vacature van ds. A.W. van der Plas vervuld. De vorige gemeente van ds. Nobel was Linschoten.
De consulent, ds. J. de Jong, leidde de bevestigingsdienst. Het thema van de preek was: 'Gehoorzaam aan de opdracht van de Vader en de Zoon, geleid en gesterkt door de Heilige Geest', naar aanleiding van Handelingen 16:6-10.

In de middagdienst deed ds. Nobel intrede. De Schriftlezingen voor deze dienst waren Handelingen 16:11-15 en Kolossenzen 4:2-6. De preek was toegespitst op Handelingen 16:14-15 en had als thema Een open Bijbel, een open hart en een open huis.
In zijn prediking wees ds. Nobel erop hoe God soms deuren sluit en weer opent. God heeft de deur geopend voor het evangelie, maar niemand stond op Paulus te wachten.
Buiten de stad, aan de oever van de rivier gaat de Bijbel open in zijn kern, in het meest wezenlijke. Paulus vraagt in Kolossenzen 4 aan de gemeente om gebed, opdat God de deur van het Woord voor ons opent.
Daarom de vraag van ds. Nobel aan de gemeente om gebed voor de evangelieverkondigers wanneer zij bezig zijn met de voorbereidingen van de preek. Want waar de Bijbel opengaat, waar Christus verkondigd wordt, daar gaan ook harten van mensen open. Dat was het geval bij Lydia, de purperverkoopster. Lydia diende God. Zij luisterde naar het Woord van God en de Heere opende haar hart. Veel mensen zoeken naar ervaring, maar de Heilige Geest wil dat we het Woord horen.

Na de preek sprak ds. M.C. Batenburg namens de collega's, de classis Gouda en de werkgemeenschap van predikanten in deze classis. Ouderling C. Roos heette ds. Nobel welkom namens kerkenraad en gemeente. De gemeente zong de predikant Psalm 146: 3 en 4 toe.

Nieuw bestuur GTSV Voetius
De Gereformeerde Theologen Studentenvereniging Voetius uit Utrecht deelt mee dat een nieuw bestuur is geïnstalleerd, dat bestaat uit: Teun de Ridder, praeses, Desiree van den Bosch, vice-praeses, Hein van Vlastuin, abactis Johan Stam, fiscus Peter Wijnberger, assessor. Het nieuwe bestuur heeft als jaarthema gekozen: 'Bidden. In gesprek met God?' Het hoopt met dit thema de brug te slaan tussen geloof en wetenschap. Het bestuur ziet uit naar een vreugdevol studiejaar, vol vriendschap en godsvrucht.

Gebedsweken gaan samen
De Raad van Kerken in Nederland en de Evangelische Alliantie constateren een groeiende belangstelling voor interkerkelijke gebedsinitiatieven bij lokale kerkgemeenschappen. Daarom hebben beide organisaties besloten hun eigen gebedsweken aan het begin van het jaar voortaan beter op elkaar af te stemmen en gezamenlijke data te kiezen. In 2008 gaat het om de week van 20 tot en met 27 januari DV.
De Raad van Kerken en de Evangelische Alliantie (EA) kennen allebei een gebedsweek in de maand januari. Beide gebedsweken zijn geworteld in een respectabele en internationale traditie. De 'Week van Gebed voor de eenheid van de christenen' van de Raad van Kerken wordt sinds 1908 jaarlijks gehouden van 18 tot en met 25 januari. De gebedsweek van de Evangelische Alliantie wordt sinds 1846 gehouden in de tweede week van januari. Gemeenten en parochies in Nederland zoeken op lokaal niveau steeds vaker samenwerking om beide gebedsweken te combineren. Dit voorjaar heeft de EA voorgesteld om haar gebedsweek een week op te schuiven. De Raad van Kerken heeft het voorstel met instemming begroet en besloten om de vaste data los te laten en de gebedsweek op zondag te beginnen. In 2008 vinden beide gebedsweken tegelijk plaats, van zondag 20 tot en met zondag 27 januari. De Raad van Kerken en de EA bezinnen zich op mogelijkheden voor verdere samenwerking rond deze gebedsweek.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's

KERKNIEUWS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 2007

De Waarheidsvriend | 22 Pagina's