Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een goede vrijdag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een goede vrijdag

Meditatie: Zacharia 13:7a

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De profeet Zacharia spreekt in deze tekst over de toekomst van Israël. Indirect heeft hij het ook over de heidenen, die in Sion ingelijfd worden door hetzelfde geloof als Abraham.

Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder (...)

De persoon en het werk van de Heere Jezus Christus, toegepast door de Heilige Geest, is en blijft ook onze enige toekomst. ‘Jezus, Uw verzoenend sterven blijft het rustpunt van mijn hart.’ Het hoogtepunt of, beter gezegd, het dieptepunt van Christus’ lijden zien wij immers op Golgotha, en dan in het meest aangrijpende moment waar de Heere Jezus het uitroept: ‘Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?

Nodig
Het lijden en sterven van Christus om Gods toorn over Zijn kinderen weg te dragen, was nodig vanwege de zonden. Vanaf de zondeval in het paradijs is de toorn van de Heere opgewekt om de zondaar te verdelgen. Hier werd het goddelijk wraakzwaard ontbloot en gewet om het hele menselijk geslacht uit te roeien.
Maar er was een vredesplan. God in Christus is bewogen geweest om Zijn volk zalig te maken van hun zonden. Daartoe zou wel gestraft moeten worden, want de zonde vraagt om rechtvaardige straf. Het wraakzwaard zou dus wel moeten worden gehanteerd. God doet van Zijn recht en straf nooit afstand. Beseften we dit meer, dan zouden we meer en meer de zonde ontvlieden en de genade bij God in Christus zoeken. Het was Paulus, die sprak over de schrik des Heeren waardoor hij de mensen tot het geloof bewoog (2 Kor. 5:11).
Deze woorden ontnemen ons alle dodelijke oppervlakkigheid en lijdelijkheid als schild waarachter wij ons rustig verbergen, en waarmee wij onze onbekeer(d)(lijk)heid denken te kunnen verdedigen. Zie enerzijds het wraakzwaard van God, dat ons tegemoet blinkt in zijn dreiging en waaraan wij niet ontkomen zullen als wij buiten Christus leven. Zie anderzijds het kruis van Golgotha, dat ons tegemoet schittert in zijn nodiging en waardoor wij behouden worden van de toorn van God.

Goddelijk initiatief
Hoe kan een zondaar, verdoemelijk en doodschuldig voor God, ooit weer zalig en in Gods gunst en gemeenschap hersteld worden, terwijl toch het zwaard van Gods wraak moet blijven worden gehanteerd? Wel, dit zwaard wérd gehanteerd, maar heeft Christus getroffen. Zijn lijden en sterven zijn dus plaatsbekledend: in de plaats van Zijn kinderen.
En dan staat er in de tekst: ‘Zwaard! ontwaak’. Hier is sprake van een goddelijk bevel (immers de HEERE der heirscharen spreekt) tot dit wraakzwaard. Er wordt mee bedoeld dat naar de raad en het bevel van God het zwaard de Herder moet en zal treffen. Lezen we zo niet in Handelingen 2:23 dat de Heere Jezus ‘door de bepaalde raad en voorkennis van God overgegeven is’? De Vader heeft Zijn zoon geslagen, opdat Zijn volk eeuwig leven zou en van een welverdiende straf en een gewis verderf zou worden bevrijd. Een Zich zo openbarende Herder, bebloed door de slagen van het goddelijk wraakzwaard, zal niet zonder schapen blijven.

Vrijspraak
Het zwaard van de Vader trof ‘Mijn Herder’. Hij is de Herder van God: ‘Mijn Herder’. Maar Hij is ook de Herder voor Zijn kinderen. De goede Herder, Die Zijn leven stelt voor Zijn schapen (Joh. 10:11). Hij stelt Zijn leven, en de Vader eist Zijn leven. De daad, ja veel meer: de wil van deze Herder is volkomen in overeenstemming met de wil van Zijn Vader. Zo heeft deze Herder voldaan aan deze eeuwige eis van recht en straf. En dat om ons te verlossen: ‘Ik heb lust, o Mijn God, om Uw welbehagen te doen (…)’ (Ps. 40:9).
Hij heeft gebogen onder de rechtvaardige last van de toorn van God. Hij liet Zich vrijwillig binden, als het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt, opdat wij werden ontbonden van de band van de zonde die ons knelde. Hij heeft gewillig het wraakzwaard opgevangen, zich in liefde buigend over Zijn schapen, opdat het zwaard hen niet zou treffen. ‘Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn; maar heeft Zichzelf vernietigd, de gestaltenis van een dienstknecht aangenomen hebbende, en is de mensen gelijk geworden; en in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelf vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja, de dood van het kruis’ (Filipp. 2:6-8). Dit alles opdat wij leven zouden. ‘Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.’

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

Een goede vrijdag

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 2008

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's