Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Werk van de Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Werk van de Geest

Bijdragen ds. Boer en dr. Graafland gebundeld

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een goede gedachte van ds. M.D. Geuze uit Nunspeet geweest om artikelen en meditaties van ds. G. Boer en prof.dr. C. Graafland over het werk van de Heilige Geest in boekvorm uit te geven.

Ds. Geuze heeft zelf de titel De Geest verlangt naar meer aan het boek gegeven en telkens gespreksvragen en gebeden aan elk hoofdstuk toegevoegd. Het boek is voorzien van een voorwoord van prof.dr. C. van der Kooi. Het is in de eerste plaats opgedragen aan de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland en verder aan Christus’ gemeente in haar geheel. Als hoofdlijn van het boek noemen we de vervulling met de Heilige Geest en daarmee samenhangend de vruchten en speciaal de gaven van de Geest. Bijzonder accent krijgt de gave van de profetie.

Gaven
In grote lijnen kunnen we zeggen dat ds. Boer en prof.dr. Graafland nauwelijks verschillen in hun visie. Beiden stellen dat de gaven van de Geest er ook nu nog kunnen zijn en dat de gave van de profetie, in tegenstelling tot Calvijn, ook nu nog verwacht mag worden. Beiden geven ook grenzen aan wat deze gaven betreft. Nooit dienen ze hoogmoed te voeden, altijd dienen ze de geloofsopbouw van de gemeente te bevorderen.
Beiden leggen er ook alle accent op dat er geen gaven van de Geest kunnen zijn los van het persoonlijk geloof in de genade van Christus. Hierbij zijn de vruchten van Geest, zoals liefde, blijdschap, vrede, zachtmoedigheid, matigheid (Gal. 5:22) belangrijker dan de gaven. Elke gelovige dient deze vruchten voort te brengen. Niet elke gelovige heeft alle gaven van de Geest.

Vervulling
Dankbaar merken we op dat zowel ds. Boer als dr. Graafland het ontvangen van gaven van de Geest hecht verbindt met de hartslag van het geloof in de genade van Christus. Daar ligt immers het accent van de arbeid van de Geest. Met name ds. Boer zegt hier prachtige dingen over en noemt de rechtvaardiging van de goddeloze en de overbrenging in Christus. Met dit laatste zal hij bedoelen – en ik hoor het hem nog zeggen in zijn preken – dat wij als zondaar afgesneden worden van onze oude Adam en overgeplant worden in Christus, zodat we door het geloof met Hem verenigd zijn. In dit verband noemt ds. Boer ook de vervulling met de Heilige Geest als iets dat ook nu heel wezenlijk is voor het geloof. Deze vervulling met de Heilige Geest ziet hij als identiek met de doop met de Heilige Geest, terwijl er intense samenhang is met de verzegeling door de Heilige Geest.

Manco
Pinksteren als heilsfeit is onherhaalbaar, de vervulling met de Heilige Geest niet. Hierbij is vervulling met de Heilige Geest iets anders dan het ontvangen van de Heilige Geest. Elke gelovige heeft de Heilige Geest ontvangen. Niet elke gelovige is vervuld met de Heilige Geest. Wel is het belangrijk dat elke gelovige naar die vervulling uitziet.
Hier ligt tevens een manco van het huidige doorsnee geloofsleven. Zou er vandaag meer vervulling met de Heilige Geest voorkomen, dan zou het er in de kerk anders uitzien. Het geloof in Christus en de gehoorzaamheid aan Gods Woord zouden krachtiger functioneren, terwijl er meer plaats zou komen voor de gaven van de Geest.

Profetie
Een gevoelig punt bij de gaven van de Geest is de profetie. Van Calvijn is bekend dat hij deze gave enkel betrekt op de eerste tijd van de kerk, direct na Pinksteren. Calvijn beperkt deze gave voor ons nu tot de profetische verkondiging, waarbij eventueel ook profetische doorlichting van de tijd kan plaatsvinden. Maar profeteren zoals nieuwtestamentische profeten zoals Agabus dat deden, ziet hij niet zitten. Ds. Boer wijt dit aan slechte ervaringen in de reformatietijd opgedaan met ‘wederdoperse profeten’ die zich op de Geest beriepen, maar ondertussen het Woord loslieten.
Zowel ds. Boer als dr. Graafland meent hierin niet met Calvijn mee

N.a.v. ‘De Geest verlangt naar meer:
Over de vervulling met de Heilige Geest en Zijn gaven’; meditaties en artikelen van ds. G. Boer en prof.dr. C. Graafland,
Red. drs. M.D. Geuze; uitg. in eigen beheer; 168 blz.; € 15,00.
Te bestellen bij Huis van Gebed, Laan 71, 8071 JH Nunspeet, www.huisvangebed.nl

te kunnen gaan. Beiden houden het voor mogelijk – en tevens wenselijk – dat ook vandaag nog profeten voorkomen. Ze denken aan mensen die een doorgeleid geloofsleven kennen en in bepaalde zaken onder inspiratie van de Heilige Geest de wil van God leren verstaan.
Wel noemen beiden hierbij een beperking, namelijk dat het in alle gevallen nodig is dat het door medegelovigen getoetst wordt op het bijbels waarheidsgehalte. Ook zal in alle gevallen nodig zijn dat bij zo'n profeet de vruchten van het geloof volop functioneren, zodat elke vorm van geestdrijverij vermeden wordt.

Weging
Het is goed dat door dit boek genoemde zaken op een evenwichtige wijze onder de aandacht worden gebracht. De gespreksvragen die ds. Geuze heeft toegevoegd, kunnen het geheel verhelderen, terwijl ze hier en daar ook een eigen accent van ds. Geuze zelf inbrengen.
Persoonlijk heb ik in het boek niet expliciet kunnen vinden dat aan vervulling met de Heilige Geest ook een tegenhanger van het volle leven uit Christus en daarin uit de kracht van Woord en Geest verbonden is.
Vervuld worden met de Heilige Geest gaat namelijk gepaard met al maar dieper verbrijzeling van hart over eigen zonde en verlorenheid, met groter risico van hevige aanvallen van de vorst der duisternis, met meer kans op beproevingen van God, waardoor we in het diepe worden geworpen van het strijden van de goede strijd.
Ondertussen gaat vervulling met de Heilige Geest ook samen met het ontvangen van meer vrijmoedigheid in het getuigenis geven van Gods Woord, het meer leren hanteren van de wapenrusting van het geloof, zodat we met Christus overwinnaar zijn.
Vervuld worden met de Heilige Geest is niet alleen maar genieten en stralen. Het is vooral, zoals we dat van de apostelen kunnen leren, des te meer kunnen staan in de frontlinies van de strijd tussen licht en duisternis. Met de bedoeling dat we heerlijk vruchtbaar mogen arbeiden in het Koninkrijk van God.
Voor zover dat verbonden wordt met de gave van de profetie, zullen we bemerken dat profeten het nooit gemakkelijk hebben gehad. Profeet zijn is geen menselijk erebaantje.
Als de Geest naar meer verlangt, zoals de titel van het boek aangeeft, dan hangt daar voor ons het prijskaartje aan van ultieme zelfverloochening, want de meeste is aller dienaar.

Titel
Overigens is het de vraag of de titel van het boek goed gekozen is. Deze lijkt namelijk te suggereren dat het de Geest allereerst gaat om meer gaven uit te kunnen delen. Volgens de Schrift dient echter allereerst alle accent te liggen op de vervulling met de Heilige Geest, waardoor Christus optimaal verheerlijkt wordt en de zondaar diep vernederd. De Geest kan ons immers enkel dan vervullen wanneer wij geheel leeg zijn van al het onze. De gaven ontvangen we dan meer als toegift.
Misschien was het beter geweest als titel te kiezen: De Geest wil volle ruimte maken voor Christus. In ieder geval dient voorkomen te worden dat er ook maar één gelovige zou kunnen durven denken meer te zijn dan een ander, omdat hij meer van de Geest ontvangen heeft. Elke vorm van hoogmoed, zeker als het gaat om het tere werk van de Heilige Geest, is pure goddeloosheid en dient gehaat en ontvlucht te worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 2008

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's

Werk van de Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 2008

De Waarheidsvriend | 20 Pagina's